Inlägg från: godisälskaren |Visa alla inlägg
  • godisälskaren

    Barn som ofta/alltid är lös i magen men som inte är magsjuka

    Hej

    Har en dotter på drygt 2 år som ofta/alltid är mer eller mindre lös i magen ibland diarré. Hon har inte ont eller några andra besvär men det är lite jobbigt för oss vuxna som måste vara på allerten och byta blöja snabbt eftersom det annars läcker. Hon bajsar allt från 1-5 ggr/dag. Har varit så här ända sedan hon föddes. När hon äter grönsaker/frukt/mycket fullkorn blir det såklart värre. "Tråkigt" nog älskar hon just dessa saker, gillar inte vitt bröd, skulle kunna leva på frukt och grönsaker. Hon får majsvälling 2ggr/dag för det hjälper lite grann. Är det någon mer som har det så här och vad ger nu era barn för mat?


    mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • Svar på tråden Barn som ofta/alltid är lös i magen men som inte är magsjuka
  • godisälskaren

    Har de inga andra symtom än lös mage då??


    mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • godisälskaren

    Har funderat på allergi men hon verkar så frisk och kry annars. Kanske dags att kontakta BVC iallafall och höra vad de tycker.


    mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • godisälskaren
    kentmaximus skrev 2009-07-05 20:44:46 följande:
    Vår yngsta son är normalt lös i avföringen och visar inga andra symptom. Det kan vara fast men oftast är det lös/halvlöst. Det som har hjälpt honom är laktosfri mjölk och fil. Efter han fick det är han mycket bättre. Det verkar som att laktos i mat som värms upp klarar han bra, det är mjölken och filen som spökar.
    Har han inte haft något ont i magen?
    mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • godisälskaren
    delifi2 skrev 2009-07-05 20:45:19 följande:
    Min mans brors barn hade gluten och hon var dålig i magen och sa nångång iband att hon hade ont i magen hon var inte sjuk annars, det är ju sånt som inte syns utanpå riktigt
    Ok, trodde att man hade ont och kände sig "sjuk". Måste nog kolla upp det iallafall. Tack
    mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • godisälskaren

    Tack för alla svar. Kommer att ringa BVC och kolla vad dom tycker. Kan ju alltid själv byta ut mjölkprodukterna mot laktosfria under en period och se om det hjälper om jag inte får någon hjälp från BVC.


    mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • godisälskaren

    Pratade med BVC på morgonen. Ska prova att utesluta laktos i 14 dagar och se vad som händer, ska sen ta kontakt igen och prata med dem. Undrar vad jag ska köpa för välling, tror det komemr att vara största "problemet", att hitta en sort hon gillar.


    mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • godisälskaren

    Ja, vi får kanske ge upp vällingen men hon gillar den så mycket. Ligga och mysa i soffan medflaskan morgon och innan läggdags är nog det bästa hon vet. Det är bra också då hon varit magsjuk har hon iallafall tagit vällingen ganska bra. Ska prova med någon annan sort men gillar hon det inte så får det nog vara.


    mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • godisälskaren

    Går det bra att köra Låglaktosprodukter eller ska det vara helt laktosfritt, produkter baserat på ris eller havre? Någon som vet.


    mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • godisälskaren

    Tack. Ska till affären nu och inhandla lite laktosfritt. Hoppas det fungerar.


    mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • godisälskaren

    Har varit och storhandlat laktosfritt. Hittade ingen helt laktosfri välling så det blev ingen alls, hur det kommer emottas i kväll undrar jag. Tänkte erbjuda en flaska havremjölk istället men det tror jag inte hon kommer att acceptera. Undrar om hon kommer att dricka någon av "mjölk"sorterna jag köpte? Det smakar ju inte som mjölk men kanske tycker hon det är gott iallafall.


    mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
  • godisälskaren

    Har nu testat några produkter på dottern. Yosa yoghurt: jätteäcklig. Havremjölk: inte så god men går kanske att tycka om. Laktosfri mjölk: gott, gick tom ner som välling! ända kommentaren var att det var kallt.
    Synd bara att sambon gett ett helt päron under dagen så hon var extra lös i magen pga det. Inget snabbt resultat idag då {#lang_emotions_wink}


    mamma till barn födda: nov.95 och maj 07
Svar på tråden Barn som ofta/alltid är lös i magen men som inte är magsjuka