• Ammiz

    Antar att inte den icke-gravida kan ta ut fp-dagar innan BF?

    Funderar en hel del nuförtiden hur jag vill ha det för att det ska kännas bra. Känner mig rätt sliten och utmattad efter den tur hittills vi tagit i berg-och-dal-banan Bebis. Känner att det vore så bra för mig att få vara ledig ett par veckor eller så innan bebisen kommer. Den kommer när den kommer förstås, men troligtvis inte innan dess. Att få varva bort jobbet, vila upp och förbereda sig inför förlossningen och att komma hem med ett barn.

    Har aldrig hört talas om detta, men kan det vara möjligt att ta ut "pappa"-dagarna (för att sedan vara hemma några veckor som den som tar ut fp-dagar) eller fp-dagar redan innan barnet kommer? I så fall så blir det förstås bara jag som tar ut dem. Har dessvärre inte tillräckligt med semester kvar.

  • Svar på tråden Antar att inte den icke-gravida kan ta ut fp-dagar innan BF?
  • Flicka88

    Nej jag tror faktiskt inte att pappan kan ta ut fp dagar innan bebisen är född. Mamman har rätt att ta ut f o m 60 dagar före bf, men jag betvivlar att det gäller pappan.

  • Flicka88

    Hittade dock detta nu, men vet inte om det stämmer:

    Vardera föräldern har 60 dagar som de personligen kan ta ut och övriga 360 (360+60+60=480) dagar bestämmer man själv hur man vill ta ut/dela upp.

    Både blivande pappor och mammor kan ta ut en del av dessa dagar innan barnet är fött ? pappor för att kunna delta i föräldrautbildning. Utöver föräldraförsäkringen finns de s k pappadagarna; tio extra dagar med ersättning tillsammans med mamman i samband med barnets födelse (20 e0 extra vid tvillingar)

    se.babycenter.com/pregnancy/work/maternityrights/

  • Zinzie

    Det trassliga är ju att bara den ena kan ta ut fp åt gången, så ni får inte ut mer pengar tillsammans även om du kan ta ut fp utöver de 10 "pappa"-dagarna och för de tillfällen som är föräldrautbildning och liknande, då båda kan ta ut samtidigt. De 10 dagarna kan du nog lägga lite innan också däremot, för det är ju ingen som kommer kontrollera att du inte flänger in och ut på fl då. Men det blir ju bara att skjuta lite på problemet, för då får man ju ingen ersättning senare.

    En sak att tänka på är hur ens a-kassa fungerar om man är hemma utan ersättning. Det kan vara så att det är bättre att ena parten tar med fp än den andra under gemensam ledighet om den personen löper högre risk att bli arbetslös. Vi har en sådan situation, där jag har fast anställning och min partner har en tidsbegränsad och vid ledighet samtidigt är det därför bättre om jag inte är den som tar ut fp.

    Som vi kommer göra blir nog att innan fl tar jag fp och J sparad semester och eventuellt drygar vi ut med sparade pengar om semestern inte räcker. Efter fl+10 dagar tar jag sparad semester och J fp tills min sparade semester är slut. Efter det så får J ta merparten av fp och sen får vi dryga ut med sparade pengar för att få det att funka och att han kan gå till jobbet utan att det ska vara någon slags grym tortyr att skicka bort honom från det nyfödda pyret.

  • Zinzie

    Sorry, jag läste slarvigt. Skyller på att jag tänker så oerhört mycket på det där för vår egen del, så jag redogjorde för hur jag tänker bara för att reda ut det för mig själv.

  • Zinzie

    Jag försöker reda ut det här med pappadagar innan nu med en person på försäkringskassan. Det var tydligen en väldigt, väldigt svår fråga...

  • Zinzie

    Enligt en person som svarade på varannan fråga med "goddag yxskaft" fick jag fram att man inte får ta ut pappadagar innan och det kanske går att ta en dag eller två som "vi trodde det var dags", men mer än så är nog svårt. Läkarintyg på att man trodde fel om förlossningsstarten krävs normelt sett inte.

    Det finns inte ens en lösning om den gravida är i stort sett helt rörelsehindrad.

  • Ammiz

    Tack för ditt svar Minnea! Funderade faktiskt på att skriva till dig och fråga hur ni tänkte lösa det.

  • Vit Tiger

    För oss som t.ex. inseminerat i Danmark och måste genomgå närståendeadoption sen finns inte möjligheten för den mamma som inte föder att ta fp-dagar innan förlossningen ens för föräldrautbildning. Bara FYI.

Svar på tråden Antar att inte den icke-gravida kan ta ut fp-dagar innan BF?