• Anonym (Kaffedraken)

    Borgenär?

    En kompis har frågat mig om jag vill bli borgenär åt henne så hon kan få en lägenhet.
    Hon har skulder till kronofogden som hon betalar av varje månad och då vill hyresvärden att hon har en borgenär.

    Min kompis och hennes två barn, 3 år och 6 år, bor just nu inneboende hos en kompis som själv har tre barn. Väldigt trångt alltså.

    Det enda som krävs för att hon ska få den här andra lägenheten är en borgenär.

    Jag undrar då vad det innebär att vara borgenär? Vad har jag för rättigheter och/eller skyldigheter m.m.?

  • Svar på tråden Borgenär?
  • Anonym (Kaffedraken)

    okej men om hon inte har pengar kommer hon få hjälp av soc att betala hyran.

    hur länge kommer jag vara borgenär? är det tills hon flyttar eller tills hon betalat allt till kronofogden?

  • Anonym (Kaffedraken)

    Ställ inte upp!
    Min mamma gjorde det till sin bästa vän. Hon misskötte inbetalningarna vilket inte kom fram förrens hon dog. Tror min mamma kämpat med den skulden i 10-15 år.

  • Anonym (Kaffedraken)

    puffar lite.

    nån som kan berätta mer om vad det innebär att vara borgenär?
    inte bara säga om jag ska var det eller inte.

  • Anonym (Kaffedraken)

    tack för era svar!

    nu förstår jag lite mer vad det innebär. jag ska fundera till måndag har jag lovat så får fundera lite till, men det låter väldigt osäkert det där.
    min ekonomi är inte riktigt den stabilaste i världen och skulle hon inte betala en månad så har jag inte råd att betala åt henne.
    på henne lät det som att hon pratat med soc och att allt var lugnt med dom att hon skulle få från dom men jag vet ju inte. nu har hon ett jobb så får ju hoppas hon får fortsätta jobba där.

    men ja som sagt, jag ska fundera lite till nu när jag vet mer vad det innebär!

Svar på tråden Borgenär?