• Anonym (sannaK)

    bor i utlandet men vill flytta hem till Sverige och vi har barn!!! HALP

    hejsan

    Jag ar en tjej som varit gift med en amerikan i 8 ar, vi har tva sma pojkar 5 & 2 ar gamla. Pa sistone sa har jag kannt mer och mer att jag vill flytta hem till Sverige och rota mig dar. Jag har bott utomlands i MANGA ar och kanner att Sverige ar hemma och det kanner jag valdigt djupt i hjartat.
    Varat aktenskap har val varit upp och ner som alla andras och jag kanner att om vi skiljs sa skulle iallafall inte jag vilja vara ovan med honom. Han ar en gullip pappa som har jobbat mycket hart for att ge familjen vad de behover. Grejen ar att vi har vaxt ifran varandra i mina ogon och det ar ett faktum. Jag tror att han vet det innerst inne ocksa men har val kant som jag att man haller ihop pga av barnen. Men nu sa kanner jag att det gar inte langre. Jag har varit hemmafru i 5 ar och har alskat att vara med mina barn varje dag, det har varit lyx helt enkelt for mig. sjalvklart sa 'jobbar' jag med att ta hand om hus och alla sana saker ocksa.
    Grejen ar att jag tror aldrig att min man skulle vilja flytta till Sverige och aven om han gjorde det sa ar det inte ratt mot honom att flytta hit honom och sedan lamna honom har.
    Ar det nagon som har nagon liten erfarenhet om hur det kan ga till med vardnad av barnen i en san har situation?
    Jag vill inte ha moralpredikan om hur viktigt det ar att barn har tva foraldrar och att jag har valt att bo i usa och darfor maste jag stanna dar. Manniskor andrar sig och jag forsoker helt enkelt hitta en losning!

    Jag ar inte ute efter att 'straffa' honom och ta ungarna bort fran honom. tvartom - jag vill hitta en losning dar vi kan traffa dem bada tva sa alla ar nojda! Ar det nagon som har nagra tips att ge eller vet nagon som har gatt igenom samma sak?

    Tack for att du last....

  • Svar på tråden bor i utlandet men vill flytta hem till Sverige och vi har barn!!! HALP
  • Norrlandsmamman

    Hej!
    Oj, vad svårt! Jag lider med dig. Jag har ingen aning om vad du ska göra... Du måste nog börja med att prata med honom och försöka övertala honom om att han ska "släppa" barnen till Sverige, och lova honom att han får träffa dem när han vill. Jag gissar att dun inte KAN flytta utan hans medgivande, eller, ja, det kan du ju, men jag gissar att det klassas som kidnappning. Det är verkligen ingen lätt situation du befinner dig i. All styrka till dig! Kram!

  • Anonym (44)

    Det är en tuff situation du är i. Med tanke på att barnen är födda i USA så har du inte en chans att få med dig barnen därifrån mot pappans vilja. En domstol skulle döma till pappans fördel direkt.

    Du har egentligen bara två alternativ, antingen stannar du kvar i USA (gift eller skild), eller också flyttar du hem till Sverige utan barnen. Du kan ju alltid åka och hälsa på barnen en helg i månaden plus att de kan komma hit på loven.

  • Anonym (sannaK)

    Jag skulle aldrig ta barnen mot hans vilja, absolut inte... Vad jag vill forsoka ar att hitta en losning pa det hela och att det blir bra for barnen och for oss.
    For varje dag som gar kanner jag bara starkare och starkare att jag vill 'hem'.... Jag vill inte ge upp barnen till honom, det skulle inte funka med hans jobb osv. Men jag vet att han ALDRIG skulle lata dem bo i Sverige heltid heller. Aven om han skulle kunna komma och se dem hela tiden (alltsa jag menar att han har rad att aka hit och halsa pa ofta)
    Vet inte om sista utvagen ar att ta upp det i domstol och late dem avgora hur man ska dela dem.
    Hur hade ni gjort? hade ni kunnat vara tva veckor har och tva veckor dar? alltsa lata barnen bo kvar dar men jag spenderar 2 veckor dar och sedan 2 veckor hemma? eller ar det for konstigt for dem. Och om jag erbjuder det sa kanner jag som jag ger upp barnen och det ar det sista jag vill...
    Sag i en gammal tidning att barnen fick aka mellan usa och sverige men det ar ju inte bra for dem att rivas upp hela tiden och den aldsta kommer ju att borja skolan och sa ocksa...
    AHHH jag vet varken ut eller in!!!!

