Forum Psykisk ohälsa - Känsliga rummet
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Theralen?

    Ons 24 jun 2009 14:22 Läst 13377 gånger Totalt 18 svar
    Ons 24 jun 2009 14:22

    Hej
    Jag äter citalopram sedan ett halv år tillbaka. Det funkar sådär. kan fortfrande må jättedåligt med kraftig ångest i långa perioder. Nu är jag inne i en sådan period och fick nu Theralen utskrivet. Är det någon som prövat det? Har det någon effekt? Ska troligen också byta till zoloft. Är det någon som vet om man brukar må ännu sämre under bytet. I så fall vet jag inte om jag orkar byta.

    Hos Prisjakt jämför du pris på barnprodukter!
  • Anonym (testa­t)
    Visa endast
    Ons 24 jun 2009 14:44 #1

    Halloj,

    jag tar regelbundet Theralen för att lugna ner mig något inför natten och det funkar jättebra för mig. Har det flytande för av någon anledning så fungerar det bättre än tabletterna.
    Har också ätit Zoloft började dock med dem så jag har inte testat ett byte men jag var väldigt nöjd med dem.
    Man kanske får vara beredd på att det blir en liten dipp när man byter men det kan det ju absolut vara värt!
    Lycka till!!

  • Ons 24 jun 2009 15:52 #2

    Theralen funkar för mig. Lugnar mig lagom liksom. Men vet en god vän som blev helt "deckad" alltså supertrött första gångerna hon tog dem men det gick över. Lycka till!

Annat innehåll

  • Ons 24 jun 2009 16:08 #3

    Tar ni Theralen som lugnande?
    Hur mycket då?

    Vet att jag somna som en gris på 1 ml....nu behövs dock 2 ml för att jag ska sova.
    Skulle nog inte funka som lugnande på mig....jag deckar och blir dessutom lite zombie dagen efter.

  • Ons 24 jun 2009 20:02 #4

    Mitt råd till er som tar Theralen är att ta det med förnuft och var försiktiga med det medlet! Jag vet hur lätt det är att överdosera och fastna i det ( jag utvecklade ett starkt starkt missbruk) och därför vill jag bara att ni inte ska hamna i samma helvete.

  • Anonym (inte mer)
    Visa endast
    Ons 24 jun 2009 23:12 #5

    Jag fick det när jag var inlagd. Fick blodtrycksfall av medicinen och svimmade. Tänker inte prova det igen.

  • Fre 26 jun 2009 01:12 #6
    Knasiga morsan skrev 2009-06-24 20:02:51 följande:
    Mitt råd till er som tar Theralen är att ta det med förnuft och var försiktiga med det medlet! Jag vet hur lätt det är att överdosera och fastna i det ( jag utvecklade ett starkt starkt missbruk) och därför vill jag bara att ni inte ska hamna i samma helvete.
    Är Theralen beroendeframkallande...?{#lang_emotions_surprised} Trodde inte det faktiskt, eller är det mer ett psykiskt beroende, det kan ju också vara skitjobbigt.?
  • Fre 26 jun 2009 03:49 #7

    Jag tog Theralen lange och har fortfarande en flaska om jag har svart att ga ner i varv innan jag ska sova (ADD) men jag tycker inte om att ta det. Nu ar det val olika for alla men jag ar neddrogad i 24 timmar efterat. Sa tar jag theralen pa kvallen for att sova sa ar jag fortfarande drogad pa morgonen nar jag ska till skolan.
    Vilket resulterar i att jag mest sitter och fanler som om jag vore dyngrak! Det har aldrig gatt over utan ar alltid sa.

    Men tycker inte man ska fraga om andras erfarenheter med mediciner for det ar inte lika for alla.

  • världe­ns bästa mamma
    Visa endast
    Fre 26 jun 2009 04:01 #8

    Precis, jobbar inom psykiatrin.

