• Pucko Buffy

    Problem med sköldkörteln? Del 14

    Problem med sköldkörteln? Del 13
    Välkomna hit gamla och nya sköldpaddor.
    Gamla tråden stängs snart så jag startar en ny.

    Här diskuterar vi allt som rör sköldkörteln samt lite annat som rör himmel och jord.

    Den gamla tråden:
    www.familjeliv.se/Forum-11-258/m40704141.html

    Rätt värden:
    TSH = 0,2-4,0
    T4 = 9-19
    Trak = mindre än 1

    Bra länkar:
    www.thyroid.se

    Tidigare trådar:
    Del 1 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m9133340.html
    Del 2 www.familjeliv.se/Forum-1-61/m11317459.html
    Del 3 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m14129027.html
    Del 4 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m17111361.html
    Del 5 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m20302895.html
    Del 6 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m23642893.html
    Del 7 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m26671239.html
    Del 8 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 9 www.familjeliv.se/Forum-11-238/m29313871.html
    Del 10 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m34631999.html
    Del 11 www.familjeliv.se/Forum-11-241/m37527189.html

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-07-26 23:14
    Ytterligare några länkar som kan vara bra att läsa. Alla har legat i tidigare trådar.

    www.ingmarsson.com/struma.htm

    www.lakartidningen.se/includes/07printArticle...

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Hittade även detta på nätet:

    www.internetmedicin.se/dyn_main.asp

    Denna sista är inte så rolig läsning. Men den är matnyttig ändå

    ltarkiv.lakartidningen.se/2002/temp/pda24325....

  • Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 14
  • Jmia

    Rufs jag är ingen expert, du kommer få bra svar av PB om inte nån annan hinner före.
    Men jag kan säga så mycket som att du givetvis är välkommen hit och att det är märkligt att du fick sluta med levaxin.
    Oftast är medicineringen livslång.

    Du kommer förstås få svar av din läkare när du får tag i henne. Men jag förstår att du är angelägen. Jag har lite snarlikt ditt problem tror jag, jag har hyfsat svårt att bli gravid och fick MF då jag hade haft högt TSH värde.
    Vet du vilket värde du låg på när du blev gravid? *nyfiken*

    Iallafall, TSH på 8 är ju förhöjt. Du kommer säkert få levaxin igen. Själv låg jag på 6,8 för några veckor sen men nu hade det sjunkit till 2,6. Har fortfarande hyposymptom dock så jag hoppas på ännu en höjning av levaxin


    ♪♫
  • Jmia

    Det där med antikroppar ska jag fråga min läkare om mer nästa gång om två veckor alltså.. det känner jag inte till alls direkt men har förstått att det är mkt viktigt.


    ♪♫
  • AnnelieTyresö

    Pucko Buffy kan säkert svara dej, hon är väldigt duktig på detta ämne :)

  • Valdis

    Fick missfall idag =( Var på akuten och hjärtat har slutat slå... =(

    Mina värden har legat bra till hela tiden så det var nog något som hade hänt ändå. Men ville berätta det i denna tråd också.

  • SannaStina
    Rufs skrev 2009-10-23 21:32:41 följande:
    Hej, hittade er tråd när jag sökte på "problem med sköldkörteln" och hoppas att jag kan få ställa lite frågor? Ni kanske är jättetrötta på frågor, men jag chansar... kan ju inte få mer än nobben. Jag har tidigare ätit Levaxin därför att jag haft värden som visserligen varit inom det normala, men varit lite för höga för att lätt bli gravid (jag gick på utredning eftersom jag aldrig blev gravid). Har för mig att jag först hade 3,85 och gränsen är väl 4 om jag fattat rätt. Jag åt Levaxin, blev gravid och födde en son... och slutade sen äta tabletter. Ett år senare gick jag på ny koll, hade THS på 5,5 och nåt värde som gällde antikroppar som var på 180 fast det skulle ligga runt 20 har jag för mig. Jag fick Levaxin, blev gravid igen och dosen ökades successivt på under graviditeten och slutade på 125 mikrogram. Den läkare jag hade då skulle sluta, men eftersom mina värden legat relativt på gränsen tidigare tyckte han att jag skulle äta upp den medicin jag hade hemma och sen avvakta och se hur jag mådde. Tyckte jag att jag mådde dåligt när jag inte åt tabletter skulle jag gå och kolla på vårdcentralen. Lite oproffsigt resonemang kan jag tycka... men men. Nu har jag varit trött och mått ganska dåligt och varit och kollat och idag hade läkaren lämnat ett meddelande på min telefonsvarare där hon sa att THS-värdet var 8, men att det var några "fria hormoner" som låg inom gränsen... och det verkade hon tycka var konstigt. Säger det er något? Jag har försök få tag på henne men inte lyckas och nu kan jag inte sluta tänka på det där... Hoppas ni proffs har nån förklaring... annars får jag hoppas att jag får tag på henne efter helgen. Jag kanske till och med kan få kalla mig sköldpadda och hänga lite med er? Trevlig helg och förlåt att jag störde!
    Jag har gjort nästan samma resa som du förutom att jag ficxk behålla mitt Levaxin hela tiden även mellan mina graviditeter.
    Den gynläkare jag hade innan min första graviditet som blev sonen Max tog sköldkörtelprover för att kolla min fertilitet och när jag hade 4,1 i TSH rekomenderade han mig ta Levaxin - dels för att underlätta graviditet och fosterutveckling men även för att jag senare skulle slippa få alla de där knepiga symtomen på hypotyreos som jag med ganska stor säkerhet skulle utveckla de närmsta åren.
    Din afria hormoner måste vara T3 och/eller T4 som kan ha olika värden inklusive normalvärden trots tokigt TSH - beror helt på vilket "fel" du har och var i sjukdomen du är helt enkelt.
    Min hypo har flippat ut helt och blivit hyper efter min senaste graviditet och jag har fått både mycket TPO och TRAK (olika antikroppar mot sköldkörteln) och efter en isotopröntgen fått diagnosen Graves sjukdom. Troligen var det inte det från början när jag hade hypo men nu åär det det i alla fall...