  • ebbasmamma

    Du och barnen måste skriva in er i sverige på skattehuset, där kommer de att vilja ha ett papper från barnens fader att de får bo med dig. jag förstår dig helt i denna situation.
    Jag kom hem från England/Dubai 2006 med två barn

  • Anonym (sannaK)

    ebbasmamma.... hur gjorde ni med vardnad av barnen? Gick han bara med pa att du skulle fa vardnad? For jag tror inte att min make kommer att gora det utan han vill nog att vi bor dar. Vilket skulle fa mig att vilja grava ner mig i jorden.
    Han skojade en gang om att om vi skiljde oss sa skulle vi bo grannar... Sa jag vet ju att han kommer att 'slass' for att fa ha barnen runt omkring sig... Vet inte om jag har nagon over eller underhand i det har... om de bor i sverige sa ar jag mer an villig att ge honom sommrar-jullov-sportlov om de kan vara har resten av tiden helt enkelt. och nar de ar 12 ar gamla sa kan man ju lyssna till barnen vad de skulle vilja.

    Borde jag skriva in mig i Sverige aven att vi inte har skiljts annu? Alltsa det later dumt, men han vet inte att jag vill skiljas annu. Jag ar hemma i sVerige over sommaren och ska aka tillbaka i host. Vilket jag givetvis kommer att gora, helt klart. Jag vill reda upp saker dar det hor hemma liksom... men vad kan jag ta itu med nu har i Sverige?????

  • Anonym (44)

    Anonym (sannaK) skrev 2009-07-03 22:04:39 följande:


    Jag ar hemma i sVerige over sommaren och ska aka tillbaka i host. Vilket jag givetvis kommer att gora, helt klart. Jag vill reda upp saker dar det hor hemma liksom... men vad kan jag ta itu med nu har i Sverige?????
    Du ska inte göra ett smack medans du är här i Sverige över sommaren! Det är livsfarligt! USAs lagar är starka när det gäller att barn som är uppvuxna i USA ska stanna där (om någon av föräldrarna bor kvar). Om pappan vill ha barnen kvar i USA så har du inte en chans att flytta dem till Sverige på laglig väg. Och att ta barnen och dra innebär kidnappning vilket innebär att polisen letar upp dig och överlämnar barnen till pappan och sen får du aldrig mer träffa dem utan övervakning.

    Om du sätter igång och letar bostad i Sverige, skriver dig själv här, letar efter jobb, skola och dagis, etc. Ja då ger du pappan världens övertag den dag ni står i domstolen för då visar du att du har planerat hela flytten bakom hans rygg.

    Din enda chans att få med dig barnen är att pappan frivilligt går med på det, och i sånt fall kan du ordna för flytten då.
  • aprilsill

    Jag vet bara det att du Aldrig kommer få ta barnen till Sverige om pappan motsätter sig det, domstolen kommer inte dömma till din fördel. Finns en kvinna i den här staden som jag bor som blev åtalad för kidnappning bland annat, och alltså snällt fick bosätta sig i USA på heltid.

  • Anonym (sannaK)

    ok.... sa hoppet ar ute for mig... :( :( :(
    Bra att veta att jag inte ska paborja nagot nu iallafall... Tanker ju inte gora nagot bakom ryggen pa honom, vill att vi ska forbli vanner for barnens skull helt enkelt. Det ar det viktigaste.
    Hur har de som har delad vardnad lost det med just det om man ar fran ett annat land. Aker barnen dit pa loven da eller?

  • Anonym

    SannaK: ett tips, sök råd hos en jurist. Det kan jag verkligen rekommendera.... har en kompis som fick fel råd här på familjeliv ang internationell vårdnadstvist o förlitade sig på det rådet, vilket blev jättefel o jobbigt. Jag vet att det kanske kostar en del, men det är värt det!!!

  • Preimeg
    Anonym (sannaK) skrev 2009-07-03 08:44:04 följande:

    hejsan

    Jag ar en tjej som varit gift med en amerikan i 8 ar, vi har tva sma pojkar 5 & 2 ar gamla. Pa sistone sa har jag kannt mer och mer att jag vill flytta hem till Sverige och rota mig dar. Jag har bott utomlands i MANGA ar och kanner att Sverige ar hemma och det kanner jag valdigt djupt i hjartat.

