• mmo

    2,5 åring som vägrar bajsa på pottan?

    Min tjej som är drygt 2,5 år har varit utan blöja sedan i Mars både nattetid och dagtid. Hon valde själv att ta av den så det är inte så att någon tvingade henne. När det gäller att kissa är hon 100% torr förutom någongång på natten men de senaste två månaderna har hon vägrat bajsa på pottan eller toeletten som hon gjorde tidigare. Både på dagis och hemma så smiter hon undan och bajsar i trosorna och säger till först när hon är klar.

    Har någon något tips på hur man kan bryta det beteendet? Jag försöker med belöningssytem där man får klistermärken på en tavla men det fungerade bara första gången, nu bryr hon sig inte. Vi har pratat om det men det är ju svårt.
    Hon ska börja på storbarnsavdelningen nu efter sommaren och det hade varit skönt att komma till rätta med det innan dess, eller iaf ha börjat..

    Några kreativa tips?

  • Svar på tråden 2,5 åring som vägrar bajsa på pottan?
  • Maria222

    Jag tror inte alls på belöningssystem när det gäller pottränande. Att kissa och bajsa är ett basalt behov och ingenting man ska belönas för att göra. Det skapar enbart prestationsångest.

    Min pojke har ganska nyligen blivit blöjfri och jag märker på honom att han tycker det är lite känsligt när han ska bajsa. Då vill han att jag är med och hela tiden bekräftar honom med att det är rätt, gärna hejar på lite :) Vi har en bok som heter "pelle kanin får en potta" där finns det bilder på hur bajset ligger i pottan och den vill han att jag ska läsa samtidigt som han bajsar, böcker tror jag är jättebra i sådana här sammanhang.


    Mamma till Kevin född 0706.
  • TeeTee
    Maria222 skrev 2009-07-29 18:15:49 följande:
    Då vill han att jag är med och hela tiden bekräftar honom med att det är rätt, gärna hejar på lite :) Vi har en bok som heter "pelle kanin får en potta" där finns det bilder på hur bajset ligger i pottan och den vill han att jag ska läsa samtidigt som han bajsar, böcker tror jag är jättebra i sådana här sammanhang.
    Min son är precis tvärt om. Han bajsade också i kalsongerna både på dagis och hemma. Det kom ingenting i toaletten när vi försökte med klistermärken och godis och jag vet inte vad. En dag kom jag på honom mitt i bajsandet och bad honom avsluta på toaletten. Det var som en a-ha upplevelse för honom att han kunde! Men han vill att jag skall gå ut och stänga dörren. Han vill vara själv när han bajsar. Och ärligt talad: hur tycker du själv om att behöva bajsa inför andra?

    Lycka till med det hela! Ni kommer nog på något som funkar för just eran dotter!
  • Norrlandstjejen
    Maria222 skrev 2009-07-29 18:15:49 följande:

    Jag tror inte alls på belöningssystem när det gäller pottränande. Att kissa och bajsa är ett basalt behov och ingenting man ska belönas för att göra. Det skapar enbart prestationsångest.

    Min pojke har ganska nyligen blivit blöjfri och jag märker på honom att han tycker det är lite känsligt när han ska bajsa. Då vill han att jag är med och hela tiden bekräftar honom med att det är rätt, gärna hejar på lite :) Vi har en bok som heter "pelle kanin får en potta" där finns det bilder på hur bajset ligger i pottan och den vill han att jag ska läsa samtidigt som han bajsar, böcker tror jag är jättebra i sådana här sammanhang.


    Tack för tipsen! Tror egentligen inte heller på belöning men när man testat massa och hon ändå inte vill så provade vi med belöning. Men precis som du säger, skapar säkert bara massa prestationsångest.

    Ska åka på biblioteket och låna pott-böcker imorn! Tack
  • Norrlandstjejen
    TeeTee skrev 2009-07-31 20:51:05 följande:

    Min son är precis tvärt om. Han bajsade också i kalsongerna både på dagis och hemma. Det kom ingenting i toaletten när vi försökte med klistermärken och godis och jag vet inte vad. En dag kom jag på honom mitt i bajsandet och bad honom avsluta på toaletten. Det var som en a-ha upplevelse för honom att han kunde! Men han vill att jag skall gå ut och stänga dörren. Han vill vara själv när han bajsar. Och ärligt talad: hur tycker du själv om att behöva bajsa inför andra?

    Lycka till med det hela! Ni kommer nog på något som funkar för just eran dotter!


    Tack för att du delade med dig. Haha ja så sant, kanske ska testa att ta ett steg tillbaka.

    Jag hoppas innerligt att det "snart" lossnar för fröken. Märker att hon vill men ändå inte. Lider med henne.
Svar på tråden 2,5 åring som vägrar bajsa på pottan?