Forum Konsument/Inhandla - Ekonomi & juridik
Varje medlem är ansvarig för sina inlägg.
  • Varning för Nids 4 kids, oseriös butik i Göteborg

    Sön 5 jul 2009 17:09 Läst 19406 gånger Totalt 28 svar
    Ekrefe­kre
    Visa endast
    Sön 5 jul 2009 17:09

    Hej!

    Jag vill varna för butiken "Nids 4 Kids" på Backaplan i Göteborg. Jag försökte reklamera en 9 månader gammal Carena (med brustna stag för lutningsmekanismen) och har aldrig blivit så förnedrad i mitt liv. Jag blev hånad och anklagad för att ha haft sönder vagnen själv. "Man kan ju inte komma med en vara man gjort sönder och reklamera den". Har googlat runt lite och sett att andra haft liknande erfarenheter vid reklamation. En del inlägg hyllar låga priser. Att priserna är låga är ingen tvekan om...men tänk på vad som kan hända om det ni köpt gått sönder! Tur att det "bara" handlar om 800 kronor. Jag kommer aldrig att sätta min fot där igen!

    /förbannad pappa till treåring

    Hos Prisjakt jämför du pris på barnprodukter!
  • Virrpi­rr
    Visa endast
    Fre 10 jul 2009 22:54 #11
  • Fre 10 jul 2009 22:54 #12

    Vad tråkigt att höra. Hade nästan tänkt ringa dem och fråga om de kunde skicka den där Bobby Car Husvagnen men då kanske man ska strunta i det om de nu är så otrevliga.

  • Trolle­t Ludenb­en
    Visa endast
    Fre 10 jul 2009 22:55 #13

    Vi hade tänkt att köpa scooter där sen men nu vet jag inte riktigt. Jag vet att de kan vara lite småsnorkiga men de har bra pris på vagnar. Jag tror jag köper scooter på babyproffsen istället för typ 500 mer eller nåt...

  • Mån 13 jul 2009 22:40 #14

    Jag har köpt barnvagnar och bilbarnstolar och leksaker mm. från dom.
    De har alltid varit trevliga och hjälpsamma mot mig och min man.
    När vi har haft klagomål så har de hjälpt oss till rätta med det, inga problem alls.

  • Ord blind
    Visa endast
    Mån 13 jul 2009 23:02 #15
    AnnaJosefine skrev 2009-07-10 22:49:06 följande:
    Usch, det låter ju förskräckligt. Har sett en del reklam från dem bland annat på Blocket. Har själv aldrig förstått vart affären ligger, men då vet jag att jag inte skall leta upp den heller! De verkar ju inte vilja ha kunder om de beter sig så..!
    De har en av jordens sämsta lokaler bredvid Överskottsbolaget och Mattlandet på Backaplan.
  • Ord blind
    Visa endast
    Mån 13 jul 2009 23:03 #16

    Trollet Ludenben skrev 2009-07-10 22:55:41 följande:


    Vi hade tänkt att köpa scooter där sen men nu vet jag inte riktigt. Jag vet att de kan vara lite småsnorkiga men de har bra pris på vagnar. Jag tror jag köper scooter på babyproffsen istället för typ 500 mer eller nåt...
    Så har vi också resonerat, att det kan vara värt att betala mer. Man kan säga vad man vill om Babyproffsen, men de känns faktiskt lite mer seriösa.
  • Mån 13 jul 2009 23:18 #17

    De är värdelösa. Köper inte ifrån dem.

  • Tis 14 jul 2009 20:19 #18

    Hm vi var i akut behov av att köpa Mikkis Zebra gunghäst, och maken ringde dom när han var på väg dit, då hade dom redan stängt, men dom gick och letade upp den från lagret och han fick komma in dit iaf och köpa den.

  • mammut­ten81
    Visa endast
    Tis 14 jul 2009 23:59 #19

    Tycker du ska skriva på Fairshopping!
    DÄr ställer de också butiken till svars, och så blir fler varnade.

