• Äldre 30 Jun 12:22
    18328 visningar
    19 svar
    19
    18328

    Hjälp med panna i huset

    I nyare installationer finns det ju också ytterligare ett "skvallerrör" som är anslutet för att klara varmvattnets expansion. Ur det ska det rinna vatten.

    Svårt att avgöra om det är luft i det slutna systemet (som går till elementen i huset) eller i vattenledningarna för tappvatten (i kranarna) av beskrivningen.

  • Äldre 30 Jun 21:01
    #8
    ThomasX skrev 2009-06-30 20:52:46 följande:
    Det ska inte rinna vatten ur något av rören, inte minst för att det blir många liter på ett år! Avtappningsrören är till för att undvika problem vid för stora tryck i systemet, och släpper endast vatten om trycket blir för högt. Man brukar ha två övertrycksavtappningar, en för det slutna systemet, på vilket elementen hänger, samt ett för tappvarmvatten.
    Beskedet jag har fått (och jag har dubbelcheckat med två rörinstallatörer) är att det är normalt att det ska läcka vatten från varmvattnets expansion. I vårt fall kan det läcka flera liter per dygn vissa perioder på året. Ventilen byttes för att utesluta för problem där, men samma mängd vatten läcker..
  • Äldre 30 Jun 21:46
    #10
    ThomasX skrev 2009-06-30 21:37:29 följande:
    Det låter mycket konstigt. Varför ska det läcka ut vatten? Flera liter per dygn mitt i högsommarvärmen när man ska spara vatten, nej, det där har jag svårt att tro på. Den enda anledningen utöver överhettning som gör att trycket blir för högt och övertrycksventilen öppnar är om trycket in från kommunens ledning är för högt, om det förekommer så till den grad att det kan läcka ut flera liter per dygn bör man sätta in en tryckreducerare på inkommande vattenledning, risken finns ju att kranar och rör börjar läcka eller till och med går sönder om trycket är för högt. Det har jag sett exempel på. Det är reglerat hur höga tryck kommunen får ha i sina ledningar, så det bör inte vara något problem.
    Vår panna har inbyggd beredare, och vi värmer med pellets.
    Som jag har uppfattat det så uppstår dessa tryckförändringar som kräver möjlighet till expansion då varmvattnets temperatur skiftar. Enligt nya regler (vårt gjordes om 2003) så måste det då finnas en ventil som möjliggör att vatten kan släppas ut i ett skvallerrör.

    Vi har inga problem med ovanligt högt tryck på inkommande vatten.
  • Äldre 30 Jun 22:25
    #12

    Men om det var säkerhetsventilen på expansionskärlet som byttes, så hänger jag inte med varför vattenmätaren påverkades..?? Det är ju två olika system........

  • Äldre 1 Jul 09:42
    #16
    ThomasX skrev 2009-06-30 23:02:00 följande:
    Det är ingen skillnad vilken värmekälla man har, däremot kan det hända att man ställer om temperaturerna olika, med det är ett val man kan göra. Tryckändringar uppstår oavsett värmekälla eftersom vattnet i det slutna systemet pendlar mellan en övre och undre gräns. Under normala förhållanden skall trycket aldrig bli så stort att övertrycksventilen öppnar. Dessutom är det så att om den öppnar och släpper ut vatten, så blir det mindre i systemet och man måste fylla på mer vatten manuellt, såvida ni inte har någon automatisk påfyllning, men det låter onödigt avancerat. Om det läcker ut så mycket vatten som du säger så är ert system felaktigt intrimmat, alternativt läcker vattnet inte ut ur det slutna systemet utan ur tappvattensystemet, men där har ni väl inget expansionskärl, såvida ni inte har egen brunn, har ni det?
    Det är ur tappvattensystemet jag beskriver.
  • Äldre 1 Jul 22:46
    #18
    ThomasX skrev 2009-07-01 19:41:34 följande:
    Ursäkta frågan, men har du inte blandat ihop saker ganska rejält nu?
    Inte för att vi behöver dra det här i långbänk nu, men vi pratar ju om två olika system. Det slutna systemet till elementen, och tappvattensystemet. Du är ju själv osäker redan i första inlägget på vilket system Ts avser..
    Har du alltså vattenmätaren på det slutna systemet och expansionskärl på tappvattnet?
    Självklart inte..
Svar på tråden Hjälp med panna i huset