• mikipiki

    Hur plockar man ögonbrynen rätt?

    Jag tror detta inlägg ska ligga här, men ja.

    Jag har enda sedan jag var liten haft ganska busikiga ögonbryn utan form enligt mig, har alltid haft komplex för det och nu har jag tröttnat...

    Så hur gör man? Ska man ge sig på det själv eller ska man gå till någon salong som gör det åt en?

    Jag har själv tidigare varit och pillat lite, men ingenting på formen :/

  • Svar på tråden Hur plockar man ögonbrynen rätt?
  • Åsa skönhetsexperten

    Hej!

    Har du aldrig plockat ögonbrynen tidigare så rekommenderar jag att du gör det på salong. Men disskutera innan med personen som ska plocka hur mycket du vill ta och vilken form du vill ha. Om du har ganska så "rak" form så kanske du vill få ett litet "lyft", men har du lite buskigare ögonbryn så kanske du å andra sidan inte vill plocka alltför mycket. Det kan kännas ovant om förändringen blir alltför stor på en gång. Ibland räcker det att ta dem "vilsna" stråna till att börja med. Gör du det på salong först så kan du själv hålla efter det sen.
    Tekniken kan skilja beroende på vilken salong du går till. Man kan plocka med pincett (vilket fortfarande är den vanligaste metoden), eller använda tråd, sk "threading". Med den metoden får du bort även de allra tunnaste stråna.

    Ska du göra det själv hemma så rekommenderar jag pincett. Se till att du har en bra sådan! Tweezerman eller M.A.C cosmetics tex har bra sådana. Även Face eller Makeup store. Vad du kan göra om du är osäker vart du ska börja att plocka är att mäta med en tunn pensel eller penna i en vertikal linje rakt upp jäms med inre ögonvrån, där ska du börja plocka. Vinkla sedan penseln  från yttre näsvingen längs med yttre ögonvrån, där ska du sluta plocka. Du kan även rita i den form du vill ha med en mjuk vit ögonpenna och sedan plocka stråna utanför formen. Plocka helst efter du har duschat och smörjt in huden, (massera in hudkrämen ordentligt) det är lättare att plocka då porerna är mer öppna och det gör mindre ont om huden inte är torr. Badda sedan med rosenvatten eller annat milt ansiktsvatten för att lugna och kyla ner huden.

    Lycka till!

    Mvh Åsa

Svar på tråden Hur plockar man ögonbrynen rätt?