• NoMerc­y
    Äldre 11 Jul 01:38
    15532 visningar
    163 svar
    163
    15532

    Ska det kosta att åka Ambulans

    I vissa landsting kostar det att åka ambulans (ca 150 kr, precis som en sjuktaxiresa), i andra är det gratis.
    Studier visar att ca 35% av alla ambulanstransporter sker med patienter som inte har något behov av prehospital vård (Hjälte mfl , 2007, fler artiklar på gång).
    Dock är inte de siffrorna relaterade till om det kostar eller inte i området där studien är gjord.

    Skall det kosta pengar att åka ambulans? Är det första omhändertagandet i en akut situtation (som kan vara det som räddar liv) värt 150 kr? Kan det till viss del stävja det "onödiga" åkandet? Så att ambulansen är ledig när någon med livshotande symtom verkligen behöver den?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-11 01:43
    Motivera ditt svar såklart!

    Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Ska det kosta att åka Ambulans
  • kamomi­l
    Äldre 16 Jul 14:24

    Vi betalar ju redan för sjukvård genom skatter, Så jag röstar NEJ. Är det verkligen ett problem att folk åker ambulans fast de ej behöver? Har aldrig hört talas om det .

  • NoMerc­y
    Äldre 16 Jul 14:27
    kamomil skrev 2009-07-16 14:24:46 följande:
    Vi betalar ju redan för sjukvård genom skatter, Så jag röstar NEJ. Är det verkligen ett problem att folk åker ambulans fast de ej behöver? Har aldrig hört talas om det .
    Läs tillbaka i tråden så ser du...ja det är ett problem. I TS skriver jag att 35% av alla ambulans transporter sker med pat som ej har något behov av ambulans.
    The best trådkiller EVER!
  • kamomi­l
    Äldre 16 Jul 14:36
    NoMercy skrev 2009-07-16 14:27:41 följande:
    Läs tillbaka i tråden så ser du...ja det är ett problem. I TS skriver jag att 35% av alla ambulans transporter sker med pat som ej har något behov av ambulans.
    Men det är väl en bedömning som ambulansvårdarna gör när de kommer till plats? Om personen skall till sjukhus eller ej?Då kasnek man skall satsa på att utbildning så att de gör en korrekt bedömning. Patienten själv kan väl inte avgöra om de behöver ambulans och jag tror ej att en avgift påverkar det. En avgift tror jag tyvärr bara resulterar i att äldre personer ej väljer att åka ambulans eftersom de tycker det är för dyrt. (även om 150kr ej är dyrt).
  • NoMerc­y
    Äldre 16 Jul 14:41
    kamomil skrev 2009-07-16 14:36:26 följande:
    Men det är väl en bedömning som ambulansvårdarna gör när de kommer till plats? Om personen skall till sjukhus eller ej?Då kasnek man skall satsa på att utbildning så att de gör en korrekt bedömning. Patienten själv kan väl inte avgöra om de behöver ambulans och jag tror ej att en avgift påverkar det. En avgift tror jag tyvärr bara resulterar i att äldre personer ej väljer att åka ambulans eftersom de tycker det är för dyrt. (även om 150kr ej är dyrt).
    SJUKSKÖTERSKAN i ambulansen bedömmer ja. Men får INTE neka.
    Patienter kan visst göra bedömning om de behöver ambulans eller inte.
    Som jag skrivit tidigare, har man tid att fundera över om det kostar pengar, ja då kanske man okcså kan fundera över om man måste åka och om det isåfall är värt ex 150 kr.
    Äldre personer hör till den stora grupp som åker ambulans, såklart eftersom dom är äldre och därmed också ofta sjukare. Helst vill dom också betala mig direkt i handen....
    Jag grundar mina inlägg på den verklighet jag upplever och på långa innehållsrika diskussioner med kollegor runt om i Sverige.
    The best trådkiller EVER!
  • kamomi­l
    Äldre 16 Jul 15:01
    NoMercy skrev 2009-07-16 14:41:11 följande:
    SJUKSKÖTERSKAN i ambulansen bedömmer ja. Men får INTE neka. Patienter kan visst göra bedömning om de behöver ambulans eller inte. Som jag skrivit tidigare, har man tid att fundera över om det kostar pengar, ja då kanske man okcså kan fundera över om man måste åka och om det isåfall är värt ex 150 kr. Äldre personer hör till den stora grupp som åker ambulans, såklart eftersom dom är äldre och därmed också ofta sjukare. Helst vill dom också betala mig direkt i handen.... Jag grundar mina inlägg på den verklighet jag upplever och på långa innehållsrika diskussioner med kollegor runt om i Sverige.
    Känns som du redan har bestämmt dig, så då är det väl onödigt att skapa en tråd som denna, som jag ser på det så åker folk inte ambulans i onödan, jag har aldrig åkt ambulans, men om jag blev så dålig att jag ej kan köra bil/få skjuts/buss till sjukhuset så givetvis kommer jag att åka ambulans, det är en trygghet vi måste ha. Tror ej att en avgift på 150kr får folk att omvärdera. Ambulans åker man när man är i livsfara, så det borde väl vara 150kr för alla! förstår inte problemet.

