• Anonym (Elli)

    Abonnemang o betalningsanmärkningar?

    Hej.
    Nån som vet varför man får ta abonnemang till internet/tv/fast telefoni om man har skulder eller bara betalningsanmärkningar, men man får inte ta mobiltelefon abonnemang?? Varför är det så??
    Man borde ju isf inte ens få ta andra abonnemang, eftersom det är ju också abonnemang....??

    Nån som vet reglerna o varför det är sådär? Och om man får ta mobilabonnemang eller om det är jag som fått det om bakfoten?

  • Svar på tråden Abonnemang o betalningsanmärkningar?
  • grön banan

    Anonym (Elli) skrev 2009-08-07 17:32:57 följande:


    Hej.Nån som vet varför man får ta abonnemang till internet/tv/fast telefoni om man har skulder eller bara betalningsanmärkningar, men man får inte ta mobiltelefon abonnemang?? Varför är det så??Man borde ju isf inte ens få ta andra abonnemang, eftersom det är ju också abonnemang....?? Nån som vet reglerna o varför det är sådär? Och om man får ta mobilabonnemang eller om det är jag som fått det om bakfoten?
    Man får ta till vanlig telefon, pga. det räknas som existensminimum.
  • Waldo

    Företagen ser betalningsanmärkning som bristande betalningsförmåga, men man lägger även lite andra negativa värderingar.
    När man tecknar ett abonnemang ses det som ett kontrakt och en kund med bristande betalningsförmåga anses inte kunna fullfölja kontraktet
    Ungefär så tänker företagen

    Om det är rätt eller inte är däremot en helt annan diskusion

  • Anonym (Elli)
    Waldo skrev 2009-08-07 17:44:20 följande:
    Företagen ser betalningsanmärkning som bristande betalningsförmåga, men man lägger även lite andra negativa värderingar.När man tecknar ett abonnemang ses det som ett kontrakt och en kund med bristande betalningsförmåga anses inte kunna fullfölja kontraktetUngefär så tänker företagenOm det är rätt eller inte är däremot en helt annan diskusion
    Ok. Låter ju förståeligt... Men varför får man då fortfarande ha andra sorters abonnemang?
  • Anonym

    min man har 5 betalningsanmärkningar och fick teckna abonnemang hos tre och fick en telefon.

  • Anonym

    man betalar en deposition på 3000kr för att få hemtelefon det samma gäller väl mobil.. iallafall till telia

  • Totten81

    Hos telia får man teckna abbonemang utan deposition om man inte har haft skulder hos dom senaste fem åren iaf utan problem

  • Anonym
    Totten81 skrev 2009-08-07 18:18:11 följande:
    Hos telia får man teckna abbonemang utan deposition om man inte har haft skulder hos dom senaste fem åren iaf utan problem
    Jag har alrdig haft telia skuld och har endast 1 skuld hos kronofogden och jag fick betala 3000kr förra året hos telia för att få min hemtelefon.. Jag får tillbaka dom i mars 2010
  • Anonym (Elli)
    Anonym skrev 2009-08-07 18:30:06 följande:
    Jag har alrdig haft telia skuld och har endast 1 skuld hos kronofogden och jag fick betala 3000kr förra året hos telia för att få min hemtelefon.. Jag får tillbaka dom i mars 2010
    Ja okej, men för mobiltelefon abonnemang då?
  • Anonym (Telia)

    Jag jobbar på Telia och du får ta ett mobil abonnemang hos Telia om du betalar deposition på 3000 kr men då får du inte binda abonnemanget för att ta en telefon. Har du skuld till Telia blir det avslag. Mobil abonnemang är det högra krav på än fast telefoni, varför det är så vet jag faktiskt inte.

  • grön banan

    Anonym (Telia) skrev 2009-08-07 19:06:19 följande:


    Jag jobbar på Telia och du får ta ett mobil abonnemang hos Telia om du betalar deposition på 3000 kr men då får du inte binda abonnemanget för att ta en telefon. Har du skuld till Telia blir det avslag. Mobil abonnemang är det högra krav på än fast telefoni, varför det är så vet jag faktiskt inte.
    Gäller det även om man HAFT en skuld?
  • Anonym (Telia)
    grön banan skrev 2009-08-07 19:16:03 följande:
    Anonym (Telia) skrev 2009-08-07 19:06:19 följande: Gäller det även om man HAFT en skuld?
    Det gäller bara om du har skuld hos Telia. Även om skulden gått vidare till inkasso tex el kf så räknas det fortfarande som skuld hos Telia.

    Så länge du inte har skuld till Telia så får du abonnemang mot deposition.
  • Waldo

    Anonym (Elli) skrev 2009-08-07 17:48:16 följande:


    Ok. Låter ju förståeligt... Men varför får man då fortfarande ha andra sorters abonnemang?
    Min erfarenhet är att det är jättesvårt att teckna olika abonnemang med anmärkningar.
    Det kan gå lättare om man inte har ett skuldsaldo.

    Men i slutändan är det företagen själva som bestämmer sina regler och du kan alltid förhandla med ett företag
Svar på tråden Abonnemang o betalningsanmärkningar?