• pönz

    Är det dödsdömt att ta med ett barn med autism eller annat NPF till typ djurpark eller nöjesfält?

    Vi funderar på att åka till nån slags djurpark eller nåt, typ Kolmården eller Liseberg, kanske både ock, vet inte. Men undrar om man ska ta med sonen.. han är 4 och har autism. Eller om vi ska vänta tills han är på kortis så åker vi bara med våra andra barn.
    Funderar på om det skulle bli ett h-e att ha med honom och om allt bara skulle vara jobbigt. Eller om det skulle bli jätteroligt!
    Han älskar att åka grejer som det är fart i och jag tror han skulle gilla typ karuseller. Tror han skulle uppskatta en djurpark också eftersom han gillar allt som har med natur att göra.
    Men det är det här med att tex vänta, stå i kö, massa andra barn som han inte kan "visa respekt" för, massa andra mammor och pappor som blir irriterade på att vår unge skulle tränga sig, slå de andra barnen och sen att alla skulle glo om han skulle få utbrott mitt i alltihop.

    Man vill ju ha roligt om man ska åka på nåt sånt och vill inte ställa till med en massa scener eller behöva förklara sig för folk hela tiden. Och sen att sonen kanske inte skulle gilla om han måste bli fasthållen och inte får springa som han vill eller om han ska köa och sånt.

    Det är så svårt att veta. Tycker det skulle vara tråkigt på ett sätt också att åka utan honom för man vet ju aldrig, tänk om han skulle tycka att det var jättekul, att komma ut och se något annat än hemma?

    Hur gör ni, ni som har barn med autism eller andra NPF som kan ha dessa svårigheter? Vågar ni ge er iväg på sådana aktiviteter?


    Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • Svar på tråden Är det dödsdömt att ta med ett barn med autism eller annat NPF till typ djurpark eller nöjesfält?
  • Trollet Ludenben

    Vi kan ge oss i väg på saker ibland (ADHD och  och tveksamt autismliknande tillstånd). Vi får se till dagsformen. Vet inte hur din son är men min har, pga hans starka ADHD svårt för intryck så nöjesfält är väl inte nån höjdare. Men ibland gör vi saker för att även han ska få ha roligt. Men sånt som att "vänta på sin tur" och att inte få springa omkring är svårt.

  • Grådan

    Jag vill bara säga att jag jobbat och jobbar med personer med autism och dubbel diagnoser. En tjej jag jobbade med för några år sedna åkte vi till Liseberg med och sov på vandrarhem mm. Vi var två assistenter med och på Liseberg fick hon gå före alla i kön så vi slapp vänta, gick faktiskt hur bra som helst!

  • Busbellan

    Vi har varit på liseberg med sonen som har autism och utvecklingsstörning, han har även två syskon som var med.
    Det funkade bra den gången eftersom han älskar att åka karuseller, samt fortfarande åkte endel vagn.
    Detta var två år sedan och minstingen var bara bebis då.
    Nu är det tänkt att vi ska till liseberg i sommar igen, men nu kommer vi ta det när sonen är på kortis eftersom han inte längre nöjer sig med att sitta i vagn alls och gärna springer ifrån oss.
    Samt hans syskon behöver göra något kul utan att en av oss föräldrar hela tiden behöver ha koll på August.

    Får liiite dåligt samvete eftersom jag vet hur kul han tycker det är med karuseller, men jag vet också att han är minst lika nöjd om han får bada så mycket som möjligt hela sommaren, och det har vi tänkt göra

    Hur som helst, bara du känner din son så väl så du vet om det kommer funka, både för honom och för resten av familjen


    Mamma till Nora, August och Ella
  • tillit71

    Vi brukar åka till kolmården och ska dit nu i sommar igen. Det går bra förutom att han gärna inte äter nått där. Vi köper biljetter på nätet så kan vi lätt bara gå in snabbt. Men vi vet inte hur vi ska göra med delfinariet då det är ganska höga ljud där...

  • pönz
    Grådan skrev 2009-07-07 10:02:03 följande:
    Jag vill bara säga att jag jobbat och jobbar med personer med autism och dubbel diagnoser. En tjej jag jobbade med för några år sedna åkte vi till Liseberg med och sov på vandrarhem mm. Vi var två assistenter med och på Liseberg fick hon gå före alla i kön så vi slapp vänta, gick faktiskt hur bra som helst!
    Jag har hört det tidigare, att man kan få det på Liseberg! Men hur ordnar man det? Måste man ha en assistent med då eller kan man bara säga "hallå nu ska vi gå före för han är funktionshindrad", eller måste man ha nåt speciellt papper eller nåt med sig?
    Vore ju jättebra...
    Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • pönz

    Tyvärr så går det inte att säga att jag känner honom för det gör jag inte.. Han har extrema humörsvängningar och ibland när man är helt säker på att han ska gilla nåt så får han för sig att han hatar det och hela dagen blir förstörd.
    Så att åka iväg på några såna grejer är inget annat än ett lotteri. Har man tur så blir det skitbra och har man otur så går det åt skogen.

