• The butterfly

    Min 5 månaders bebis sover så dåligt.. Tips & råd, tankar och idéer önskas...

    God morgon..

    Jo, nu är det 5:e natten här hemma där min fem månaders bebis inte sover alls bra. Helt otroligt. Han vaknar, utan att överdriva två gånger i timmen. HELA NATTEN. Och jag måste gå upp och gå med honom då. Ingenting annat hjälper, annars somnar han inte om.

    Från det att han somnar på kvällen och fram till 6 på morgon vaknar han alltså två gånger i timmen. Förut så sov han i alla fall 3 timmar i streck ibland. Men det känns som att det här bara blir värre. Det är som han heller inte är riktigt vaken när han blir ledsen, han blundar och vrålar, vrider sig på mage och börjar klättra i sömnen så att säga. Men tar man inte upp honom vaknar han till och då blir det värre.

    Han är världens piggaste och gladaste unge på dagen, han är tidig med det mesta enligt BVC och väldigt, väldigt aktiv. Han börjar även få en tand i underkäken, det sticker upp en liten vass kant. Jag tänker om det är tanden som spökar? Att det är därför han sover så orolig? Jag har provat att ge panodil innan läggdags ifall det skulle vara tanden, ingen skillnad.

    Jag är ensam nu (mannen bortrest) och jag har ingen annan som direkt kan ge mig avlastning. Så därför känner jag att jag skulle behöva lite tankar, åsikter eller vad som angående det här?

    Han sover heller inte under dagarna (mer än sammanlagt 1 timme) men det har BVC förklarat att alla barn är olika och att han tar den sömn han behöver. Jag fösöker att natta honom även på dagarna ibland just för att jag är helt förvånad över hur pass lite sömn han faktiskt får. Hur han orkar vet i tusan.

    Nu blev inlägget lite lång. Men kan ni kanske tro till lite och spekulera i vad det kan röra sig om? Borde jag ringa BVC och fråga?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-07 07:49
    Borde tillägga att 9 gånger av 10 när han vaknar så spänner han sig, och tar i, nästan som att han bajsar eller är dålig i magen.. Men han bajsar precis normalt, varje dag och är inte hård så jag tror inte att det kan ha & göra med magen?

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-07 09:14
    Jag ringde precis till BVC för att få lite råd och hon sa så här till mig.. "Ja i det här läget så känns det som att det enda alternativet är att låta honom skrika. Du kan stå brevid och klappa lite ibland men du får absolut inte ta upp honom. Annars kommer det hela bara eskalera och bli ännu värre."

    Hon bad mig börja med den här metoden redan ikväll, och det skulle ta ett par dagar men sen sa hon att han skulle somna.

    Ja, klart han somnar till sist om han får skrika sig till sömns tänker jag. Vad tycker ni? Är detta en metod man kanske ska använda?

    De på BVC fick det att låta som att detta är min enda lösning just nu..

  • Svar på tråden Min 5 månaders bebis sover så dåligt.. Tips & råd, tankar och idéer önskas...
  • Fry

    The butterfly skrev 2009-08-07 08:08:06 följande:


    Ja det är sant MEN förut så har jag nattat honom i vagnen just för att jag inte orkar att gå runt med honom hela nätterna (ryggproblem), och vaggningen han får ifrån vagnen hjälper inte alls längre. Så det enda som verkar hjälpa är att han får komma upp i famnen.. Men visst, det kanske skulle kunna funka..
    Ok..det hjälper inte o ta han brevid dig i sängen? utan bara vaggning som gäller?
  • The butterfly
    Fry skrev 2009-08-07 08:12:50 följande:
    The butterfly skrev 2009-08-07 08:08:06 följande:
    Ok..det hjälper inte o ta han brevid dig i sängen? utan bara vaggning som gäller?
    Nej nej, hjälper absolut inte om jag bara ligger brevid.. Måste upp och vagga. Det hjälper inte ens om jag står stilla och vaggar i sängen utan jag måste gå runt och vagga..
  • Brunello

    Slå alla tankar på att du "vänjer" honom vid något som du kommer att få göra för all framtid - så fungerar inte små barn. De är inte manipulativa och det går faktiskt ganska lätt att skapa nya vanor för barn. Så, behöver ditt barn vyssjas för att känna trygghet är det det du ska göra, risken är annars att du bara skapar mer otrygghet och ger dig själv ännu större problem.

    Jag skulle tippa på att det är tanden som spökar i grund och botten, sedan kanske han också lider lite av reflux? Det blir värre när man ligger ner men lättar när man sitter upp (bärs), samma symptom får du av öroninflammation, tryck lite på snibben vid hörselgången, reagarar han med smärta är det öroninflammation.

    Prova att höja fotänden på sängen och se om det hjälper.

    Är det första gången maken är bortrest? Det är inte omöjligt att han också reagerar på denna förändring, du är säkert också mer oroligt och - helt omedvetet säkert - så är du lite annorlunda, barnet känner av detta och reagerar på det. Bär så mycket du kan under dagarna, då kan han väl få sova i bärselen (vilken har du?) - han är ju så stor att han kan sova i selen på ryggen och då kan du ju göra nästan vad du vill under tiden.

