• Äldre 26 Jun 18:40
    15238 visningar
    9 svar
    9
    15238

    Har ditt spädbarn knäskålar!?

    Jag fick häromveckan höra en myt om att bebisar inte utvecklar knäskålar förräns de kommer upp i en viss ålder!? (kommer inte ihåg villken ålder det var)

    Men eftersom jag inte har några barn att kolla om det stämmer på (min bebis är inte beräknad förräns om en vecka) så kan jag varken bekräfta eller avfärda myten.

    Vill ni kolla om era barn har knäskålar så jag får veta hur det ligger till?

  • Svar på tråden Har ditt spädbarn knäskålar!?
  • Äldre 26 Jun 18:58
    #2
    Knastroll82 skrev 2009-06-26 18:47:14 följande:
    Man brukar ju kunna se knäskålar redan på rutinultraljudet, så det påståendet är nog en riktig myt.
    Kan man? Ingen aning faktiskt...Inte visade dem mig några knäskålar på mitt ultraljud iaf. (Fast det är kanske inget de prioriterar?)
  • Äldre 26 Jun 19:04
    #4
    Laire skrev 2009-06-26 19:00:15 följande:
    På svenska hittade jag ingenting, men några engelska länkar hittar man om man googlar +infant och +patella eller +kneecaps.Som jag förstår det har de inte "benet" i knäskålen utan det bestål av en mass amjuka saker som sedan växer ihop till en knäskål. Någon vårdutbildad kan säkert översätta bättre.answers.yahoo.com/question/index?qid=20060819... t ex. 
    Häftigt! Då stämmer det alltså?! (eller till viss del iaf) Men kan man känna att barnets knäskålar bara är "mjuka"? Alltså de känns inte som våra eller?
  • Äldre 26 Jun 19:09
    #6
    Knastroll82 skrev 2009-06-26 19:06:10 följande:
    Bebisar föds normalt med knäskålar, men de förhårdnas (ossifieras) inte förrens runt tre års ålder, innan dess består de av brosk. Det finns ett tillstånd känt som 'Nail Patella Syndrome' där bebisen kan födas utan knäskålar.Källa: thedoctorslounge.net
    Men vad ska man egentligen ha knäskålarna till? En treåring har ju redan lärt sig gå, så den kan ju inte ha någon av de funktionerna?
  • Äldre 27 Jun 11:51
    #8
    Knastroll82 skrev 2009-06-27 11:37:08 följande:
    Min egen spekulation är att knäskålarna är mjuka i början för att lättare kunna ta barnets trillanden utan att spräckas. Ingen aning om det stämmer, men känns logiskt.
    tja, kanske det? låter logiskt faktiskt...
Svar på tråden Har ditt spädbarn knäskålar!?