• Äldre 30 Jun 21:19
    1504 visningar
    3 svar
    3
    1504

    Confessions of the other mother

    Hej

    Jag vill gärna dra igång en diskussion om antologin "Confessions of the other mother. Non-biological lesbian mums tell all". Vi köpte den inför våra försök att bli föräldrar, min fru har läst den och jag håller på. Den väcker en del tankar och känslor och för mig är det tydligt att det är en ENORM skillnad mellan USA och Sverige.

    Någon annan som har läst och vill diskutera?

    Jag kommer att skriva om mina reflektioner på vår blogg:

    denickebiologiskamamman.blogspot.com/

  • Svar på tråden Confessions of the other mother
  • paprik­atinge­ling
    Äldre 1 Jul 09:45
    #1

    Den här boken har varit uppe för diskussion flera gånger här, hittade en av de gamla (har för mig att det finns fler):

    www.familjeliv.se/Forum-1-145/m35834300-1.html

    Själv både gillade jag och ogillade boken. Jag läste den för... oj ... snart två år sen? Innan vi hade börjat försöka och jag hade massor av funderingar kring att vara "den andra mamman." På så vis var ju boken jätteviktig och bra, att få läsa om andra och hur de hade gjort och vad de tänkte. Min fru läste den också, fast lite senare i processen. Vi fick väldigt liknande tankar och är helt överens om hur vi vill ha det, och hur vi INTE vill ha det.

    Juridiskt och samhällsklimatmässigt är det ju stora skillnader mellan USA och Sverige som ju påverkar dem väldigt mycket. (tänker t.ex på kapitlet där den icke-biologiska mamman först inte får komma in till barnet på sjukhuset). Annars tyckte jag sämst om den väldigt biologistiska synen, att den icke-biologiska mamman nödvändigtvis måste vara "något annat," en annan roll med andra uppgifter. Några kapitel var dock jättefina tycker jag, där mammorna hade det ungefär som vi hoppas att vi ska få det.

  • Äldre 1 Jul 18:12
    #2

    Hm, varför hittade jag inte den tråden? Kul att fler har läst i alla fall!
    Jag har inte läst hela än, men hittills har jag inte läst om något som är i närheten av hur jag vill att vi ska ha det. Men vi får se då!

  • Äldre 14 Aug 10:12
    #3

    Nu har jag skrivit ett nytt inlägg i bloggen om boken. Om ni som redan har barn har kommentar så shoot!

    denickebiologiskamamman.blogspot.com/2009/08/confessions-of-other-mother.html

Svar på tråden Confessions of the other mother