    om det är så ts att du jobbar inom sjukvården och har denna människosyn tycker jag det är tråkigt, du kommer bli en bitter och cynisk människa som utgår från annat alla människor ljuger och fuskar, tragiskt!
  • NoMerc­y
    Äldre 16 Jul 15:48
    kamomil skrev 2009-07-16 15:01:52 följande:
    Känns som du redan har bestämmt dig, så då är det väl onödigt att skapa en tråd som denna, som jag ser på det så åker folk inte ambulans i onödan, jag har aldrig åkt ambulans, men om jag blev så dålig att jag ej kan köra bil/få skjuts/buss till sjukhuset så givetvis kommer jag att åka ambulans, det är en trygghet vi måste ha. Tror ej att en avgift på 150kr får folk att omvärdera. Ambulans åker man när man är i livsfara, så det borde väl vara 150kr för alla! förstår inte problemet.om det är så ts att du jobbar inom sjukvården och har denna människosyn tycker jag det är tråkigt, du kommer bli en bitter och cynisk människa som utgår från annat alla människor ljuger och fuskar, tragiskt!
    Ok..jag utgår från att alla ljuger och fuskar..jag är bitter och cynisk och har bestämt mig.
    Jag har upplevt det jag beskriver! Till skillnad från dig.
    Ambulans åker man om man är i livsfara. JA! Problemet: Alla inser inte det utan åker ambulans för att det är bekvämt! Trots att de kunde fått skjuts eller tom åkt buss till akuten!
    Ja, jag är väl då en tragiskt, cynisk ambulanssjuksköterska som ska hålla käften och köra kreti och pleti som söker för bakfyll, ont i tån, sträckt sig i nacken och det gör såååå ont...
    Fast ibland räddar jag ju ett och annat liv, kan smärtlindra patienten vars ben gått av på 3 ställen, lindra oro, ångest och smärta hos hjärtinfarktspatienten och underlätta för hjärtat så han överlever tills vi kommer fram, köra snabbt och effektivt så att barnet med ofriluftväg kan mötas upp av narkosläkare så snabbt som möjligt och jag kan göra en himla massa andra saker också!
    Men kalla mig cynisk när jag tycker folk utnyttjar ambulansen så den inte är disponible när den verkligen behövs. Det är både ett egenansvar hos varje svensk men även dax att låta oss som jobbar få ta beslut om när vi kan få NEKA folk som utnyttjar OSS!
    The best trådkiller EVER!
  • kamomi­l
    Äldre 16 Jul 16:06
    NoMercy skrev 2009-07-16 15:48:20 följande:
    Ok..jag utgår från att alla ljuger och fuskar..jag är bitter och cynisk och har bestämt mig. Jag har upplevt det jag beskriver! Till skillnad från dig. Ambulans åker man om man är i livsfara. JA! Problemet: Alla inser inte det utan åker ambulans för att det är bekvämt! Trots att de kunde fått skjuts eller tom åkt buss till akuten! Ja, jag är väl då en tragiskt, cynisk ambulanssjuksköterska som ska hålla käften och köra kreti och pleti som söker för bakfyll, ont i tån, sträckt sig i nacken och det gör såååå ont... Fast ibland räddar jag ju ett och annat liv, kan smärtlindra patienten vars ben gått av på 3 ställen, lindra oro, ångest och smärta hos hjärtinfarktspatienten och underlätta för hjärtat så han överlever tills vi kommer fram, köra snabbt och effektivt så att barnet med ofriluftväg kan mötas upp av narkosläkare så snabbt som möjligt och jag kan göra en himla massa andra saker också! Men kalla mig cynisk när jag tycker folk utnyttjar ambulansen så den inte är disponible när den verkligen behövs. Det är både ett egenansvar hos varje svensk men även dax att låta oss som jobbar få ta beslut om när vi kan få NEKA folk som utnyttjar OSS!
    Men så bra, fokusera på det fantasiska jobb som du faktiskt utför, fokusera på de du räddar, hjälper och smärtlindrar. Fokusera på det fina i ditt jobb, det finns alltid dem som utnyttjar system, men de är verkligen inte i majoritet. Glöm aldrig det ! Har svårt att tänka mig att varannan av dina patienter är utsugare av samhällets resurser, hypokondriker och lögnare. Men som sagt fokusera på det fina i ditt jobb, för du gör nytta, glöm aldrig det !

