• Sansai

    Varning för Nids 4 kids, oseriös butik i Göteborg

    Ekrefekre skrev 2009-07-06 18:59:47 följande:
    Tack för era kommentarer! Jag ringde Brio idag och fick besked att de inte tar emot garantiärenden annat än genom åteförsäljare...så där är det kört. Jag passade på att fråga om jag fick något garantibevis med vagnen. Jag kunde inte minnas om jag fått det. Beskedet var att garantibevis saknas, så helt enkelt, för Carenavagnarna så lämnar Brio INGEN GARANTI. Det enda skydd du har som konsument är genom konsumentköpslagen. Det innebär att fel som inträffar inom sex månader anses ha funnits där från början, och därefter gäller reklamationsrätt i två år, men då måste man som konsument bevisa att felet fanns från början. Så Nids4kids hade allt självförtroende i världen att vara spydiga då de visste att jag aldrig skulle kunna bevisa att felet funnits där från början. En helt OK affärsmodell om man struntar i att kunder som drabbats av fel ska komma tillbaka. "Ni spelar ingen roll för oss, vi har så många kunder vi behöver ändå" skrek gubben (ägaren) efter mig när vi lämnade butiken. /Tristans pappa
    Bara så att du vet så är konsumentköplagen ändrats. Du har alltid 1 års garanti och då ligger bevisbördan på butiken och inte dig (dvs de är skyldiga att reklamera/reparera varan kostnadsfritt så länge felet omfattas av garanti) Utöver de 12 mån garanti så har du 3 års reklamationsrätt från inköpsdat. Här gäller dock att du själv kan bevisa att felet var ursprungligt. Så stå på dig, du har rätten på din sida (så länge det inte är ditt fel att vagnen är trasig då men det tror jag inte :)
    Jobbar själv som säljare och önskar att all butikspersonal hade koll på de lagar som gäller, det ändras ju en del då och då :)
Svar på tråden Varning för Nids 4 kids, oseriös butik i Göteborg