    Varat aktenskap har val varit upp och ner som alla andras och jag kanner att om vi skiljs sa skulle iallafall inte jag vilja vara ovan med honom. Han ar en gullip pappa som har jobbat mycket hart for att ge familjen vad de behover. Grejen ar att vi har vaxt ifran varandra i mina ogon och det ar ett faktum. Jag tror att han vet det innerst inne ocksa men har val kant som jag att man haller ihop pga av barnen. Men nu sa kanner jag att det gar inte langre. Jag har varit hemmafru i 5 ar och har alskat att vara med mina barn varje dag, det har varit lyx helt enkelt for mig. sjalvklart sa 'jobbar' jag med att ta hand om hus och alla sana saker ocksa.

    Grejen ar att jag tror aldrig att min man skulle vilja flytta till Sverige och aven om han gjorde det sa ar det inte ratt mot honom att flytta hit honom och sedan lamna honom har.

    Ar det nagon som har nagon liten erfarenhet om hur det kan ga till med vardnad av barnen i en san har situation?

    Jag vill inte ha moralpredikan om hur viktigt det ar att barn har tva foraldrar och att jag har valt att bo i usa och darfor maste jag stanna dar. Manniskor andrar sig och jag forsoker helt enkelt hitta en losning!

    Jag ar inte ute efter att 'straffa' honom och ta ungarna bort fran honom. tvartom - jag vill hitta en losning dar vi kan traffa dem bada tva sa alla ar nojda! Ar det nagon som har nagra tips att ge eller vet nagon som har gatt igenom samma sak?

    Tack for att du last....


    Hejsan jag vet att jag kommer lite efter nu men ville bara fråga hur allt har gått?

    Jag ligger nämligen i samma sits som du gjorde men bor i Spanien och är pappa till två barn.

    Saken är nu så att mamman vill skiljas och jag kommer vilja flytta hem till Sverige såsmoningom.

    Hur har du kommit fram i livet? Varje liten detalj kanske skulle göra mig lite klokare, hoppas på ditt svar om du kan läsa det här tack och hej.
  • Anonym (Mmm)

    Har inget bra råd att komma med men lite perspektiv kanske. Många jobbar ju iväg från hemmet några veckor i stöten även om man bor ihop o är gifta. Tex fiskare kan vara ute i veckor. Kan du hitta nåt jobb där du pendlar vecko el månadsvis mellan sv o USA så går det ju. Tufft ja. Men det går. Ni kanske kan prov-bo isär ett tag. Att du bor i Sverige några månader tidsbestämt, tex 3 el 6 mån med barnen o han pendlar hit emellanåt. Det måste inte vara svart el vitt. Så ser ni hur det går. Sen förändras livet alltid. Har ett syskon som bor utomlands o hen kan få enorma hemlängtans-känslor. Men efter 8 veckor här vid tillfälle längtade hen "hem" till sitt andra land igen. Så du kanske ska testa att vara här en längre period innan ni bestämmer er.

  • Anonym (Förvirrad)
    Anonym (Mmm) skrev 2015-11-30 15:22:39 följande:

    Har inget bra råd att komma med men lite perspektiv kanske. Många jobbar ju iväg från hemmet några veckor i stöten även om man bor ihop o är gifta. Tex fiskare kan vara ute i veckor. Kan du hitta nåt jobb där du pendlar vecko el månadsvis mellan sv o USA så går det ju. Tufft ja. Men det går. Ni kanske kan prov-bo isär ett tag. Att du bor i Sverige några månader tidsbestämt, tex 3 el 6 mån med barnen o han pendlar hit emellanåt. Det måste inte vara svart el vitt. Så ser ni hur det går. Sen förändras livet alltid. Har ett syskon som bor utomlands o hen kan få enorma hemlängtans-känslor. Men efter 8 veckor här vid tillfälle längtade hen "hem" till sitt andra land igen. Så du kanske ska testa att vara här en längre period innan ni bestämmer er.


    Ja det känns ju lite klurigt hur jag ska få ihop allting.
    Känner mig liksom bedragen men barnen ska absolut inte behöva lida för min skull.

    Tack för svaret.
Svar på tråden bor i utlandet men vill flytta hem till Sverige och vi har barn!!! HALP