• mittenavapril

    Hur blir jag av m,ed en huggorm på uteplatsen???? HJÄLP

    Jag har en extrem fodi mot ormar och en 1,5 åring. Idag när jag skulle sätta dottern i badbaljan på uteplatsen (en som är "urgröpt" och 2/3 delar av den är nersänkt med betongväggar och golvyta helt trätrall). så ligger en huggorm (grå med svart sicksack) under en solstol 1,5 meter ifrån ddottern.

    HUR FÅR JAG BORT DEN? Min mor kom till undsättning då jag låst in oss i lägenheten.... hon kollade med kommun som hänvisade till Lässtyrelsen som hänvisade till kommun, sen stängde sverige pga fredagseftermiddag.....

    Min granne sa att förra ägaren såg en ormunge på trallen för någrea år sen... kan det vara samma och alltså¨BOR den hos mig??? (den jag såg var nästan fullvuxen tror jag).

    Jag vill inte ha en huggorm så nära in ddotter.....

  • Svar på tråden Hur blir jag av m,ed en huggorm på uteplatsen???? HJÄLP
  • Lundby87

    nä gud va läskigt. Jag hade nog kontaktat huggorms sanering

  • mittenavapril
    Lundby87 skrev 2009-07-17 19:38:02 följande:
    nä gud va läskigt. Jag hade nog kontaktat huggorms sanering
    Finns såna? (bor i sthlm)
  • thebettygirl

    Är det hyresrätt eller bostadsrätt du bor i? ring hyresvärden eller någon i styrelsen i föreningen. Det borde vara även i deras intresse att det inte finns huggormar på området, för om de dyker upp på din uteplats så kan de likaväl dyka upp var som helst i omgivningarna, även på grannens uteplats eller på barnens lekplats (om det finns en sådan i närheten)!

    Om du inte får tag på hyresvärd/någon i styrelsen så får du nog ta itu med ormen själv (eller om de inte bryr sig). Man får inte döda huggormar, men du kan lyckas bli av med den i alla fall om du, eller någon vänlig själ lyckas fånga in den (många använder sig av sopborste och spade) och förflyttar den in i skogen. Jag har hört att det inte räcker med bara några hundra meter för då kommer den tillbaka, men någon kilometer. Ju fler, desto bättre. Så då är det nog det enklaste att lägga den i en hink, eller liknande som man täcker för så att det blir mörkt och ormen kommer att ligga rätt stilla och risken för att den ska rymma minskar. Hoppas att du lyckas få bort den fulingen från ert område och att det inte finns fler som ligger och lurar!

  • mittenavapril
    Mallefnatt skrev 2009-07-17 19:42:36 följande:
    googla.. något borde du hitta..
    får göra det.....
  • Kya

    ormar är skygga djur, men de har ingen hörsel. däremot är de duktiga på att känna vibrationer. så om du ställer dig på ett avstånd som känns bra för dig och stampar med fötterna så brukar ormen ringla iväg eftersom de är skygga.

    men det hjälper ju bara för stunden, har ormen bosatt sig under din veranda så måste man ringa någon sorts sanering.


    27okt-08 tittade min lilla prins Filip ut :)
  • mittenavapril

    Får kolla med föreningen (bostadsrätt). Jag får ångest bara jag tänker på den..... fy tusan, varför just jag. Jag springer bara av tanken på att en sån där kan dyka upp.... Nog kommer jag att stampa, men jag vet ju nu att den existerar.....

    Spaden blir det inte, jag kan inte ens slå ihjäl en geting..... är lite klen betr djur, även de jag avskyr...

  • Annelis Mamma

    Hej !!

    Jag hade tagit fram spaden och huggt ihjäl den. De är fridlysta men om de är förnära hus och kan medföra fara och du inte har möjlighet att flytta den ett par hundra meter så får man ha ihjäl den. Men tänk på att ofta finns det mer än en.. Lantmännen har små kulor man kan ta död på mös och ormar med, du lägger några kulor i derads bo täpper för alla möjliga utgångar och vattnar på dem det blir nån slags gas som de dör av. Men det lättaste är ju att slå hjäl den, tänk bara på att de är ganska hårda att få ihjäl, ja slog ihjäl en förra året.