  • Fre 26 jun 2009 04:15 #9

    hemskt näsblod/ nästäppa trött som fan dagen efter av theralen inte att rekomendera ta itu med ångesten istället utan medicinering . Det gjorde jag har nu varot ångestfri i snart 2 år =)

  • Tis 30 jun 2009 10:04 #10

    Jo det är starkt beroendeframkallande och inte bara psykiskt!

  • Tis 30 jun 2009 12:52 #11

    Theralen är inte alls beroende framkallande. Ta reda på fakta innan ni svarar.

  • Lör 29 okt 2011 20:41 #12

    Onekligen verkar  Theralen vara berondeframkallande på någotvis. Jag har minskat min dos av theralen med 2/3 och mått pyton, Trodde ju att theralen kan man sluta med tvärt ack så fel jag hade. Till er som skall sluta ta theralen trappa ner det långsamt.

  • Lör 29 okt 2011 20:46 #13

    Theralen är inte alls beroende framkallande!!!!!!

  • Sön 28 jul 2013 12:01 #14

    Första gången jag tog Theralen låg jag däckad dagen efter fram till kvällen, kunde knappt gå. Jag tar den inte regelbundet men när jag väl tar den så är jag fortfarande typ död dagen efter.

  • Sön 6 okt 2013 02:08 #15

    Usch, har också ätit citalopram i ett halvår ungefär. Fick sedan cipralex utskrivet istället då läkaren och min psykolog inte upplevde att jag hade förbättrats alls under medicineringen. Efter det hamnade jag på psyket vid ett tilflälle och de satte då in venlafaxin, men pga hjärtklappning har jag nu bytt till cymbalta sedan ett par veckor tillbaka. Försök att byta från citalopram till något annat! Jag mådde så satans dåligt av det, eller det hjälpte i alla fall inte, och så ska det inte behöva vara. Det finns mer förfinade preparat som kan vara mer effektiva.

    Ska också tillägga att jag druckit väldigt mycket senaste året och har sedan ett par månader försökt hålla mig nykter. Det har hjälpt jättemycket och gett medicinen en chans att verka ordentligt.

    Kolla gärna in vår blogg för mer på ämnet.
    emoboost.blogspot.se/ 

  • Sön 6 okt 2013 02:30 #16

    Jag läste på fass.se och det verkar ju konstigt att ge ett beroendeframkallande medel till personer som behandlas för alkoholberoende, så jag tror inte den är fysiskt beroendeframkallande. (Då den verkar ha flera användningsområden).

    Däremot kan man ju må dåligt psykiskt när man slutar med en medicin och även på utsättningssymptom.  

    Sen att den ges till allergiska barn och kanske behöver användas ofta gör ju oxå att man undrar om den verkligen kan vara beroendeframkallande, isåfall borde den ju inte skrivas ut till barn med återkommande problem, som allergi tyvärr är. 

    Själv klarade jag inte av citalopram pga konstans illamående i över en månad, så jag gav upp den. Jag åt den en period vid ett tidigare tillfälle men mådde aldrig bättre psykiskt pga det jag mådde dåligt av var situationen jag levde i och människorna omkring mig. Jag fick alltså medicin när läkaren borde gett mig rådet att flytta och sluta vara så rädd för vad andra tycker och tänker. Istället fick jag äta tabletter.  

    Jag har fått bättre hjälp av Atarax som gör mig dåsig, den kan jag ta när jag verkligen inte pallar mer och måste kunna varva ner för att sova. Dock tar jag den väldigt sällan nu för tiden. 

  • Anonym (ec)
    Visa endast
    Sön 6 okt 2013 19:26 #17
    Anonym skrev 2009-06-26 01:12:13 följande:
    Är Theralen beroendeframkallande...?{#lang_emotions_surprised} Trodde inte det faktiskt, eller är det mer ett psykiskt beroende, det kan ju också vara skitjobbigt.?
    Theralen är inte beroende framkallande....
  • Tor 21 nov 2013 16:18 #18

    Fick theralen bara för att den inte var beroendeframkallande..