• Anjonen

    sent tal

    Denna tråd är för dem som haft barn som börjat tala SENT, inga "lillan började prata redan när hon var ett" inlägg nödvändiga!

    Har en tös som fyllde 3 i februari som inte pratar än, hennes hörsel är det inget fel på vad vi vet och hon träffar andra barn och vuxna dagligen... hon har några ord i förrådet men oftast gör hon sig förstådd på andra vis :) annars utvecklas hon som vanligt, det är bara talet som är sent...

    Finns det några med samma erfarenheter som har lust att skriva och berätta lite va det berodde på å när dom väl började prata hur fort gick det då etc... vore skönt att höra från andra som vart i min situation för det börjar bli frustrerande för oss alla här hemma inklusive henne att hon inte kan göra sig förstådd ibland..

  • Svar på tråden sent tal
  • JWM

    vår lilla är idag 5 ½ och pratar nu hjälpligt
    har haft logopedkontakt sedan hon var ca 3 år
    och sakta sakta börjar talet släppa för henne

    --
    vad sa som på 3-års kollen på BVC?

    där "fastnade" vi och fick remiss till hörcentralen för ordentlig hörsekontroll och sedan har vi gått hos logopeden

    nu har dotra dock börjat bli väldigt högljud och vi har åter varit till hörcentralen för att kolla hörseln men inga fel

    vad undrar du över?

  • Anjonen

    på treåskontrollen gjordes ingen hörselkoll men vi fick remiss till logoped men eftersom det är sommar nu så ser det ut som vi får vänta till hösten med det... lär väl bli nån ordentlig koll av hennes öron då också men jag tror inte hon hör dåligt..

    börjar bara bli frustrerad i almänhet för man försöker ju med bilderböcker å andra grejjor att få fram orden men ingenting verkar funka, vill väl mest höra andras erfarenheter å så...

  • JWM

    vi fick rådet att INTE leka språkpolis hemma och rätta och tjata utan att bara tala vanligt med henne

    be att få komma till hörcentralen och utreda hörseln först innan logopeden
    i vårt landsting är det standard att först kolla öronen...

    lår barnet bara vara över sommaren och njut av det underbara vädret
    och sedan ta tag i hörselkontroll och logopedövningar till hösten
    men räkna med att det tar tid och kraft att vara uppbokad var vecka 1-2 gånger i "träningsperioder"

    skulle ni ej vara nöjda med logopeden ni blir tilldelad så kan man byta det har man rätt till

    kontrollera även hur dagis tycker hennes tal är
    ofta vill logopeden komma ut i dagisgruppen och kolla hur det fungerar där samt ge övningar och knep till personalen för ALLA måste jobba med ett "språkbarn"

  • Anjonen

    Hon har dagmamma... en toppenkvinna så hon hjälper nog mer än gärna till :)

    problemet är att jag har 12 mil till närmaste logoped så hur man ska lösa allt för så täta träffar veti tusan, ännu värre för en riktig hörselcentral... dit ha vi 23 mil... suck...

    jo ja ska njuta av sommarn... vet ju ändå att ja inte kommer att få nån hjälp innan hösten så det e väl lika bra att släppa det för tillfället...

  • Simben

    ville bara berätta att min brors son var väldigt sen med talet och sa inget alls förståligt när han var 3 år. dom var hos logoped men fick ingen hjälp alls typ men nu idag så pratar han väldigt bra med tanke på att han kom igång väldigt sent. han fyller 5 år i höst och det snurrar på nu och man tänker inte alls så mycket på att han är sen längre och man förstår det mesta. och då har han egentligen inte fått nån hjälp utan det kom av sig själv till slut som tur var.
    Ville bara inge lite hopp...kram


    Älskar min två små tjejer Agnes och Maja över allt annat!
  • JWM

    oj det var långt till logoped och hörcentral

    vi har bara 18 km så vi har haft "träningsperioder" en på vår, en höst och en mitt i vintern och däremellan arbetar vi med material hemma och på dagis

    be om hörselkontroll först och sedan be en logoped kolla på barnet
    kanske kommer det av sig själv men ofta behöver barnen lite hjälp hur dom skall göra
    och tyvärr är det ju så att dom som ser barnen dagligen (familj, dagmamma, vänner) kan förstå barnet utan att barnet behöver anstränga sig så då kanske man behöver ännu mer hjälp för att få till ett vettigt tal

    hos oss är det så att har man inte denna hjälp innan barnet börjar förskolan (6-årsverksamhet) så får man ingen hjälp i skolan heller med språket så vi utnyttjar just nu all hjälp vi kan få för att även få hjälp i skolan om vi skulle behöva det

  • Pinje

    Hej,
    Jag älskar TAKK:tecken som alternativ och kompletterande kommunikation. Innebär att man använder tecken (från teckenspråket) för att förstärka och tydliggöra vårt talade språk. Är jättekul och sprider detta till alla vanliga ungar allt vad jag kan. Är helsåld. Flera barn på dotterns småbarnsavdelning anammade detta verkligen, innan de pratade särskilt bra. Kolla massa länkar på min presentaton och fråga på om ni är nyfikna. Detta kan inte förstöra något för er, bara hjälpa till.

  • coolabruden

    vår kille blir 2 i augusti.. o han säger inte så mycket, mamma, pappa, mommo, brumbrum, tatt tatt(tack),bebbe, o förstås ganska många ord som man inte riktigt vet vad dom betyder..

    när kan man säga att ett barn är sent i talet då? vilken ålder?
    tycker det verkar ibland som att hans jämnåriga pratar hu mycke som helst..

    men han förstår jätte bra o mycket invecklade saker..

    men vore ju roligt om han börja prata mer

  • Anjonen

    Det verkar vara väldigt olika, min älsta talade i 3-ords meningar när hon va bara lite mer än 1 år medan lillan som faktiskt nu är 3½ bara säger mamma, pappa, hejdå och hej helt "rent" sen babblar hon ju en massa :)

    på 3-års kontrollen kontrolleras talet och förståelsen och där tas beslut om logoped ska sättas in... men 1 år e nog tidigt att börja tala å 3 alltså lite sent så du behöver nog inte börja va orolig än... verkar ju som om han säger massor å det e ju ett tag kvar innan han blir 3

  • Dr Mupp

    Vår 2,5 åring har precis börjat med tvåordsmeningar i stilen Akta mamma, lila båten. Men det mesta är inte rent och en hel del saker heter som det låter enligt honom. tex heter buss det pysande ljudet som kommer från bussar som stannar och öppnar dörrar.

Svar på tråden sent tal