    Önskar dig lycka till i ormjakten..

  • mittenavapril

    Annelis Mamma skrev 2009-07-17 19:54:02 följande:


    Hej !! Jag hade tagit fram spaden och huggt ihjäl den. De är fridlysta men om de är förnära hus och kan medföra fara och du inte har möjlighet att flytta den ett par hundra meter så får man ha ihjäl den. Men tänk på att ofta finns det mer än en.. Lantmännen har små kulor man kan ta död på mös och ormar med, du lägger några kulor i derads bo täpper för alla möjliga utgångar och vattnar på dem det blir nån slags gas som de dör av. Men det lättaste är ju att slå hjäl den, tänk bara på att de är ganska hårda att få ihjäl, ja slog ihjäl en förra året. Önskar dig lycka till i ormjakten..
    Tack, men som sagt.... sitta och vänta på den för att slå ihjäl den är inte riktigt min grej...
    och boet vet jag inte vart det är....
  • sursocka

    huuuvvvaaaa! *ryser* HOPPAS ni får bort den. Nu kryper det på hela mig och jag fick plötsligt för mig att det finns en orm INNE i lägenheten... Bäst jag ber sambon kolla

  • mittenavapril

    Hittade detta;

    Exempel på att få bort orm från tomten:

    Avlägsna rishögar
    Sätt finmaskigt nät för hål i husgrunder
    Kontrollera näten för källarventiler
    Håll gräset kortklippt
    Se till att komposter och lövhögar inte ligger intill husen.

    Huggormen är ett nyttigt djur som håller efter sorkar och möss. Den kan vara obehaglig att ha på tomten om där finns småbarn och hundar, men annars bör den lämnas ifred. Den går aldrig till anfall och biter inte om man inte trampar nästan rätt på den. Långbyxor ger ett visst skydd mot ormbett

    JAG HAR EN UTEPLATS MED BARA TRÄTRALL OCH OMGÄRDAD AV BETONGVÄGGAR SO M ÄR 1 HUSVÄGG OCH 2 SIODOR ÄR " METER HÖGA......
    AHHHHH!!!! VAD F*N GÖR JAG?

  • 1977Maria Therese

    En pojk här blev biten 3 gånger av huggorm, han fick hela gävleborgs motgift..Stod i helahälsinglad.se för någon dag sedan..

    Efter det blev jag riktigt rädd för dessa ormar.. Hatar orm..{#lang_emotions_yell}

  • RiaRa

    Huvvaligen vilken skräck. 


    Jag hade nog ringt honom som omtalades i länken ovan, saneraren. Vi hade en snokunge på tomten för ett par veckor sen, jag var nära att ringa mäklaren direkt. Livrädd att barnen som ofta springer barfota i trädgården ska trampa på en orm.
    Hur har det gått? Sett ormen mera?
    Nu är den förbannade sommarn här, en obeskrivlig plåga
  • mittenavapril

    Inte sett den. Har bankat i trallen på flera ställen innan jag och dottern går ut på uteplatsen.....
    Nu så tror jag ju att ormen blir rädd av allt oväsen vi för så han håller sig nog borta när vi är hemma så att säga.....

    Frågade brf och fick till svar; ser du den igen så fånga in den och flytta på den.... är du säker på att det är en huggorm?????
    Suck, jag ska snacka med hustomten här på gården och se vad han kan om ämnet......

  • RiaRa

    Skönt att du sluppit se den. Jag läste lite på sanerarens sida och tydligen kunde ormskrället ta sig ner i smala springor. Kanske ligger den under trallen. 


    Hoppas så att er "hustomte" kan hjälpa er fånga in ormen.
    Nu är den förbannade sommarn här, en obeskrivlig plåga
  • Inga1

    Häll klorin runt tomtgränsen eller diesel.

    Huggorm avskyr också snus.

    Huggorm är inte skygga som snoken.

Svar på tråden Hur blir jag av m,ed en huggorm på uteplatsen???? HJÄLP