• Anonym (Nybör­jare)
    Äldre 6 Jul 11:25
    6801 visningar
    4 svar
    4
    6801

    Hur länge har man ångest efter insättning av Citalopram

    Hej!
    Jag har ätit Citalopram nu i 3 veckor. 1 vecka 10mg och 2 veckor 20mg. Under den första tiden kände jag en tillfällig förbättring men sedan en dryg vecka har jag ökad ångest.
    Jag vill gärna veta hur länge jag kan räkna med att denna ökade ångest kan tänkas hålla i sig. Jag vet att det är individuellt men jag skulle må bra av att höra andras erfarenhet av denna medicin. Jag kan tillägga att min energi och mitt fokus blivit bättre. Jag känner inte längre att det är ett oöverstigligt berg att ta tag i saker utan jag träffar kompisar och jobbar. Dock känner jag hela tiden den här förbannade ångesten.

    Jag undanber mig kommentarer av slaget "Dessa mediciner är placebo" och "Det enda som hjälper är terapi". Jag känner många som blivit hjälpta på riktigt.

    Tack!

  • Svar på tråden Hur länge har man ångest efter insättning av Citalopram
  • lichaa
    Äldre 6 Jul 13:57
    #1

    Hejsan! :)

    Det kan ta allt mellan 1-3 veckor innan biverkningarna ger med sig.
    Det kan kännas som att dom inte släpper alls de första veckorna eftersom man oftast höjer medicinerna ganska fort. När kroppen väl vant sig vid en dos så höjer man ju oftast och då kommer biverkningarna ofta tillbaka, men det är övergående.

    Jag äter själv citalopram 40mg per dag.
    Under de första två veckorna åt jag endast 10mg och mina biverkningar satt i ca 2 veckor innan dom började avta. Sedan när jag höjde till 20 så kunde jag känna att ångesten blev värre men det försvann också efter ca en vecka eller två. Och nu när jag har höjt till min slutgiltiga dos 40mg så är det exakt samma sak, mer ångest men nu vet jag att det är övergående och att jag kommer må ännu bättre om ca en vecka eller två :)
    Så just under perioderna man höjer medicinerna så kan det kännas förjävligt ett tag, ett par veckor. Men när kroppen väl vant sig vid dosen så kommer det kännas bättre.

    Ge det iallafall en chans, jag vet att det är svårt för man vill ju börja må bra på en gång! Men jag lovar att det är värt det!

    Men om det skulle vara så att dom inte släpper ändå så tycker jag du ska kontakta din läkare och kanske få en medicin med samma effekt men som passar din kropp bättre. Citalopramen funkar jätte bra för mig men den kanske inte alls funkar lika bra för någon annan. Men ha inte för brottom med att byta, väna och se så ska du se att det blir bra! Hoppas allt går bra för dig! Lycka till! :)

  • Anonym (Nybör­jare) Trådstartaren
    Äldre 6 Jul 14:29
    #2

    Tack så mycket för ditt svar! Du sätter fingret litegrann på rädslan för att det aldrig någonsin ska gå över igen. Men bara man får veta att biverkningarna sitter i såpass länge så känns det bättre och man vet att det finns ett ljus i tunneln. Ibland kan det vara svårt att se...

    Jag ska ha tålamod och hoppas att du snart kommer att må bra på dina 40mg.

  • Anonym (cital­opram)
    Sun 20 Oct 2019 08:58
    #3

    Kommer du ihåg hur det gick för dig? Försvann ångesten efter ett tag? 
    Är i v 4 efter insättning och det är TUFFT! Massor av kroppslig ångest.

  • Anonym (F)
    Wed 23 Oct 2019 20:34
    #4
    Anonym (citalopram) skrev 2019-10-20 08:58:50 följande:

    Kommer du ihåg hur det gick för dig? Försvann ångesten efter ett tag? 

    Är i v 4 efter insättning och det är TUFFT! Massor av kroppslig ångest.


    Vilken dos står du på?
Svar på tråden Hur länge har man ångest efter insättning av Citalopram