    Dock förstår jag inte hur du anser att det du skriver är empiri men att det jag skriver ej är det...vad vet du om det haha.
  • NoMerc­y
    Äldre 16 Jul 16:11
    kamomil skrev 2009-07-16 16:06:21 följande:
    Men så bra, fokusera på det fantasiska jobb som du faktiskt utför, fokusera på de du räddar, hjälper och smärtlindrar. Fokusera på det fina i ditt jobb, det finns alltid dem som utnyttjar system, men de är verkligen inte i majoritet. Glöm aldrig det ! Har svårt att tänka mig att varannan av dina patienter är utsugare av samhällets resurser, hypokondriker och lögnare. Men som sagt fokusera på det fina i ditt jobb, för du gör nytta, glöm aldrig det ! Dock förstår jag inte hur du anser att det du skriver är empiri men att det jag skriver ej är det...vad vet du om det haha.
    Men förstå att man blir väldigt väldigt förtvivlad när man kommer försen till en patient...pga att folk utnyttjar en. För det är faktiskt så det känns många gånger, man kännner sig utnyttjad! Och då kan det vara svårt att fokusera på de gånger man verkligen gör nytta. Vilket inte ens är 50% av alla körningar...Då menar jag medicinsk nytta, som ambulansen är till för. Vi är inget rullande akut rum för intet. Sen att jag är himla duktig på att puffa kuddar och hålla handen, men det beövs ingen ambulans för att göra det.
    Men du skriver ju att du aldrig åkt ambulans. Det jag grundar mig på är min verklighet, mina kollegors och vetenskapliga studier. Vad är isåfall din verklighet grundad på? Tro är det enda jag kan få fram i dina inlägg...
    The best trådkiller EVER!
  • Äldre 16 Jul 16:37
    NoMercy skrev 2009-07-16 15:48:20 följande:
    Ok..jag utgår från att alla ljuger och fuskar..jag är bitter och cynisk och har bestämt mig. Jag har upplevt det jag beskriver! Till skillnad från dig. Ambulans åker man om man är i livsfara. JA! Problemet: Alla inser inte det utan åker ambulans för att det är bekvämt! Trots att de kunde fått skjuts eller tom åkt buss till akuten! Ja, jag är väl då en tragiskt, cynisk ambulanssjuksköterska som ska hålla käften och köra kreti och pleti som söker för bakfyll, ont i tån, sträckt sig i nacken och det gör såååå ont... Fast ibland räddar jag ju ett och annat liv, kan smärtlindra patienten vars ben gått av på 3 ställen, lindra oro, ångest och smärta hos hjärtinfarktspatienten och underlätta för hjärtat så han överlever tills vi kommer fram, köra snabbt och effektivt så att barnet med ofriluftväg kan mötas upp av narkosläkare så snabbt som möjligt och jag kan göra en himla massa andra saker också! Men kalla mig cynisk när jag tycker folk utnyttjar ambulansen så den inte är disponible när den verkligen behövs. Det är både ett egenansvar hos varje svensk men även dax att låta oss som jobbar få ta beslut om när vi kan få NEKA folk som utnyttjar OSS!
    Då kommer frågan vad är livsfara? Måste man vara sekunder från döden eller är det ok att åka med brutet ben och stort blödande sår?
  • kamomi­l
    Äldre 16 Jul 16:38
    NoMercy skrev 2009-07-16 16:11:31 följande:
    Men förstå att man blir väldigt väldigt förtvivlad när man kommer försen till en patient...pga att folk utnyttjar en. För det är faktiskt så det känns många gånger, man kännner sig utnyttjad! Och då kan det vara svårt att fokusera på de gånger man verkligen gör nytta. Vilket inte ens är 50% av alla körningar...Då menar jag medicinsk nytta, som ambulansen är till för. Vi är inget rullande akut rum för intet. Sen att jag är himla duktig på att puffa kuddar och hålla handen, men det beövs ingen ambulans för att göra det. Men du skriver ju att du aldrig åkt ambulans. Det jag grundar mig på är min verklighet, mina kollegors och vetenskapliga studier. Vad är isåfall din verklighet grundad på? Tro är det enda jag kan få fram i dina inlägg...
    Förstår att det är en jobbig känsla, men du får försöka se att du faktiskt gör nytta även för de människor som ej är akut döende, Tror ej att man kan undvika att folk tillkallar hjälp i onödan, tror ej att en avgift på ambulans skulle stoppa detta och det var väl det ts gick ut på rösta och motivera sitt svar.
    Bara för att jag ej har åkt ambulans betyder väl inte det att inte min verklighet kan vara grundad på min kunskap, mina kollegors erfarenheter, och vetenskapliga studier kan du hitta om allt!
Svar på tråden Ska det kosta att åka Ambulans