• Agamem­non
    Äldre 27 Jun 23:09
    91324 visningar
    42 svar
    42
    91324

    Hur få bort getingbo?

    Var lite osäker på i vilken kategori detta hör hemma men "Natur & Miljö" borde ju inte vara helt tokigt...

    Hur är det med getingbon, får man ta bort dem själv och om ja, hur? Något i mitt bakhuvud säger att man inte får det utan måste kontakta någon - men vem? Är det kommunen man ringer till?


    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Svar på tråden Hur få bort getingbo?
  • Agamem­non
    Äldre 27 Jun 23:21
    #4
    LMH33 skrev 2009-06-27 23:19:15 följande:
    Har du hemförsäkring? Borttagning av getingbo ingår i nästan alla villa-försäkringar. Ingen självrisk. Hur smidigt som helst.
    Åh, det låter ju toppen!

    De j*vlarna har satt sig i ett takhörn och jag vet inte om jag vågar ge mig på det själv. Ska kolla med försäkringen på måndag! Annars hör jag med Anticimex.

    Tack för tipsen!
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Agamem­non
    Äldre 27 Jun 23:22
    #5
    FH Mamma skrev 2009-06-27 23:20:34 följande:
    Är det stort?Farfar (sonens) brukar sätta en påse över men thomas svar med bunken verkar smidigare.Sen kan man spruta radar på de runt boet och på boet för att döda de en del innan man tar bort boet.
    Det sitter dumt i ett hörn och jag vågar inte heller spruta något på dem, då blir jag säkert attackerad eller något (det är iaf bilden jag ser framför mig).
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Agamem­non
    Äldre 27 Jun 23:30
    #7
    SofiaOlava skrev 2009-06-27 23:28:53 följande:
    Vad har du för försäkring?Anticimex har avtal med många försäkringsbolag, så du skulle kunna kontakta dem direkt och kolla om din försäkring täcker... (De är oftast lättare att få tag på...)
    Vi har TryggHansa. Ska se vad jag kan hitta om just det här med getingbo och sen ringer jag helt enkelt båda på måndag.
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Agamem­non
    Äldre 27 Jun 23:40
    #9
    SofiaOlava skrev 2009-06-27 23:35:54 följande:
    Ok, vi har precis bytt försäkringsbolag från TH. Och de har ett avtal med Nomor så det är dem du ska kontakta direkt!
    Perfekt, då gör jag det! Tack för hjälpen!
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Agamem­non
    Äldre 28 Jun 00:02
    #15

    Nä, alltså påsar och dammsugare låter alldeles för farligt för mig. Skulle detta bli ett återkommande problem får jag väl gå en kurs eller något men nu kollar jag hellre med försäkringen.


    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Agamem­non
    Äldre 28 Jun 00:17
    #17
    Rosebuddy skrev 2009-06-28 00:04:00 följande:
    D gör du rätt i Man kan ju faktisk råka väldigt illa ut, om man har otur Men vill du testa livet på gränsen lite så funkar ju detta som ett litet spänningsmoment iaf
    Haha, ja, en liten adrenalinkick i vardagen är ju iofs inte helt fel...
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Agamem­non
    Äldre 28 Jun 21:09
    #20
    FH Mamma skrev 2009-06-28 10:00:18 följande:
    Ingen tuffare bekant som kan göra sådant åt dig?
    Nä, vi känner ingen här och min man är ännu mesigare än mig. Han vill knappt gå ut i trädgården nu.
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Agamem­non
    Äldre 29 Jun 16:24
    #21

    Jag pratade med försäkringen idag (Folksam, inte TryggHansa som jag först fick för mig) och enligt dem så är det inget som åtgärdas via hemförsäkringen utan det finns som komplement till villaförsäkringen. Eftersom vi bara hyr får jag fråga ägaren om de har köpt till den extraförsäkringen.


    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Agamem­non
    Äldre 29 Jun 22:32
    #27

    Men ni som har kontaktat försäkringsbolagen, gick det via hemförsäkringen då? Enligt tjejen som jag pratade med ingår det nämligen inte utan det är en tilläggsförsäkring som man köper till villaförsäkringen. Fast det kanske är olika, detta var som sagt Folksam.

    Boet är bara delvis synligt, de kryper likosm in i ett stort hål i taket, så det är inte möjligt att ta ner hela (för mig alltså). Och jag vill som sagt inte spraya något eller spruta vatten på dem. Nä, hujedamej.


    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Agamem­non
    Äldre 29 Jun 22:48
    #29
    köttbullelydnad skrev 2009-06-29 22:34:43 följande:
    www.anticimex.se/default.asp?objectid=4131
    Tack! Jag har skickat ett mail till dem, får se vad de säger.
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Agamem­non
    Äldre 29 Jun 22:50
    #31
    skrutteluttan74 skrev 2009-06-29 22:49:30 följande:
    Vi har det inbakat i våran hem försäkring
    Sjutton, vad orättvist! Sånt skulle man ju ha kollat när man tecknade men vem tänker på getingbo...
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Agamem­non
    Äldre 29 Jun 23:30
    #34
    bambigirl skrev 2009-06-29 22:53:40 följande:
    Vi klättrade upp. Jag satt på en sån bräda som är under taket, maken stod på stegen nedanför. Maken höll i en hink med lacknafta i botten och ett lock till hinken. Jag hade nåt att fösa bort boet med. Vi gick ut en sen kväll när det var mörkt, hade mörka kläder, kepsar och stövlar. Jag tog ner boet och han fångade det. Gick fint, men det var svårt att sova för allt adrenalin efteråt...
    Hahaha, ser framför mig hur min man ska fånga ett getingbo! Den bilden kommer jag att skratta gott åt ett tag. Det är definitivt inte ett alternativ för oss, så modiga (eller själmordsbenägna ) är vi tyvärr inte.
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
  • Agamem­non
    Äldre 29 Jun 23:37
    #36
    snuttP skrev 2009-06-29 23:36:16 följande:
    Jag har folksam som villaförsäkring. Har inget som helst tillägg för getingar och ändå så ingår det. Va bara att ringa aticimex så kom dom och fixade. Ingen självrisk ingen kostnad alls.. toppen!! Tog dock 1 vecka innan han kom, dom brukar ha super mycket att göra..
    Jag vet inte vilken villaförsäkring ägaren har men hon ska kolla upp det när hon kommer hem igen - på fredag. Jag har iaf mailat dem, det kanske inte är tokdyrt om man låter dem komma "privat"?
    ♥ Olivia 080308 ♥ miss-misschief.blogspot.com
Svar på tråden Hur få bort getingbo?