    Tänker också ofta att det bästa vore att bara hitta på nåt med lillebror, för vad Amir inte vet det kan han ju inte sakna? Han trivs också jättebra bara med att bada hela sommaren lång och han vet ju inte att han missar en massa karuseller.

    Men sen är det också så att just nu har jag väldigt dåligt samvete för honom eftersom jag lämnar bort honom så mycket just nu och i allmänhet är väldigt trött på honom. Tråkigt att säga men jag är extremt trött på honom och tar varje chans jag får att lämna bort honom. Han är mycket på kortis och snart börjar en avlösare också.
    Så då får jag dåligt samvete och skulle väldigt gärna vilja ta med honom så han får vara med oss föräldrar ibland också och vi får vara med vår pojke och ta honom som han är!

    Svårt...


    Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • Busbellan
    pönz skrev 2009-07-07 11:00:11 följande:
    Tyvärr så går det inte att säga att jag känner honom för det gör jag inte.. Han har extrema humörsvängningar och ibland när man är helt säker på att han ska gilla nåt så får han för sig att han hatar det och hela dagen blir förstörd. Så att åka iväg på några såna grejer är inget annat än ett lotteri. Har man tur så blir det skitbra och har man otur så går det åt skogen.Tänker också ofta att det bästa vore att bara hitta på nåt med lillebror, för vad Amir inte vet det kan han ju inte sakna? Han trivs också jättebra bara med att bada hela sommaren lång och han vet ju inte att han missar en massa karuseller.Men sen är det också så att just nu har jag väldigt dåligt samvete för honom eftersom jag lämnar bort honom så mycket just nu och i allmänhet är väldigt trött på honom. Tråkigt att säga men jag är extremt trött på honom och tar varje chans jag får att lämna bort honom. Han är mycket på kortis och snart börjar en avlösare också.Så då får jag dåligt samvete och skulle väldigt gärna vilja ta med honom så han får vara med oss föräldrar ibland också och vi får vara med vår pojke och ta honom som han är!Svårt...
    Jag förstår dig sååå väl, det är svårt, otroligt svårt.
    Har tänkt precis som dig mååånga gånger.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • pönz
    tillit71 skrev 2009-07-07 10:23:48 följande:
    Vi brukar åka till kolmården och ska dit nu i sommar igen. Det går bra förutom att han gärna inte äter nått där. Vi köper biljetter på nätet så kan vi lätt bara gå in snabbt. Men vi vet inte hur vi ska göra med delfinariet då det är ganska höga ljud där...
    Hur gör ni då när han inte äter?

    Det enda som Amir accepterar att äta ute är McDonalds men inget annat..
    och det blir ju verkligen katastrof om han inte äter. Bullar går ju alltid ner men han kan ju inte käka bullar hela dagen. Hej sockerchock.
    Min blogg är bättre än din. pojkeniglaskulan.blogspot.com
  • Grådan
    pönz skrev 2009-07-07 10:56:34 följande:
    Jag har hört det tidigare, att man kan få det på Liseberg! Men hur ordnar man det? Måste man ha en assistent med då eller kan man bara säga "hallå nu ska vi gå före för han är funktionshindrad", eller måste man ha nåt speciellt papper eller nåt med sig?Vore ju jättebra...
    Nej jag tror inte att det var bara för att vi var assistenter, vi sa inte ens att vi var det. Men det är ju ett funktionshinder det också. Så vi ställde oss där vid rullstolsskylten. Funkade hur bra som helst!
  • Busbellan
    pönz skrev 2009-07-07 11:02:44 följande:
    Hur gör ni då när han inte äter?Det enda som Amir accepterar att äta ute är McDonalds men inget annat..och det blir ju verkligen katastrof om han inte äter. Bullar går ju alltid ner men han kan ju inte käka bullar hela dagen. Hej sockerchock.
    När vi är iväg med August får han  helt enkelt äta det han går med på att stoppa i sig. Är det enbart bullar så får han det. pommes funkar alltid här och det brukar alltid gå att få tag på.
    Men alla barn reagerar ju olika på mycket socker, här märks inget särskilt så de få dagar vi är iväg får han äta vad han vill
    Mamma till Nora, August och Ella
Svar på tråden Är det dödsdömt att ta med ett barn med autism eller annat NPF till typ djurpark eller nöjesfält?