    Lycka till med din diagnostisering och jag hoppas du får tag i din läkare på måndag så du kan få svar på dina frågor!
    Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • SannaStina
    Valdis skrev 2009-10-23 22:52:38 följande:
    Fick missfall idag =( Var på akuten och hjärtat har slutat slå... =( Mina värden har legat bra till hela tiden så det var nog något som hade hänt ändå. Men ville berätta det i denna tråd också.
    Vad sorgligt! Var du långt gången i din graviditet?
    Hoppas du får lindriga besvär av själva missfallet och att du snabbt känner dig ok i kroppen igen åtminstonde . Själen kan ju ta lite längre tid att återhämta sig ibland.
    Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • Valdis
    SannaStina skrev 2009-10-23 23:01:38 följande:
    Vad sorgligt! Var du långt gången i din graviditet?Hoppas du får lindriga besvär av själva missfallet och att du snabbt känner dig ok i kroppen igen åtminstonde . Själen kan ju ta lite längre tid att återhämta sig ibland.
    Nä, v 10.. Så det var skönt att det inte var längre. Men hade sett hjärtat slå och allt sådant så man hade ju hoppet väldigt levande liksom.. Just nu känns det jobbigt men mest tomt och fokuserat på att jag vill få ut det och gå vidare. Får ringa min sköldkörtel doktor på måndag och berätta.
  • jessican

    Men oj va bra med en sån här tråd... vet inte så mycket om mig själv fr läkaren jag träffade är konstig!!! Det enda jag vet är att mitt t4-värde är 3,3. Kan det stämma? Enligt "min läkare" ska det ligga mellan 12-22.

    Till er erfarna har jag nu en fråga: Hur lång tid tog det för er att få rätt dos Levaxin? Märkte ni stog skillnad i vikten när ni väl fick rätt dos? Andra tips?

    Jessica

  • Valdis
    Sirling skrev 2009-10-23 23:48:07 följande:
    Valdis: Usch, jag beklagar verkligen!!! Kram
    Tack! Konstigt egentligen men det värmer att höra sånna ord ändå.
  • velicious

    Förstar ni detta med värden och kanske kan hjälpa till? Jag ska tydligen börja med thyroxin 50 1-0-0 vad menas med de?
    Och sa dessa värden förstar jag mig inte pa alls, är de jättedalig, daligt, bra eller ok? Blir en liten lista men skriver sa kanske ni förstar iaf?
    Värden:

    fT3: 4,02 pg/ml (2,30-5,30)
    fT4: 1,08 ng/dl (o,70-1,80)
    TSH-basal 2,90 micro-E/ml (0,25-2,50)
    TPO-AK: 11 U/ml (o-60)
    TSH-Recept AK-human:

  • SannaStina

    Som jag tolkar det så skall du äta Levaxin (som är ett sorts tyroxinläkemedel) 50 mikrogram en gång om dagen. Sedan om du äter det på morgonen som dosen 1+0+0 betyder kvittar nog eftersom man många gånger skriver så för en tablettdos man bara skall ta en gång om dagen men det inte alltid är så noga om det egentligen är just på morgonen.