  • The butterfly
    viseversa skrev 2009-08-07 08:05:19 följande:
    The butterfly skrev 2009-08-07 08:01:53 följande:
    Trappa ner påd et. det kommer bli jopbbigt som f.n i början. Men jag tror du kommer tycka det är skönt när han börjar sova UTAN att vaggas. tror inte du kan sluta tvärt men gör det bara när det är ABSOLUT nödvändigt och han kanske är totalt omöjlig och ledsen.Kan säga att det är svårt. Men jag kan säga att mina barn sov hela nätter vid 4mån just för att jag hoppade över vaggningen. Det krävs viljestyrka men det är det värt för att få sova. Både för barnet och föräldern =).
    Ja det hade varit otroligt skönt att slippa springa uppe på nätterna, speciellt så mycket. Jag har en ryggskada som gör att man får jätte ont av allt bärande.

    Ja, det vore nog en idé att börja hoppa över vaggningen. Jobbigt kommer det säkerligen att bli, det är det alltid när man börjar med nånting nytt..

    Tack så jätte mycket för ditt svar
  • Empo

    Min Mio började att vakna flera gånger per natt när han var 3 månader och gör det än idag. Han är snart 11 månader. Han stiger desutom upp mellan 04-05, så jag vet, det är jättejobbigt!

    Men om han spänner sig verkar det ju ändå vara nåt med magen?
    Se över vad han äter i slutet på dagen. Om du bara kanske byter gröt/välling så löser det sig? Om du nu inte ammar... (Har inte läst tråden)

    Hoppas det löser sig!

  • The butterfly
    Brunello skrev 2009-08-07 08:16:58 följande:
    Slå alla tankar på att du "vänjer" honom vid något som du kommer att få göra för all framtid - så fungerar inte små barn. De är inte manipulativa och det går faktiskt ganska lätt att skapa nya vanor för barn. Så, behöver ditt barn vyssjas för att känna trygghet är det det du ska göra, risken är annars att du bara skapar mer otrygghet och ger dig själv ännu större problem.Jag skulle tippa på att det är tanden som spökar i grund och botten, sedan kanske han också lider lite av reflux? Det blir värre när man ligger ner men lättar när man sitter upp (bärs), samma symptom får du av öroninflammation, tryck lite på snibben vid hörselgången, reagarar han med smärta är det öroninflammation. Prova att höja fotänden på sängen och se om det hjälper. Är det första gången maken är bortrest? Det är inte omöjligt att han också reagerar på denna förändring, du är säkert också mer oroligt och - helt omedvetet säkert - så är du lite annorlunda, barnet känner av detta och reagerar på det. Bär så mycket du kan under dagarna, då kan han väl få sova i bärselen (vilken har du?) - han är ju så stor att han kan sova i selen på ryggen och då kan du ju göra nästan vad du vill under tiden.
    Hej..

    Javisst, vill jag att mitt barn ska känna sig tryggt men jag undrar om det inte kan finnas andra sätt för att få honom att sova lite bättre? Jag är helt slutkörd pga allt bärande och sömnbristen man får pga det...

    Ja, saken är den att det är första gången sambon är bortrest så här pass länge. Så både jag och gossen här hemma känner nog av det. Hans första tand tittade upp dagen efter sambon hade åkt så det kanske kan vara en blanding av båda?

    Jag har en babybjörn, inte alls vänligt mot ryggen känns det som. Och den kan man nog inte vända på, måste jag nästan kolla upp...

    Tack för ditt svar..
  • The butterfly
    Empo skrev 2009-08-07 08:21:12 följande:
    Min Mio började att vakna flera gånger per natt när han var 3 månader och gör det än idag. Han är snart 11 månader. Han stiger desutom upp mellan 04-05, så jag vet, det är jättejobbigt!Men om han spänner sig verkar det ju ändå vara nåt med magen?Se över vad han äter i slutet på dagen. Om du bara kanske byter gröt/välling så löser det sig? Om du nu inte ammar... (Har inte läst tråden)Hoppas det löser sig!
    Hej, tack för ditt svar..

    Jo, han får gröt som sista måltid, men jag har även provat att hoppa över det ifall det skulloe bero på det, samma sak. Jag ger banangröt.

    Jag ammar på nätterna.. Flaska på dagen..
  • Brunello
    The butterfly skrev 2009-08-07 08:21:29 följande:
    Hej.. Javisst, vill jag att mitt barn ska känna sig tryggt men jag undrar om det inte kan finnas andra sätt för att få honom att sova lite bättre? Jag är helt slutkörd pga allt bärande och sömnbristen man får pga det... Ja, saken är den att det är första gången sambon är bortrest så här pass länge. Så både jag och gossen här hemma känner nog av det. Hans första tand tittade upp dagen efter sambon hade åkt så det kanske kan vara en blanding av båda? Jag har en babybjörn, inte alls vänligt mot ryggen känns det som. Och den kan man nog inte vända på, måste jag nästan kolla upp... Tack för ditt svar..
    Då tycker jag att du bums skaffar dig en sele som slipper plåga din rygg och som gör att din kille kan få bli buren så mycket han vill.

