• Mandarina

    Vad är skillnaden mellan privat och personligt?

    Har sett att folk exempelvis skriver så i sina bloggar. Personlig men aldrig privat.....vad är skillnaden?

    Tell me!

  • Svar på tråden Vad är skillnaden mellan privat och personligt?
  • Tawaret

    Man kanske kan tänka det som:

    Personligt - opersonligt
    Personligt är något där man utgår från sig själv, sina egna upplevelser och känslor, till skillnad från något opersonligt som man själv inte har någon relation till, objektivt och distansierat.

    Privat - allmänt
    Privat är något som bara rör specifikt bara sig själv. Medan allmänt är mer abstrakt, på samhällsnivå, fenomen som fler kan känna igen sig i.

    Så om man skriver personligt, men ej privat, skriver man om saker som människor i allmänhet kan relatera till, utan att lämna ut detaljer om sig själv, men ändå på ett sätt där man utgår från egna upplevelser.

  • puss

    privat, tex ens sexliv.
    personligt, tex vissa uttryck, "opsi daisy", exempelvis, som vissa använder ofta.


    det är tammefan roligt nästan jämt
  • puss
    Tawaret skrev 2009-07-28 20:38:38 följande:
    Man kanske kan tänka det som: Personligt - opersonligtPersonligt är något där man utgår från sig själv, sina egna upplevelser och känslor, till skillnad från något opersonligt som man själv inte har någon relation till, objektivt och distansierat.Privat - allmäntPrivat är något som bara rör specifikt bara sig själv. Medan allmänt är mer abstrakt, på samhällsnivå, fenomen som fler kan känna igen sig i. Så om man skriver personligt, men ej privat, skriver man om saker som människor i allmänhet kan relatera till, utan att lämna ut detaljer om sig själv, men ändå på ett sätt där man utgår från egna upplevelser.
    det där låter bara virrigt.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Mandarina
    puss skrev 2009-07-28 20:40:27 följande:
    det där låter bara virrigt.
    Jag tycker tvärtom! Det var en mkt bra beskrivning som Tawaret gjorde.

    Tänk vad olika man kan tycka
  • Mandarina
    puss skrev 2009-07-28 20:40:27 följande:
    det där låter bara virrigt.
    Eller så är det bara du som inte fattar
  • puss
    Gulletroll skrev 2009-07-28 20:50:48 följande:
    Eller så är det bara du som inte fattar
    jaha, som vanligt då.... jag hängde då verkligen inte med i det resonemanget.
    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Mandarina
    puss skrev 2009-07-28 21:15:40 följande:
    jaha, som vanligt då.... jag hängde då verkligen inte med i det resonemanget.
    Vad exakt är det du inte förstår?
  • puss

    Personligt - opersonligt
    Personligt är något där man utgår från sig själv, sina egna upplevelser och känslor, till skillnad från något opersonligt som man själv inte har någon relation till, objektivt och distansierat.

    det är ju det som kallas privat.


    det är tammefan roligt nästan jämt
  • Laire
    puss skrev 2009-07-28 21:17:54 följande:
    Personligt - opersonligtPersonligt är något där man utgår från sig själv, sina egna upplevelser och känslor, till skillnad från något opersonligt som man själv inte har någon relation till, objektivt och distansierat.det är ju det som kallas privat.
    Nä jag håller med Tawaret, hen förklarade bra!
  • Miss Lau
    Tawaret skrev 2009-07-28 20:38:38 följande:
    Man kanske kan tänka det som: Personligt - opersonligtPersonligt är något där man utgår från sig själv, sina egna upplevelser och känslor, till skillnad från något opersonligt som man själv inte har någon relation till, objektivt och distansierat.Privat - allmäntPrivat är något som bara rör specifikt bara sig själv. Medan allmänt är mer abstrakt, på samhällsnivå, fenomen som fler kan känna igen sig i. Så om man skriver personligt, men ej privat, skriver man om saker som människor i allmänhet kan relatera till, utan att lämna ut detaljer om sig själv, men ändå på ett sätt där man utgår från egna upplevelser.
    En jättebra och tydlig förklaring tycker jag. För jag har också likt TS funderat över vad folk egentligen menar
  • Mandarina
    Miss Lau skrev 2009-07-28 21:26:10 följande:
    En jättebra och tydlig förklaring tycker jag. För jag har också likt TS funderat över vad folk egentligen menar
    Ok, intressant att man inte e ensam om sina funderingar vilket man ibland tror
  • Saskia

    Om man är personlig så visar man sin personlighet, tex genom att tala om vad man tycker, genom sin klädstil, uttrycka känslor.

    Om man är privat så talar man om sådant som tillhör och bara angår en själv.

    Tex
    "Jag tror att det är viktigt att amma" - personligt uttalande

    "Jag ammade inte" - privat uttalande

Svar på tråden Vad är skillnaden mellan privat och personligt?