  • Tis 21 jul 2009 00:43 #20
    Ekrefekre skrev 2009-07-06 18:59:47 följande:
    Tack för era kommentarer! Jag ringde Brio idag och fick besked att de inte tar emot garantiärenden annat än genom åteförsäljare...så där är det kört. Jag passade på att fråga om jag fick något garantibevis med vagnen. Jag kunde inte minnas om jag fått det. Beskedet var att garantibevis saknas, så helt enkelt, för Carenavagnarna så lämnar Brio INGEN GARANTI. Det enda skydd du har som konsument är genom konsumentköpslagen. Det innebär att fel som inträffar inom sex månader anses ha funnits där från början, och därefter gäller reklamationsrätt i två år, men då måste man som konsument bevisa att felet fanns från början. Så Nids4kids hade allt självförtroende i världen att vara spydiga då de visste att jag aldrig skulle kunna bevisa att felet funnits där från början. En helt OK affärsmodell om man struntar i att kunder som drabbats av fel ska komma tillbaka. "Ni spelar ingen roll för oss, vi har så många kunder vi behöver ändå" skrek gubben (ägaren) efter mig när vi lämnade butiken. /Tristans pappa
    Bara så att du vet så är konsumentköplagen ändrats. Du har alltid 1 års garanti och då ligger bevisbördan på butiken och inte dig (dvs de är skyldiga att reklamera/reparera varan kostnadsfritt så länge felet omfattas av garanti) Utöver de 12 mån garanti så har du 3 års reklamationsrätt från inköpsdat. Här gäller dock att du själv kan bevisa att felet var ursprungligt. Så stå på dig, du har rätten på din sida (så länge det inte är ditt fel att vagnen är trasig då men det tror jag inte :)
    Jobbar själv som säljare och önskar att all butikspersonal hade koll på de lagar som gäller, det ändras ju en del då och då :)
  • Lyckli­gtSlut
    Visa endast
    Tis 21 jul 2009 00:47 #21
    klara07 skrev 2009-07-05 20:37:42 följande:
    Ja där inne vaktar de en med hökögon, de verkar tro att alla är potentiella tjuvar.
    Låter idiotiskt. Ska nog gå dit och mucka någon ledig dag bara för skojs skull.
  • Ord blind
    Visa endast
    Tis 21 jul 2009 01:23 #22
    Sansai skrev 2009-07-21 00:43:37 följande:
    Bara så att du vet så är konsumentköplagen ändrats. Du har alltid 1 års garanti och då ligger bevisbördan på butiken och inte dig (dvs de är skyldiga att reklamera/reparera varan kostnadsfritt så länge felet omfattas av garanti) Utöver de 12 mån garanti så har du 3 års reklamationsrätt från inköpsdat. Här gäller dock att du själv kan bevisa att felet var ursprungligt. Så stå på dig, du har rätten på din sida (så länge det inte är ditt fel att vagnen är trasig då men det tror jag inte :)Jobbar själv som säljare och önskar att all butikspersonal hade koll på de lagar som gäller, det ändras ju en del då och då :)
    Har den ändrats i sommar? Det rörde sig dessutom inte av garanti. Tror du blandar ihop det lite nu.
  • BP Kungsb­acka
    Visa endast
    Tor 13 aug 2009 17:58 #23

    Hej Stackars BARNVAGNS KUND,

    Ta med ditt kvitto och dinvagn och kom till oss så hjälper vi dig!

    Bästa hälsningar,

    Babyproffsen i Kungsbacka

    infi se www.babyproffsen.se/kungsbacka

  • Tor 13 aug 2009 23:15 #24

    Har oxå hört att dom krånglar vid reklamationer.

    Hade tänkt köpa en Emma Ljunga city cross där, men visade sig att det skilde "bara" 500 kr ,och med tanke på om det skulle bli några problem, läggar jag nog 500 till och handlar på baby proffsen.

    Handlar ändå om rätt mycket pengar, och då är det nog värt att handla av en mer seriös kedja.

  • Tis 19 okt 2010 21:00 #25

    Hejsan
    Vad tråkigt att du hade en dålig upplevelse. Själva köpte vi en barnvagn från Emmaljunga med en suflett som inte stannande uppe av Nidz for Kidz. Att sufletten var trasig märkte vi inte för än någon månad senare när vi flyttat till Malmö. Då det är ganska långt att åka ända till Göteborg för att lämna in en trasig suflett ringde jag till butiken som ordnade så att en säljare kom och hämtade sufletten i Malmö, lagade den och därefter skickade de den tillbaka till oss. Detta inom en vecka. Jag tror aldrig att jag blivit så positivt överaskad av någon butiksägare någonsin. Troligtvis den bästa kundservice jag någonsin upplevt.

  • nadia bk
    Visa endast
    Fre 22 jul 2011 09:36 #26
    Ekrefekre skrev 2009-07-05 17:09:41 följande:
    Hej!

    Jag vill varna för butiken "Nids 4 Kids" på Backaplan i Göteborg. Jag försökte reklamera en 9 månader gammal Carena (med brustna stag för lutningsmekanismen) och har aldrig blivit så förnedrad i mitt liv. Jag blev hånad och anklagad för att ha haft sönder vagnen själv. "Man kan ju inte komma med en vara man gjort sönder och reklamera den". Har googlat runt lite och sett att andra haft liknande erfarenheter vid reklamation. En del inlägg hyllar låga priser. Att priserna är låga är ingen tvekan om...men tänk på vad som kan hända om det ni köpt gått sönder! Tur att det "bara" handlar om 800 kronor. Jag kommer aldrig att sätta min fot där igen!

    /förbannad pappa till treåring
    Förstår precis...dom har vart oki mot mig...men var där och skulle köpa en sak...då ser jag att hon pratatr i telefon med en kund..skriker på kunden att hon får väl kolla på internet vart affären ligger...kunden hade svarat nått otrevligt....då klickar hon på ring upp och skriker du är en idiot.?????Så ni som komenterat att dåliga säljare kan man möta överallt....yes kan man....men säljare som skriekr på sina potentiella kunde ...bevittnat gap mot kund i butik också....och hon har beklagat sig över att folk skriver dåligt om dom på nätet....Yes skyll er själva......
  • Fre 22 jul 2011 09:41 #27

    Denna tråd är lite gammal men jag har hört en del negativt om dom, både vid reklamationer och vid köp. Vi har dock blivit väl bemötta och fått en del till barnvagnen som lossat.

    Men nu har den butiken blivit uppköppt av babyland! Deras lilla osorterade klädbutik finns dock kvar.

    Vi ska ev reklamera vår vagn, eller iaf "laga" en grej på den, den plastkåpa man drar i för att fälla ihop den har gått sönder (emmaljunga scooter 2.0 -10) men det borde väl babyland kunna hjälpa oss med?

  • Mån 27 feb 2012 12:22 #28

    Hejsan,

    Jag har oxå råkat ut för deras rent av idiotiska beteende!!

    Kolla in mitt inlägg:
    www.familjeliv.se/Forum-19-88/m63732116.html

    Kram