• Mamma 2b
    Äldre 6 Jul 23:06
    16425 visningar
    21 svar
    21
    16425

    Hur begär man ut sin journal?

    Kanske en dum fråga, men jag undrar lite.. Fick ett mf för ett par månader och sen har inte blivit så där toppen bra bemött av sjukhuset under hela resan kan jag känna. Bl a har jag upptäckt att jag inte fått veta allt som de sett via vul och liknande utan jag har "råkat" se min journal på deras data t ex.
    Undrar om man kan begära ut sin egen journal från sjukhuset och hur man i så fall gör.. ? Finns det nån speciellt precedur eller frågar man bara?
    Dum fråga, jag vet..
    Skulle vilja ha den som underlag om jag behöver på nästa sjukhus.

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-06 23:30
    Stavade visst som en kråka men ni förstår väl

  • Svar på tråden Hur begär man ut sin journal?
  • Mamma 2b
    Äldre 6 Jul 23:32
    #4

    Tack för svaren, det känns ju faktiskt som att man borde ha rätt att begära ut den om man vill. Jag gick ändå igenom en hel del på det där sjukhuset och känner nu i efterhand att jag vill se allt vad de gjorde och upptäckte m.m...
    Får ta och ringa helt enkelt och se vad de säger..

  • Mamma 2b
    Äldre 6 Jul 23:43
    #6
    Hedda89 skrev 2009-07-06 23:37:58 följande:
    Du har alltid rätt till journail OM din läkare inte anser att det kan ge dig men för livet. (patientedatalag och alla dom andra fina lagarna vi har). Om du vill ha journalen ringer du sekreteraren till din läkare eller till läkaren själv och ber om den. Ringer du till sekreteraen kan det dröja ett tag för dom måste ha godkännande från läkaren.
    Vad svårt, för jag har varit inlagd på kvinnokliniken och kommit dit mitt i natten under akuttid och allt möjligt och haft mååånga läkare. Vart ringer jag då tror du?
  • Mamma 2b
    Äldre 7 Jul 12:06
    #15

    Ok, tack för alla svar. Jag får prova att ringa tidsbokningen till kk eller kanske växeln till själva sjukhuset (???) och fråga mig fram.
    Det är bara det att de varit så jobbiga på det där sjukhuset så jag bävar lite.. Men ska göra det!

  • Mamma 2b
    Äldre 7 Jul 12:24
    #17
    Drakenberg skrev 2009-07-07 12:13:59 följande:
    Om det var på Akademiska så kan jag leta reda på numret åt dig.
    Nej, Danderyd.. Men jättesnällt av dig ändå
  • Mamma 2b
    Äldre 7 Jul 15:40
    #18

    Ah, man fick helt enkelt skriva till dem och begära en kopia. Så skönt.. Då kommer den väl snart hoppas jag.

Svar på tråden Hur begär man ut sin journal?