• Äldre 23 Jun 23:03
    102881 visningar
    29 svar
    29
    102881

    Myggbett med röd ring runt!

    Vet inte om detta hamnar under rätt rubrik nu, men jag provar...
    Jag har en son på nio år som kom hem från landet med massor av myggbett. Ett av dem var illrött och såg annorlunda ut mot de andra. Jag tänkte inte så värst mycket på det. Men under de två följande dagarna har det vuxit en tydlig ring runt detta myggbett. Det är alltså det röda som vuxit och blivit större och större och längst ut är det en tydlig "kant" som blir som en ring.

    Jag tänker naturligtvis på borrelia, men det är ju ett myggbett! Visst finns det en teoretisk möjlighet att det kunnat suttit en fästing där, men det verkar osannolikt. Dels borde man sett den och dels är det ett tydligt myggbett med ett litet "hål" i mitten.

    Känns lite fånigt att ringa sjukvårdsupplysningen pga ett myggbett så därför slänger jag ut frågan här...någon som känner igen detta? Borde vi kolla upp det?

  • Svar på tråden Myggbett med röd ring runt!
  • Äldre 23 Jun 23:11
    #6

    Jag är såklart inte säker på att inte kan vara ett fästingbett, men tycker det verkar märkligt av flera anledningar. Dels att det gått så snabbt, på bara två-tre dagar. Tar inte borrelia längre tid innan det syns?
    Dels på att det inte är enbart en ring, utan rött liksom hela vägen, där ringen är slutet, kanten, på det röda.

    Jag vet dock inte hur borrelia ser ut. Men vad jag förstår ska det vara mer vitt inuti och en separat ring, liksom. Nån som vet?

  • Äldre 23 Jun 23:13
    #8

    Tack Felicia6, kollade på bilden på länken. Tror inte det är det dock- det är ett så tydligt bett i mitten (och dessutom är ju hela han full av myggbett)...

  • Äldre 23 Jun 23:14
    #10
    HOCHM skrev 2009-06-23 23:12:54 följande:
    Låter mer som fästingbett eller som ringorm som Felicia6 ovan beskrev. Min äldsta är överkänslig mot myggbett, hennes myggbett kan bli upp 7x7 cm stort, uppsvullet och rött men ingen ring runt. Om hon får på benet ett myggbett så blir det en stor blåsa som man måste ha kompress på.
    Usch, vad jobbigt! Det här är inte så stort, mer som lite mer än en femkrona kanske.
  • Äldre 23 Jun 23:26
    #14
    HOCHM skrev 2009-06-23 23:18:02 följande:
    MM det är det för henne. Var faktiskt till läkaren med henne imorse för det och för urinvägsinfektion. Tyvärr var hennes ordinarie läkare sjuk och den vi träffade vågade inte riktigt sätta in medicin pga hennes ep-mediciner utan vi skulle börja med att alltid behandla dom med salvor. Elocon på kroppen och Mildison i ansiktet. Sen får vi se vid nästa myggbett om det hjälper:)
    Hoppas nästa myggbett inte tar lika hårt!

    Tack alla som svarat- jag förstår i alla fall att det kan gå fort så alltså.
    Det förbryllar mig dock hur det i så fall gått till att det suttit en fästing där som vi missat. Läste på nån vårdguide att borrelia inte överförs förrän efter något dygn från fästingen. Jag avvaktar till imorgon och ser hur det ser ut då. Fast planen är att vi ska segla hela dagen imorgon- så helst slipper vi naturligtvis vårdcentraler då. Hur bråttom har man om det nu skulle vara borrelia?
  • Äldre 23 Jun 23:32
    #16

    Tack! De där bilderna var faktiskt inte helt olika hur det ser ut, med skillnaden att det är ett illrött myggbett (eller vad det nu är...) i mitten. Det ser liksom infekterat ut, som att det skulle göra ont, men det gör det inte.

  • Äldre 23 Jun 23:34
    #17

    Vad märkligt förresten att han hade ett myggbett i mitten! Såg det bara ut så eller råkade han få ringorm runt ett myggbett? Vad gör man åt ringorm? Behöver man kolla upp det hos läkare?

  • Äldre 25 Jun 14:47
    #22

    mamma till 2 skrev 2009-06-23 23:43:43 följande:


    www.sjukvardsradgivningen.se/allakapitel.asp på bilden som finns till höger om du skrollar ner en bit. Den har en ring och en prick i.
    Tack för alla svar! Faktum är att det var väldigt likt denna bilden. Men igår morse så var märket inte alls lika markant och har bleknat ännu mer nu. Så vi har inte kollat upp det. Jag antar att det inte skulle försvunnit så om det vore Borrelia.
Svar på tråden Myggbett med röd ring runt!