• Savanna555

    Påhoppare på stan

    Jag har funderat på det här fenomenet med "påhoppare", dvs personer som står på strategiska platser på stan och försöker värva medlemmar till diverse organisationer.

    Personligen tycker jag det är rätt frustrerande, särskilt som jag i stort sett dagligen stöter på flera sådana bland annat på min väg till och från jobbet. Ofta står det tre fyra stycken från samma organisation utspridda över en ganska kort sträcka och av någon anledning blir jag nästan alltid stoppad av mer än en av dem. De försöker tvångsprata med mig och jag är inte intresserad eftersom jag aldrig skulle skriva på något sådant kontrakt på stan, på samma sätt som jag inte skulle komma på tanken att teckna någon typ av abbonnemang på det viset. (Däremot går jag gärna med i organisationer jag själv sökt upp.)

    När jag pratar med folk omkring mig verkar många vara av samma uppfattning, det är rätt jobbigt med medlemsvärvare och försäljare som gör att man vissa dagar knappt kan gå i stans största köpcentrum. För min del har det gått så långt att jag börjar tappa förtroendet för organisationer som t.ex. Individuell människohjälp, Greenpeace och Läkare utan gränser just för att de använder sig av sådana metoder för medlemsvärvning. Tidigare hade jag en väldigt positiv bild av åtminstone vissa av dem, men nu förknippar jag dem snarare med jobbiga människor på stan. Det är tråkigt!

    Det jag funderar över är om man inom organisationerna själva inte inser att folk blir irriterade på deras metoder. Eller är det rent krasst så att man får så många att skriva på så att man anser att det är värt det? Själv skulle jag överväga att gå ur de organisationer jag är med i om de började med den typen av medlemsvärvning.

    Hur tänker ni andra kring detta?

    Och innan någon behöver påpeka det... Jag är medveten om att personerna inte alltid själva valt att arbeta som medlemsvärvare, att man ska vara trevlig mot dem och att de kanske är hur snälla som helst privat. Det är systemet bakom som jag blir frusterad på.

  • Svar på tråden Påhoppare på stan
  • Sirapshjärnan

    Jag blir själv ibland smått irriterad när folk försöker sälja nåt till mig eller värva mig till deras organisation "i farten". Å andra sidan har jag inte svårt att säga att jag inte är intresserad och så är det inte mer med det. Men deras metoder funkar uppenbarligen för annars skulle de inte stå där

  • Tezzan

    Jag tycker att det är fruktansvärt irriterande att de står överallt! Man kan ju inte gå över torget här i stan utan att bli på hoppad av alla dessa organisationer. Eller alla telefonbolag som finns på varje galleria.

    Är jag intresserad av att byta abbonemang eller gå med i en organinstation så söker jag upp dem. Så jag tycker inte om dem....

  • 071001

    Inte heller så förtjust i det sättet att värva medlemmar. Bor vid Odenplan och där är det alltid full fart på diverse organisationer.

  • Krycke

    Här kommer en artikel om detta från DN.
    Publicerat 2008-08-05
    "Hård gatukamp om medlemmar"
    www.dn.se/ekonomi/hard-gatukamp-om-medlemmar-1.511566

    Börjar med detta:
    "Blir du allt oftare påhoppad av försäljare och värvare på gatan? Inte så konstigt. Den så kallade face-to-face-verksamheten har ökat på senare år, inte minst inom ideella organisationer. Bara Greenpeace och Amnesty har nästan 300 anställda som jobbar med rekrytering på gator och torg.

    Även Läkare utan gränser, Svenska Afghanistan-kommittén och Individuell Människohjälp söker fler anställda som vill jobba med värvning."
    Tydligen bara ökar.

    Står t ex även detta:
    "Greenpeace får 80-90 procent av alla nya medlemmar genom att närma sig människor på stan. "
    Gäller även dom andra. Där förstår man varför dom håller på den detta.

    Det är så här med det ekonomiska:
    "Amnestys värvare jobbar fem timmar om dagen och får 110 kronor/timme. Målet är att värva fem nya medlemmar per dag - i snitt en per timme.
    -----
    Rekryterarna jobbar från den 1 april till den 31 oktober."

  • Smultron ett

    Jag fick jobb som medlemsvärvare. Jag hade utbildning igår och idag var vi ute och hade utbildning "in action" på stan.

    Jag slutade, Jag klarade inte av det. Förstår ni hur mycket skit man får ta för att man vill något och brinner för något bra?

    Under 2 h på stan pratade jag med 1 vänlig människa som tog sig tid att lystna. Många behandlade mig som om jag var dum i huvudet eller hade kolera. De svor åt mig, ignorerade mig tydligt, och gick rakt in i mig som om jag inte var där.

    Under vår utbildning fick jag höra saker som händer i världen, som jag ens inte kommer skriva här för det är så fruktansvärt. Jag satt och grät i klassrummet när vi fick informationen. Jag var väldigt taggad, och jag förstår nu vilket OERHÖRT VIKTIGT OCH BRA arbete som de utför, medlemsvärvarna på stan, och jag beundrar deras kamp. För det är inte lätt. Det är inget jobb man tar för att tjäna pengar. Det är ett jobb man tar om man brinner för ändamålet!!!

  • Smultron ett

    Ska organisationerna vänta på att medlemar ska ansluta sig, kan de vänta förgäves för det kommer inte hända. Vill man åstadkomma något måste man handla.

    Som medlemsvärvare vill man givetvis få in pengar till organisationen. Men det betyder även väldigt mycket att folk lystnar, att vi (de) får berätta om vad som händer i världen och vad som faktiskt kan göras.

    Vill ni inte betala är det upp till er. ni bestämmer ingen annan.

    Men jag utmanar er att stanna och lystna på vad de har att säga. För det är viktigt, det handlar om våra medmänniskor. Sen behöver man inte ge pengar som sagt det är frivilligt.

  • Kulta17

    Om jag vill engagera mig gör jag det på annat sätt (och det gör jag). Jag tycker de är riktigt jobbiga. Vissa ger sig inte heller! Nej, bort med dom.

  • Smultron ett

    Det är inte så att de säljer något .. utan de hjälper barn från att dö, och det tycker jag inte man skall vifta bort. 50kr till 3 olika organisationer blir 150 kr i månaden, en summa som säkert 80% av vår befolkning skulle kunna undvara varje månad utan problem, och det hjälper så oerhört mycket runt om i världen och även i Sverige!

  • Airlee

    Tycker också att det är ett jobbigt fenomen, men jag försöker att inte vara otrevlig. Utom en gång med Greenpeace, då tappade jag humöret lite.

  • Mandragora

    Jag ser nästan bara Amnesty på stan och där är jag redan medlem.

    När det gäller folk som vill kränga mobilabonnemang säger jag precis som det är. Jag har ingen mobil. Det får dem att komma ur fattning liksom.


Svar på tråden Påhoppare på stan