• Gaytjej

    Hur ser det ut på era kommuners hemsidor ang faderskapsutredning & närståendeadoption?

    Är inne och kikar på min kommuns hemsida och är förstås inte förvånad över att informationen kring faderskapsutredning enbart handlar om heteropar och att informationen adoption enbart avser utlandsadoptioner. Antar att vi blir ett pilotfall i vår lilla kommun och det blir till att vara ute i god tid och se till att vara påläst själva antar jag...

    Hur ser informationen om faderskapsutredning & adoption ut på era kommuners hemsidor? *nyfiken*

  • Svar på tråden Hur ser det ut på era kommuners hemsidor ang faderskapsutredning & närståendeadoption?
  • Tuc Tuc

    Kort men saklig information. Inte ett ord om "pappa" noterar jag glatt

    Det står att man kan påbörja faderskapsutredning under förlossningen och vem man skall kontakta.

    Ang adoption står det kort att "Vid nationell adoption vänder man sig direkt till tingsrätten. Tingsrätten tar sedan kontakt med social- och arbetsnämnden för yttrande när det gäller adoption av barn"

    Vi har ju redan gått igenom hela processen, smidigt och lätt. Inte för att handläggaren (det var samma både vid faderskapsutredningen och adoptionsutredningen) var vidare påläst från början, men när det väl var dags, fanns det inget att klaga på.

  • Hurtbullarna

    Kontakta familjerätten i er kommun. Vår kommun har docsemesterstängt och "återkommer i augusti" - hoppas vi på nu, så var ute i god tid om ni vill ha svar på frågor mm.

    Vi fick förklarat för oss att det inte är en självklarhet (eller som han där sa att man inte ska ta det som en självklarhet) ATT ens partner kan få adoptera, och att det handlade om VEM man fick som "kontaktperson".

    Då detta med HBT personer inte finns reglerat i lag så gör man tolkningar utav lagen och dessa tolkningar kan ju bli subjektiva så man hoppas ju på att ens blivande handläggare ska vara något sånär ordentlig och hjälpa en.

    För er som har gjort en närståendeadoption, hur går det till?

  • Gaytjej

    Menade du att människan ni var i kontakt med verkligen sa/antydde att kontaktpersonens/den blivande handläggarens subjektiva tolkningar kan påverka den icke-födande mammans möjligheter till närståendeadoption?!

    Han/hon menade inte att adoptionen skulle bedömas precis som vilken adoption som helst och att alla faktiskt inte får medgivande?!

    För några år sedan har jag för mig att var det skriverier om om en icke-födande-mamma vars ansökan om närståendeadoption avslogs pga en homofobisk/kristdemokratisk (same shit, different name) handläggare, men att den gick igenom efter överklagan (och att handläggaren fick en knäpp på näbben).

  • Clodia

    Inget alls, vad jag kan hitta. Men det satt en lapp på anslagstavlan på mvc om att de som inte var gifta skulle kontakta familjeenheten i god tid, och så namn och telefonnummer till två kontaktpersoner.

  • Tuc Tuc

    OT, men:
    Hurtbullarna: Det skall inte vara en enskild persons åsikter som avgör. Man anmäler till tingsrätten att man vill närståendesdoptera, därefter lägger de ut till kommunen/familjekontoret att utreda om detta är till barnets bästa. Där är klart att den enskilde utredarens åsikter kan färga det utlåtande som denne skriver, som familjenämnden skall godkänna, för att sedan skicka till tingsrätten att döma efter. Om då det enda som talar för att adoptionen inte förordas är att adoptanten är av samma kön som modern, borde 1) nämnden uppmärksamma detta och diskutera 2) tingsrätten uppmärksamma och ifrågasätta alt döma "rätt" på eget initiativ 3)nästa instans (hovrätten, väl?) ta itu med fallet.