    Siffrorna du nämner är dina värden och inom parentes ditt labs normalvärden. Normalvärdena skiljer sig lite från de som TS skrivit i inledningen men det gör mina också om än inte så som dina. Det beror ju på i vilken volym man mäter i och vad ditt lab bestämt är normalt helt enkelt. Mitt labs normalvärden är tex: T3 3.6-6.3 pmol/L, T4 12-22 pmol/L, TSH 0,4-4.0 mIE/L, TPO <70 kIU/L, TRAK <0,4 E/L . 
    Jämför man då med dina så mäts tex mitt T3 i pmol/L=plasmamol per liter medan ditt mäts i plasmagram(tror jag i alla fall det betyder) per mililiter.


    Mamma till Max 061104 & Felix 090320
  • mona83

    Får jag med vara med, jag har struma och ska till läkaren för första gången den 27de. Då får jag veta vad det är för struma jag har.

  • moiis

    Hej


     


    Ni som verkar ha lite erfarenhet av detta. Jag har alla symptomer på nedsatt körtelfunktion men enligt proverna ligger värderna bra .


    Vad ska man göra efter provena, läkarna vill ju inte skriva ut nåt eftersom allt ser bra ut.


    Kan man göra något mer eller är det bara att gilla läget?


     


    Tack på förhand för tips

  • anitra2012
    moiis skrev 2010-06-22 14:46:00 följande:

    Hej


     


    Ni som verkar ha lite erfarenhet av detta. Jag har alla symptomer på nedsatt körtelfunktion men enligt proverna ligger värderna bra .


    Vad ska man göra efter provena, läkarna vill ju inte skriva ut nåt eftersom allt ser bra ut.


    Kan man göra något mer eller är det bara att gilla läget?


     


    Tack på förhand för tips


    Hej,  för att få bäst svar så skriv i den "nya" tråden istället ..

    ttp://www.familjeliv.se/Forum-5-95/m52081292.html tråd nr. 17. 

    / Nötis77

     
  • skinande

    Hej! Vad skönt att hitta en tråd med flera som har sköldkörtelproblem, de känns nästan som att man är ensam om det o tusen frågor utan svar. Jag har hög sköldkörtelsfunktion men blir tokig över hur jag mår o att doktorn bara tittar på proverna o säger allt ser fint ut :/ allt började med rejäla hjärklappningar o hög puls , åkte in akut för de i början av februari, blev doserad inderal flera gånger om dagen o sjukskriven hur länge jag vill men är jobb narkoman så blev två veckor, fick medecin som tiotil men den hette nåt på th o Har samma funktion, fick tillslut en allergisk reaktion o två medecinen emot Det, tills jag tillslut fick tiotil o mådde bättre men alla symptom kommer o går o mitt humör svänger en massa,tar nu sex tiotil tabletter om dagen o en tablett levaxin. Någon mer som Har fått hjärtklappning o hög puls som symptom? Blir ofta gråtnild känner mig helt sorgsen o sen vänder det, är oftast ständigt trött, ibland tröttare när jag vaknar än somnar o mitt hjärta slår galet ibland vilket gör MIG orklösare, suck hoppas någon kan relatera vore skönt o prata med någon av er :) / sofia

  • nötis77
    skinande skrev 2012-07-13 23:55:42 följande:
    Hej! Vad skönt att hitta en tråd med flera som har sköldkörtelproblem, de känns nästan som att man är ensam om det o tusen frågor utan svar. Jag har hög sköldkörtelsfunktion men blir tokig över hur jag mår o att doktorn bara tittar på proverna o säger allt ser fint ut :/ allt började med rejäla hjärklappningar o hög puls , åkte in akut för de i början av februari, blev doserad inderal flera gånger om dagen o sjukskriven hur länge jag vill men är jobb narkoman så blev två veckor, fick medecin som tiotil men den hette nåt på th o Har samma funktion, fick tillslut en allergisk reaktion o två medecinen emot Det, tills jag tillslut fick tiotil o mådde bättre men alla symptom kommer o går o mitt humör svänger en massa,tar nu sex tiotil tabletter om dagen o en tablett levaxin. Någon mer som Har fått hjärtklappning o hög puls som symptom? Blir ofta gråtnild känner mig helt sorgsen o sen vänder det, är oftast ständigt trött, ibland tröttare när jag vaknar än somnar o mitt hjärta slår galet ibland vilket gör MIG orklösare, suck hoppas någon kan relatera vore skönt o prata med någon av er :) / sofia
    Hej, för att få bättre svar så hoppa gärna över till den nya tråden så svara någon där till dig. 

    www.familjeliv.se/Forum-24-95/m52081292.html
     
    /Nötis77 
Svar på tråden Problem med sköldkörteln? Del 14