• bomull

    Torktumlare eller torkskåp?

    Vill gärna veta fördelar och nackdelar med torkskåp/torktumlare.
    Lutar mest åt torktumlare, och misstänker att det inte är så vanligt att ha torkskåp
    i "vanliga" hushåll.

    Eller det kanske är bäst att köpa en tvättmaskin med inbyggd torktumlare?
    (finns det eller är jag ute och cyklar?)

  • Svar på tråden Torktumlare eller torkskåp?
  • CB72

    Torkskåp-Nackdel: Dom drar mycket ström ....Fördel: Du kan hänga bara in det å låta det "självtorka" under natten..Jag har torkskåp men det är ej inkopplat,,jag hänger mina underkläder där ...

    Torktumlare- Nackdel:Dom drar mycket ström ,,kläder krymper, slits mer...Fördel:Du får tvätten torr fortare än i torkskåp, såsom sängkläder, handdukar (tar bort luddet från dom om dom är nya), underkläder.....

    Så summa av det hela,, det är vilket som...

    Vi ska ha kvar vårat torkskåp,,men köpa även en torktummlare,, då smulan hårar så mycket... Det känns frächare att torktummla sängkläder å handdukar....

  • bomull

    Hår-bort fördelen med torktumlaren tänkte jag inte på. Torkskåpet är nog inte lika
    bra på det.

    Sen fylls ju ett torkskåp rätt så snabbt med handdukar och lakan, och det är
    ju mest sådant som vi brukar tumla.

    Men torkskåp tar väl mer ström än en tumlare?

  • CB72

    Japp, det gör den ,, torkskåpet alltså ,, den tar mer ström..
    Men det är nog på ett ut,, om man använder torktummlaren mycket...

  • bomull

    Men, alltså helt teoretiskt sett då, borde man väl kunna stoppa in
    lurvbollarna i torktumlaren i dom värsta fällningstiderna?

    usch...har hemsk humor när jag är trött...

  • Åsa

    Kan inte uttala mig om el med mera, har gemensam tvättstuga. Vet flera som har torktumlare hemma (i lägenhet) för övrigt; det finns områden där man gör reklam för sig med den standarden. Jag tycker både tumlare och torkrum/torkskåp är bra/nödvändiga (om man kan kalla något många klarar sig utan nödvändigt) men tycker bäst om torktumlaren; tumlar allt som går att tumla.
    Att det sliter och krymper är något av en myt. Tumlingen i sig sliter inte särskilt (förutsatt att man inte tumlar sådant som är olämpligt att tumla). Däremot blåser den bort fibrer som lossnat vid nötning vid användning och tvätt; luddet som fastnar i filtret. Det är en av anledningarna till att jag tycker det känns mycket fräschare. Bra för allergiker dessutom. Frottehanddukar blir mjuka och sköna.
    Att den skulle krympa kläderna så mycket är en missuppfattning. Vad som händer är att tumlaren tar hela krympningen på en gång och då märks den tydligare. Plaggen krymper lika mycket vid torkrum men tar flera tvättar på sig för att göra det. Själv tycker jag det är bättre när krympningen går fort; då minns man fortfarande hur plagget var från början och har en vettig chans att gå och reklamera det om det krympt för mycket.

  • Åsa

    Torktumlare har viss brandrisk. Framför allt om man slarvar med att göra rent filtret, men även på insidan samlar det på sig damm efter några år. Ovanligt iofs.

  • Gloire de Dijon

    Vi har en tvättmaskin med inbyggd tumlare och ska nu köpa ett torkskåp också. Vi ville ha både och men får inte plats med allt, så då var det här en bra lösning för oss.

    Torktumlare är bra för handdukar tycker jag (annars blir de inte alls så "fluffiga"). Jag tror att vår kombinerade tvättmaskin/tumlare kanske är lite långsammare än renodlade tumlare, men hur bråttom har man egentligen? Torkskåp är bra för ALLT kan gå in där och så kan man som sagt tidigare hänga saker därinne utan att sätta på det om man har tid att vänta.

    I vitvaruhandeln har de rynkat lite på näsan när vi sagt att vi vill köpa ett torkskåp för det är tydligen omodernt, men det bryr jag mig inte om.

  • bomull

    Tack för alla svar.

    Blir nog torktumlare, så nu ska man bara hitta rätt i djungeln bland alla sorter.

    Hur funkar det egentligen med kondenstumlare, för på en stod det att slang till
    avlopp var extratillbehör?? Var gör man annars av med vattnet? `

    Eller menar dom att det behövs men inte ingår?

  • väntar o längtar

    Vi har både tumlare och skåp och skulle med nöd och näppe överleva utan båda två. Att ha en kombinerad tvätt & tork skulle inte heller fungera då jag ibland (läs rätt ofta) maratontvättar och har då inte tid att vänta på att starta ny maskin först när tvätten är torr.
    Jag har nu förmånen att ha plats för det jag vill ha. Men om jag skulle vara tvungen att välja... *funderar*... separat tvättmaskin och en torktumlare till. Sen får man väl belamra huset med en torkställning och hänga lakan och liknande där.

  • SVejsan

    Vi har ett torkrum med en woods avfuktare!! Har vi fyllt torkrummet med ca 10 kg tvätt tar det över natten, ca 12 timmar. I källaren skulle det annars ta flera dagar för oss att torka tvätten.
    Men kommer nog att investera i en torktumlare för att öka "gosigheten" i en del textilier

  • Hazze65

    Alla ECO-torkskåp från Nimo har, antingen värmepumpsteknik eller frånluftsteknik med sensorstyrning. Det innebär att torkskåpet stängs av automatiskt när tvätten är torr. För att hitta de mest energisnåla torkskåpen ,titta efter ECO-märket!
    Att torkskåp idag skulle vara energitjuvar är en gammal och helt felaktig inställning. Våra ECO-Dryer skåp förbrukar mellan 40 och 65% mindre energi än ett traditionellt torkskåp.

Svar på tråden Torktumlare eller torkskåp?