  • Egalia
    Hurtbullarna skrev 2009-08-01 18:12:08 följande:
    Då detta med HBT personer inte finns reglerat i lag så gör man tolkningar utav lagen och dessa tolkningar kan ju bli subjektiva så man hoppas ju på att ens blivande handläggare ska vara något sånär ordentlig och hjälpa en. För er som har gjort en närståendeadoption, hur går det till?
    Fel av honom. Då kan man lika gärna säga att "detta med heteropersoner finns inte reglerat i lagen och tolkningarna blir då subjektiva". Det är bara att läsa lagen i fråga. Inte ett ord om kön där. Så det kan ni ju hälsa dem med bestämdhet. Alla är lika inför lagen, i alla fall den här lagen. Om er handläggare skulle antyda något sådant så ska ni be att få byta samt kontakta enhetschefen och tillsynsmyndighet. Sockalnämndens ordförande ska också informeras. Det är inte ok, det stöds inte i lag utan är tvärtom diskriminerande och ett lagbrott.

    Föräldrabalken
    4 kap. Om adoption

    1 § Man eller kvinna, som fyllt tjugufem år, må med rättens
    tillstånd antaga adoptivbarn. Rätt att antaga adoptivbarn tillkommer
    även den som fyllt aderton men ej tjugufem år, om adoptionen avser
    eget barn, makes barn eller makes adoptivbarn eller om synnerliga
    skäl eljest föreligga. Lag (1974:236).

    6 § Rätten skall pröva om det är lämpligt att adoptionen äger rum.
    Tillstånd får ges endast om adoptionen är till fördel för barnet samt
    sökanden har uppfostrat barnet eller vill uppfostra det eller det
    annars med hänsyn till det personliga förhållandet mellan sökanden
    och barnet finns särskild anledning till adoptionen. Vid bedömningen
    av om det är lämpligt att adoptionen äger rum skall rätten, även när
    barnets samtycke inte behövs, ta hänsyn till barnets vilja med
    beaktande av barnets ålder och mognad.

    Lycka till!
  • Hurtbullarna

    Tack alla för bra svar. Nej det var så han sa, att det beror lite på vem man får som handläggare och att detta kunde man inte önska... man kan ju verkligen hoppas att ens sexuella läggning bör ligga en till last i det avseendet. Min sambo (fru om några veckor) är ju mamma sedan innan så det sa dem också var bra ("talade för").

    Väldigt konstigt som sagt att nu när homosexuella får gifta sig så ändras inte lagen pga av det gällande adoption/föräldrarskap vid heminsemination men man anser ju att samma regler bör gälla som vid inseminering i svensk sjukvård.

    Någon som förresten vet om man får inseminera i svensk sjukvård om man som vi nu gjort heminsemination och "lyckats" få ett barn GEMENSAMT? Vi vill ju ha syskon men vår donator som vi hade nu ville helst bara ge upphov till ett barn.

    Okej så efter att vår lille är född så anmäler vi närståendeadoption till tingsrätten? Sen kontaktar de oss för papper som skall skrivas under av donatorn?

    *lost*

    hej hopp

  • Hurtbullarna

    man kan ju verkligen hoppas att ens sexuella läggning INTE bör ligga en till last i det avseendet. (SKULLE DET STÅ!!!)

  • sweetlina

    Såhär gick våran utredning till:

    Donatorn skrev under faderskapet innan dottern föddes och jag godkände att han var "far", när barnet fötts och fått sina 4sista siffror i personnumret så lämnade vi in ansökan till tingsrätten där min fru som adopterat skrev varför hon ville adoptera, jag skrev att jag ville att hon skulle adoptera och donator skrev att han godkände att min fru adopterade, sen ger dom ärendet till familjerätten (där man även skriver under faderaskapet) som gjorde en utredning om min fru var lämplig att adoptera vår dotter, dom godkände och skickade sitt beslut till socialnämden som tar ett beslut och sedan skickades det tillbax t familjerätten och dom skickade allt till tingsrätten som hade det sista beslutet, allt tog 5månader totalt från när vi lämnade in handlingarna till tingsrätten.

Svar på tråden Hur ser det ut på era kommuners hemsidor ang faderskapsutredning & närståendeadoption?