• Tezz3

    Shunt fråga

    Det mesta tyder på att sonen kommer få en shunt. Han hade en stor hjärnblödning som liten och fick en Rickham reservoar. Denna togs ut nu i januari då han var ca 1 ½ år. Tyvärr har det inte läkt som det ska och trycket är något förhöjt i huvudet så läkarna tycker att en shunt vore bra.
    Så nu är han i kö till tryckmätning och en eventuell shunt insättning.

    Nån här som har barn med shunt som vill svara på lite frågor?

    Hur mådde barnet efter operationen?
    Komplikationer med shunten?

    Annat ni vill tillägga?

  • Svar på tråden Shunt fråga
  • DorisDaisy

    Mitt barn fick shunt när hon va ca tio dagar, så vi har inte så mycket att berätta. Vi har haft tur, den har fungerat, och hon har mått bra hela tiden. Det var många UL första åren, någon MR för att se att den fungerade som den skulle. Vi trycker på shunten några ggr/mån, för att känna hur trycket är.
    Vi märker inte av den alls, som tur är. Nu är hon fem, och man känner knappt shunten utifrån, vi får leta lite...
    Lycka till!

  • Rafiiki

    Min dotter fick shunt när hon var 2 mån. Hon mådde bra efter op, fick stanna på sjukhuset 4 dagar efter op!
    Vi har oxå haft tur och inte märkt något krångel! Hon har varit övershuntad ett par gånger och vi har inte märkt så mkt av det, lite minskad matlust men inget annat!
    Vi gjorde oxå fler Ul första året och en MR efter drygt 6 mån efter op annars bara vanliga kontroller!
    Vi märker inte att hon har den och vi ser den bara lite vid halsen!
    Kom gärna med fler frågor så får vi se om jag kan svara!
    Lycka till!

  • Tezz3

    Varierar det från barn till barn hur ofta man provtrycker shunten? Det är inget man gör själv hoppas jag?

    Jag har varit lite emot detta med shunt eftersom jag bara läst negativt. Men det är ju som maken säger, att dom som är nöjda hör man inget från..
    Så jag hoppas att detta med shunt blir positivt. Om det nu blir en shunt överhuvudtaget. Får se vad tryck mätningarna visar

  • Rafiiki

    Vet inte riktigt vad du menar med att "prov trycka" shunten.
    På I´s shunt sitter en del man kan trycka på för att se om den fyller sig, den har vi aldrig tryckt på själva utan det brukar doktorerna göra. De sa till oss att man kan lära sig att trycka på den för att se hur den fyller sig men vi har aldrig lärt oss.

    Vi har varit på kontroller var 3:e månad ungefär och så följer man huvud omfånget för att se hur huvudet växer.
    Vår dotter har varit över shuntad flera gånger men som sagt vi har inte märkt så mkt av d!

    Vi hade inget val så för oss har d fungerat galant!

  • Dreamrose

    Min son fick shunt när han var 1 vecka ungefär. Han mådde bra efter operationen och har aldrig haft några problem med den *peppar peppar* Shunten han har kan man ställa om med hjälp av en magnet, även läsa av shunttrycket ifall den har ställts om. Den har ställts om en gång, men då gjorde han en magnet röntgen så läkarna viste om det och gjorde omställningen på engång. Har funkat jätte bra faktiskt.

  • Tezz3

    Tack för era svar. Nu känner jag mig mycket lugnare inför en eventuell shunt operation.

  • Grüth

    hur ar det gått med allt!
    har en son med shunt som han haft i 1 ½ år har funkat jättebra inga problem förutom en omställning!

  • Tezz3

    Vi har kollat tryck i ögonen och det såg jättefint ut. Har ännu inte fått tid till en tryckmätning av huvudet.

  • Maria E2

    En läkare har sagt till mej att man inte ska trycka på shunten för då förstör man den. Men förr i tiden för kanske 25-20 år sedan så var det det enda sättet att kolla att shunten funkade.
    /Maria

Svar på tråden Shunt fråga