    Kolla in begagnatmarknaden, på t.ex. www.sjalbarn.se eller nya på t.ex. www.edenbaby.se Det går dessutom ganska ofta att hitta på både tradera och blocket.

    titta t.ex. efter manduca som jag tycker är en bra sele om man vill bära på både mage och rygg eftersom den går att korsa i ryggen, MEN om du själv är väldigt liten och späd kan det vara svårt att spänna den ordentligt, edenbaby har en jättebra översikt över olika selar och när de passar bra.

    Jag förstår att du är slutkörd, det blir man. Försök hitta lite extra krafter och släpp prestige och andra "måsten" just nu, låt bli tvätt och städ och allt annat och fokusera bara på att hitta ett sätt som gör att din kille SOVER, sover han på din mage när du ligger i soffan så sov så då, huvudsaken just nu är att du hittar ett sätt som fungerar, när ni båda är lite mer utvilade kan du fundera på om du vill ändra på något och i så fall vad. Tänk inte så mycket på vad du "borde" göra eller "hur det ska vara", lyssna på DITT barn, vad säger HAN till dig? Sätt dig ner och försök att verkligen KÄNNA vad det är han vill säga dig, jag är övertygad om att du kan kommunicera med ditt barn, även om det är ordlöst, men det krävs att man går in i hela situationen ganska förutsättningslöst och utan förväntningar och bara LYSSNAR.

    Hitta lite mer kraft så klarar du att vända det här!!
  • Brunello
    The butterfly skrev 2009-08-07 08:22:25 följande:
    Hej, tack för ditt svar.. Jo, han får gröt som sista måltid, men jag har även provat att hoppa över det ifall det skulloe bero på det, samma sak. Jag ger banangröt. Jag ammar på nätterna.. Flaska på dagen..
    äter han sig riktigt mätt på natten eller snuttar han mest? Om du bara ammar på natten kan det ju finnas risk att han inte klarar att öka produktionen tillräckligt nu?
  • viseversa
    Brunello skrev 2009-08-07 08:16:58 följande:
    Slå alla tankar på att du "vänjer" honom vid något som du kommer att få göra för all framtid - så fungerar inte små barn. De är inte manipulativa och det går faktiskt ganska lätt att skapa nya vanor för barn. Så, behöver ditt barn vyssjas för att känna trygghet är det det du ska göra, risken är annars att du bara skapar mer otrygghet och ger dig själv ännu större problem.Jag skulle tippa på att det är tanden som spökar i grund och botten, sedan kanske han också lider lite av reflux? Det blir värre när man ligger ner men lättar när man sitter upp (bärs), samma symptom får du av öroninflammation, tryck lite på snibben vid hörselgången, reagarar han med smärta är det öroninflammation. Prova att höja fotänden på sängen och se om det hjälper. Är det första gången maken är bortrest? Det är inte omöjligt att han också reagerar på denna förändring, du är säkert också mer oroligt och - helt omedvetet säkert - så är du lite annorlunda, barnet känner av detta och reagerar på det. Bär så mycket du kan under dagarna, då kan han väl få sova i bärselen (vilken har du?) - han är ju så stor att han kan sova i selen på ryggen och då kan du ju göra nästan vad du vill under tiden.
    Så du menar att ts barn skulle känna sig otrygg om hon slutade vagga? Det tror jag inte ett dyft på. Finns andra sätt att ge närhet på. Ligga bredvid klappa sjunga och bara finnas där.

    Visst ts barn gillar att vaggas men det betyder inte att det är det enda som ger barnet trygghet. Det har blivit en vana och visst är det mysigt för barnet. Men jag tror knappast hennes barn skulle bli otrygg av att det mönstret bryts. Att ligga nära mamma ger också trygghet.

    Visst barn ska vara trygga men som mamma måste man få må bra också. Man kan inte ge upp sig själv och all sin sömn för att ens barn måste vaggas till sömns. Ts måste tänka på sig själv också. OCH på sin onda rygg.

    Hon måste ju orka med dagarna också eftersom ett barn är ett heltidsjobb. och försök att jobba 24 timmar om dygnet på 2 timmars osammanhängande sömn!

    Får hon som mamma sova så kommer hon bli en lugnare med harmonisk mamma och det i sin tur gör barnet lugnare och tryggare.

    Kan säga att mina barn är VÄLDIGT trygga människor fast vi inte vaggat dom någonsinn. Tror inte det ligger i att vagga eller inte utan mer hur man är som mamma och om man ger sina barn den närhet dom behöver.
Svar på tråden Min 5 månaders bebis sover så dåligt.. Tips & råd, tankar och idéer önskas...