• marjal­ena
    Äldre 4 Aug 13:43
    13407 visningar
    21 svar
    21
    13407

    Hur länge är era tonåringar uppe?

    Sätter ni några tider överhuvudtaget för era lite äldre tonåringa när det är sovdax, nu när det är sommarlov? Här sitter sonen gärna uppe till halv 3 eller tre på nätterna (kanske senare oxå, jag vet inte) och kollar på tv eller sitter vid datorn. Jag antar att jag är en skittråkig mamma, men jag tycker att det är helt vansinnigt, även om han nu är ledig.

    Hur har ni det hos er?

  • Svar på tråden Hur länge är era tonåringar uppe?
  • Äldre 4 Aug 15:11
    #1

    Jag sätter inga tider på min son.han lägger sig själv vid 23-24 ca.Och han är 16 år.Hur gammal är din son.och hur länge är dom tonåring.

  • marjal­ena
    Äldre 4 Aug 16:34
    #2

    Min son är oxå 16 år. Tonåring är man väl egentligen tom man är 19 år

    Va skönt att han lägger sig i tid på eget initiativ!

  • mandel­blomma
    Äldre 4 Aug 19:41
    #3

    nej de får faktiskt bestämma det själva, jag minns mycket väl hur det var själv...man var ledig och ville vara kvällsvaken och sova lääänge på natten.
    Nu har dottern sommrjobbt några veckor, så då har hon lagt sig i tid såklart då hon är uppe kl 7 för att gå till jobbet....och gå på en åker i 8 h per dag :)
    När hon sen är ledig får hon göra som hon vill, titta på film till fem på morgonen, bara hon inte stör oss andra.

    Sonen äe 13 år och är gärna också en nattuggla, men han orkar sällan så län ge som till tidig morgon :)

  • Äldre 4 Aug 19:41
    #4
    marjalena skrev 2009-08-04 16:34:01 följande:
    Min son är oxå 16 år. Tonåring är man väl egentligen tom man är 19 år Va skönt att han lägger sig i tid på eget initiativ!
    Hade inte min man gått o lagt sig tidigt vid 21.30 ca då vill han ju ha tyst i huset.Då hade han nog varit uppe längre.Men han är rätt så trött på kvällen.Hur länge sover din son då om han inte går o lägger sig förren då.Min brukar vakna vig 9 ca.och de tycker jag är rätt så lagom.
  • Lm71
    Äldre 4 Aug 19:58
    #5

    Runt oo-snåret brukar det bli här för alla tonåringarna 3 st, sen ligger de oftast (åtminstone äldste sonen) & lyssnar på musik (i lurar) & sms:ar ännu en stund. Tycker inte jag kan bestämma när de ska sova, dock att det ska va lugnt i huset efter en viss tid. Det vi dock har haft är tider för när de ska vara hemma...

  • 2pappa
    Äldre 5 Aug 12:52
    #6

    Det enda vi har satt stopptid på här är datorspelandet, då tidigare det kunde bli upp till 40 timmar i veckan! Så, slut på dator tid är 22,00 och de får väl gå lägga sig när de är trötta. Det brukar bli någon gång vid 2400. Men jag må säga att det har blivit bråk här, vi har en 14 och 12 åring, om att det är för tidigt med datorstopp. Problemet är att om vi går och lägger oss vid 23 kan de då sitta uppe hela natten och även om det är sommarlov känner jag att vi också vill umgås med dem. Det blir ju annars inget av om man kommer hem och de sitter och spelar och det enda man gör är att störa dem. Jag tycker verkligen att vi har ett problem här: när umgås man med sina barn om man hela tiden skal hålla på respektera en slags gräns som markeras i avstånd. Jag vill prata med dem, göra saker och kanske hinna kommentera deras dag. Det blir det inget av om de skall ha fritt fram - kanske faller jag utanför själva samtalsämnen, men jag tycker att det hänger ihop.

  • marjal­ena
    Äldre 5 Aug 14:14
    #7

    Tack för att ni svarat!

    Egentligen är det inte ett särskilt stort problem att han sitter uppe eftersom han inte spelar musik eller är högljudd på andra sätt. Han brukar kliva upp vid 11-tiden på förmiddagen. Jag bara tycker att det är så onödigt att vända på dygnet för mycket....är nog en tråkmamma iaf

    Både han och hans kompisar beter sig som nattdjur, sover till förmiddagen och sen sitter de inne vid datorn fram till kvällningen och ger sig då ut på byn. När vi säger att det är dax att komma hem (när vi ska gå och lägga oss) så kommer han hem och bänkar sig vid datorn fram till småtimmarna igen.

  • Fyrbar­nsmors­a
    Äldre 5 Aug 14:25
    #8

    Oj,vad ni har tidiga tider.Själv har jag en snart 17 åring och han och hans kompisar är ofta vaken mycket längre.Sonen har rummet avskilt så dom stör ingen.
    Dom sitter oftast och snackar,lanar el spelar fifa.
    Tycker inte det gör nåt han är ju ändå hemma och kompisarna sover över eller han hos dom och vi föräldrar kollar med varann ff.
    Är han på fest håller vi kontakt på telefon och har sällan en speciell tid han ska vara hemma,beror ju på vad dom gör och vart han är.Han är ju skötsam går alltid att nå och hör av sig om det är nåt.
    Då är det lätare som mamma att vara flexibel med tider osv tycker jag.

  • rednec­k girl
    Äldre 5 Aug 14:30
    #9

    har en dotter på 17 och en son på 16.hon lägger sig i tid.han kan vara uppe till ett halv två.....säkert längre.under sommaren bryr jag mig inte nämnvärt.kan ju muttra åt honom....om vad jag tycker.men han stör ingen då hans rum ligger längst bort.man kan inte styra och ställa i allt.sover gör han till tolv.....det kan reta mig.men de brukasr ju räta ut sig.oftast sover ingen vuxen då=)

  • Äldre 5 Aug 15:33
    #10

    Vid 12-1 nångång brukar vi sparka tonåringarna i säng. Ibland sitter sonen uppe längre på sitt rum, men då väcker vi honom tidigare nästa morgon. *hehe*

    Jag vill helt enkelt inte att de vänder på dygnet o speciellt då inte sonen som har NPF diagnoser o mår sämre av ändrad dygnsrytm.

Svar på tråden Hur länge är era tonåringar uppe?