• Anonym (oroli­g)
    Äldre 1 Aug 13:27
    41566 visningar
    10 svar
    10
    41566

    Svullen lymfkörtel, cancer - vad ÄR detta?!

    Igår kväll när jag duschade, upptäckte jag att det ömmade i min vänstra armhåla. Jag anade en liten svullnad eller knuta där men det var så litet så jag var osäker på om det alls fanns något där. Jag tänkte efter och kom på att i ett par dagar har det nog ömmat där lite men jag tänkte inte på det alls. Gick sedan och lade mig och imorse kände jag efter igen och det ömmar fortfarande och nu finns det en tydlig svullnad där. Man t.o.m. ser det i spegeln att något buktar ut där litegrann. Man ser det dock bara om jag håller upp armen.

    Nu är jag rätt orolig. Vad kan detta vara? Är det en svullen lymfkörtel? Den är liksom inte hård utan rätt mjuk där svullnaden är. Snälla ni som varit med om liknande eller som kanske ha kunskap i ämnet, kan ni säga något? Jag tänker självklart besöka vårdcentralen på måndag. Och självklart vet jag att ingen på FL kan sätta en diagnos men var TROR ni? Jag är jätteorolig!

  • Svar på tråden Svullen lymfkörtel, cancer - vad ÄR detta?!
  • Anonym
    Äldre 1 Aug 13:39
    #1

    Det lär vara en svullen lymfkörtel ja, det kan man få pga förkylning eller kommande, olika infektioner och i värsta fall cancer ja. MEN det är allra oftast en helt harmlös lymfkörtel som inte beror på cancer.

    Jag har en lymfkörtel på sidan av huvudet och jag har haft den läääänge. Men nojade mig och gick till läkaren och hon sa att det bara är en rest från en tidigare genomgången infektion. Hon förklarade även att många får sådana när man har någon infektion i kroppen, infektionen kan även vara sk tyst dvs att förkylningen inte bryter ut då kroppen klarade att bekämpa den före symptomen kom så att säga.

    Så sa hon att det allra oftast är något sådant, självklart kan det vara ett tecken på cancer men det är ovanligt. Om du annars mår bra och inte är supertrött osv jämt och gått ner i vikt så behöver du knappast oroa dig

    Men självklart går du till läkaren på måndag, främst för att höra att allt är okej och att du sedan slipper oroa dig

    Jag kan nog satsa min högra hand på att det här kommer att visa sig vara helt ofarligt

  • Anonym
    Äldre 1 Aug 13:42
    #2

    Jag har haft liknande bara för nån månad sedan.

    Var hos vårdcentralen och blev skickat till ultraljud. Det visade ingenting.
    Sedan efter ett tag så försvann "knölen"...den var ett tag så stor så när jag höll armen rakt upp så såg man en utbuktning.

    Dom sa till mig att inte röra knölen.
    Sedan försvann den (en cancer knöl försvinner inte, så då blev jag lite lugnare).
    Men nu sedan några dagar är den tillbaka och nu har nått virus brytit ut i kroppen på mig.
    Jag är svullen i halsen och har fullt av blåsor i munnen, har varit på Vårdcentralen igen.

    Jag har även haft en liknande knöl i andra armhålan, den gjorde dom en punktering på....fast då kunde dom inte svara på vad det var...då då opererade dom bort den....

  • Anonym
    Äldre 1 Aug 13:42
    #3
    Anonym skrev 2009-08-01 13:42:06 följande:
    Jag har haft liknande bara för nån månad sedan.Var hos vårdcentralen och blev skickat till ultraljud. Det visade ingenting.Sedan efter ett tag så försvann "knölen"...den var ett tag så stor så när jag höll armen rakt upp så såg man en utbuktning.Dom sa till mig att inte röra knölen.Sedan försvann den (en cancer knöl försvinner inte, så då blev jag lite lugnare).Men nu sedan några dagar är den tillbaka och nu har nått virus brytit ut i kroppen på mig.Jag är svullen i halsen och har fullt av blåsor i munnen, har varit på Vårdcentralen igen.Jag har även haft en liknande knöl i andra armhålan, den gjorde dom en punktering på....fast då kunde dom inte svara på vad det var...då då opererade dom bort den....
    Din förkylning som brutit ut är förklaringen dvs Skönt!
  • Anonym (Lugn)
    Äldre 1 Aug 13:43
    #4

    Håller med ovanstående talare, det är knappast något farligt.

    Cancerknölar gör vanligen inte ont, du har högst antagligen en lymfkörtel som håller på och bekämpar en infektion i kroppen.

    Är du superorolig kan du väl ringa sjukvårdsupplysningen och prata med dem?

  • Anonym (oroli­g) Trådstartaren
    Äldre 1 Aug 13:51
    #5

    Puh! Vad skönt att ni skriver så! Jag mår bra i övrigt och är pigg och glad. Gått ner i vikt har jag gjort men inte plötsligt och det var meningen så att säga. När jag är förkyld brukar lymfkörtlarna i halsen svullna och ömma ibland men aldrig i armhålan. Därför jag blev så orolig.

  • Anonym
    Äldre 1 Aug 16:19
    #6

    Bra ts! MEN kom ihåg att gå till vårdcentralen i morgon utifall att. Risken är liten men gå dit i varje fall, better safe than sorry.

  • keya12
    Äldre 1 Aug 16:43
    #7

    Jo det tänker jag ju göra oavsett om detta inte går över och svullnaden kvarstår. Jag ska bara inte låta helgen bli förstörd av all oro.


    Anonym skrev 2009-08-01 16:19:36 följande:
    Bra ts! MEN kom ihåg att gå till vårdcentralen i morgon utifall att. Risken är liten men gå dit i varje fall, better safe than sorry.
  • keya12
    Äldre 1 Aug 16:44
    #8

    Nej, nu tabbade jag mig och avslöjade min identitet! Aja, det gör inget!

  • Anonym
    Äldre 2 Aug 21:08
    #9
    keya12 skrev 2009-08-01 16:44:08 följande:
    Nej, nu tabbade jag mig och avslöjade min identitet! Aja, det gör inget!
    Äh inget att skämmas över=) Säger jag som är anonym hihi nej men det är fullt normalt att ha en knöl både här och där ibland=)
  • keya12
    Äldre 2 Aug 22:12
    #10

    Haha! Det hoppas jag! Idag har det inte ömmat så mycket. Jag har inte pillat så mycket men det känns som att "knölen" eller svullnaden är mindre också. Ska dock ringa vårdcentralen imorgon i alla fall och höra med dom om inte annat så bara för att bli helt lugn. Annars har helgen varit helt okej och jag var inte speciellt orolig alls.


    Anonym skrev 2009-08-02 21:08:19 följande:
    Äh inget att skämmas över=) Säger jag som är anonym hihi nej men det är fullt normalt att ha en knöl både här och där ibland=)
Svar på tråden Svullen lymfkörtel, cancer - vad ÄR detta?!