• magplask

    Massa utslag/blåsor i handen!

    Det här är så konstigt, igår kväll hade jag vad jag vet inga utslag i handflatorna. men nu så märkte jag att det kliade, och vips så syntes dom. ca 100 små små utslag, dom flesta är vätskefyllda.. kliar som fan. har fått såna på både höger och vänster hand, mestadels i handflatorna men även en del på fingrarna.

    jag tänkte vårtor först, men jag brukar inte ha problem med det.. och sen verkar det konstigt om man skulle få typ 100 vårtor över en natt?
    jag har psoriasis också, inte så mycket, men det sitter på knät och foten. det brukar börja som knottror och kliar endel.. men aldrig vätskefyllt?

    jag har fått såna där en gång förut, då jobbade jag med städ och höll på mycket i vatten, så jag trodde att det var därför.. men det har jag inte gjort nu, så då vet jag inte?

    jag har lagt ut bild i mitt galleri, ni kan väl kika lite och spekulera :)

  • Svar på tråden Massa utslag/blåsor i handen!
  • Anonym

    liknar som du fått skabb, har själv haft det och det börjar med att de kliar på händerna och blir blåsfyllda små bubblor precis som du har .

  • Anonym
    magplask skrev 2009-07-01 11:06:37 följande:
    OMG!!!! no way. shiiit, vad ska jag göra nu då?!!
    ta kontakt med vårdcentralen så får du råd va du ska göra. Annars finns det medel på apoteket du kan köpa.
  • Hypnotica
    magplask skrev 2009-07-01 11:06:37 följande:
    OMG!!!! no way.shiiit, vad ska jag göra nu då?!!
    Ring till vårdcentralen och boka en tid. Är det skabb, så brukar läkarna se det rätt snabbt, annars brukar de ta ett hudprov som undersöks i mikropskåp.

    Mot skabb får man en salva som ska smörjas in från topp till tå och sedan får man inte duscha på ett dygn. Sängkläder och dyl måste också tvättas.

    Jo, det är ju lite äckligt med djur som gräver gångar i huden men de är lätta att bli av med :)
  • LillaFlamman

    Hej, hade liknande blåsor i händerna och på fingrarna och under fötterna, mest när jag var yngre men kan få lite nu och då numed men inte alls lika illa som förr, framförallt när jag stressar. Det läkaren sa var att det var eksem besläktat med psoriasis, som vi har i släkten,
    Mitt tips är tvätta händerna ofta eftersom (för mig) så smittar vätskan i blåsorna på migsjälv (INTE smittsamt för andra), smörj med fet kräm och försök att inte klia.

    Jag har träffat en kille med skabb och hans händer var jätteröda och fnastorra, fåtal småblåsor.

  • magplask

    jag frågade min mamma ang det där med skabb, hon hade det när hon var yngre.. hon sa att det syns om det är det, för det skulle se ut mer som gångar under huden, och det har jag ju inte.
    jag har ringt till vc nu, men dom skulle ringa upp mig i eftermiddag. hoppas man kan få en tid så dom kan kolla :)
    blev lite nervös hehe.

  • 201201232

    Jag har fått exakt likadana utslag fast på ovansidan av handen. De har kommit för andra gången nu och dyker upp inom loppet av ett par minuter från första känningen. Min egen diagnos är soleksem. Skabb skulle nog inte komma så där omedelbart utan några utslag lite då och då. Det börjar alltså klia lite och så kan jag nästan se hur blåsorna reser sig. Bara immunförsvaret kan reagera så fort tror jag.

  • Anonym

    Min syster har berättat att hon får små vätskefyllda blåsor på händerna då hon stressar.
    Kanske är något sånt?

  • pixietails

    Mina soleksem som jag får på ovansidan av händerna ser ut lite som dina faktiskt.

  • Anonym

    Hej, ja hade sådana nyss o gick upp till läkaren i fredags. Det var kontakteksem. Fick stark kortison så nu är det precis borta. För mig började det med nickel sen förvärrades det med handen på gräset en hel dag ute i solen..

  • magplask

    ja solexem kanske, jag var i solen heeeela dagen igår.. men det faller lite på förra gången jag fick det, då var det nog mars eller så.

    jag har en ganska stor inre stress nu, det kommer bli stora förändringar i mitt liv snart och jag är inte så jätteförtjust i när livet svänger som en karusell :p

  • magplask

    ja just det, jag kunde också se detta ske inom loppet av kanske 30 min. när jag skrev detta hade jag kanske 20 st på vänstern, nu har jag fler och dessutom fått mellan fingrarna på den handen också :p

  • pixietails
    magplask skrev 2009-07-01 11:26:14 följande:
    ja solexem kanske, jag var i solen heeeela dagen igår.. men det faller lite på förra gången jag fick det, då var det nog mars eller så. jag har en ganska stor inre stress nu, det kommer bli stora förändringar i mitt liv snart och jag är inte så jätteförtjust i när livet svänger som en karusell :p
    Fast lite tokigt om du får soleksem på insidan av händerna :D suttit med handflatorna mot solen kanske? :D du har inga andra såna där utslag på resten av kroppen?
  • magplask

    hehe nää jag har inte solat handflatorna :p
    nä ingen annanstans på kroppen heller, inte ens på ovansidan av händerna. bara där det är "handflate hud" eller vad jag ska säga.

  • LindaMarita

    Precis sådana där blåsor/prickar har jag också, har ni fått veta vad det är? Jag kan itne se några gånger, men blir såklart orolig över att det kan vara skabb.
    Ni andra som pratar om att det kan bero på stress, kallas detta något så man kan googla det och se bilder?
    Kan man få dessa av att vara mycket i vatten?

  • Ziokon

    Haha flera år sent svar men vill iallafall berätta för folk som läser med samma problem eller ifall du fortfarande har det ibland (vilket jag tror) och inte vet. Jag har haft böjväcksexem hela livet och tyvärr blev det inte mindre med åldern. Det som hände med ålder var dock att det spred sig utmed armar och ner på händerna. Efter att ha fått infektioner på händerna så sökte jag till läkare när jag fått bort de var fyllda blåsorna men fortfarande hande så vätskefyllda. Han berättade att det händer för att man saknar något i huden(har glömt vad det heter) och att det inte är några bakterier i utan att det är hudens signal på hjälp att återfukta. Kliar du på dom så kan du få bakterier i och det kan såklart leda till infektion men vad du kan göra för att få bort det är att smörja händerna med fett/det kräm tex helosan eller en lipid salva tex Locoid(kombination av dessa två fungerar för mig) försök också att inte tvätta huden förmycket då det tar bort mer av det ämnet huden behöver/du har förlite av. Det kommer inte att försvinna helt och hållet men kommer inte att dynas så länge du håller området återfuktat. Anledningen till detta är din hudtyp och det är väldigt vanligt, inget att oroa sig för sålänge det inte blir infekterat. Hoppas detta hjälpte någon haha :p Och om du vill veta mer om de ord jag inte kan förklara med så förklarar säkert någon länkar på vårdcentralen mer än järna ?processen?.

Svar på tråden Massa utslag/blåsor i handen!