• mittenavapril

    Hur får jag fram ett obduktionsprotokoll?

    Kontig fråga kanske.....
    Min farmor avled tidigare och en obduktion genomfördes för att fastställa dödsorsak.
    Dödsattest och släktutreding skickades till släkten, men nu när jag undrar vad farmor dog av så säger personen som har dödsattest att dödsorsak ej står där.
    Så; hur gör jag för att ta reda på dödsorsken?

  • Svar på tråden Hur får jag fram ett obduktionsprotokoll?
  • Alvi

    Hmm... jag har sommarjobbat som läkarsekreterare i sommar och vi skickar dödsorsaksintyg till... till.... ååh... är det Socialstyrelsen...?? Kanske är det det! Fast om de får lämna ut uppgifter vet jag inte..

    Annars är det väl de som obducerar som har tillstånd att lämna ut uppgifter... Patologen... Kanske...?


    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • livet leker

    Ring till sjukhuset o fråga, jag har fått ett obduktionsprotokoll skickat hem till mig

  • Alvi
    livet leker skrev 2009-08-07 23:06:43 följande:
    Ring till sjukhuset o fråga, jag har fått ett obduktionsprotokoll skickat hem till mig
    Så sant, så sant. Din farmors läkare borde kunna ordna med obduktionsprotokoll. Om du bara vet vilken avdelning hon hörde till?
    Once you try menskopp you´ll never go back!
  • mittenavapril
    Alvi skrev 2009-08-07 23:08:28 följande:
    Så sant, så sant. Din farmors läkare borde kunna ordna med obduktionsprotokoll. Om du bara vet vilken avdelning hon hörde till?
    Hmmmm, ingen aning alltså.... får kolla lite.... vill inte riktigt fråga min mor (som nog vet).... hon förstod inte varför det var så viktigt att veta dödsorsak.... alla är vi olika uppenbarligen....
  • Mrs Winter
    mittenavapril skrev 2009-08-08 08:34:32 följande:
    Hmmmm, ingen aning alltså.... får kolla lite.... vill inte riktigt fråga min mor (som nog vet).... hon förstod inte varför det var så viktigt att veta dödsorsak.... alla är vi olika uppenbarligen....
    Du kontaktar den läkare som hade hand om din farmor.han hjälper dig så du får det hemskickat.Jag fick åpå så vis hela min pappas journal+obduktionsprotokoll hemskickat.
  • mittenavapril
    Sara62 skrev 2009-08-08 12:11:12 följande:
    Varför är det viktigt för dig att veta det?
    Varför? Jo för att jag vill veta dödsorsak... inte alls konstigt tycker jag.. kan ju vara ärftlig sjukdom eller vad som helst......

    Sen så är jag "lagd åt det hållet" korrekt fakta är viktigt för mig. Att veta varför om svar finns.....
  • mittenavapril
    ming skrev 2009-08-08 12:32:07 följande:
    Är det en offentlig handling?
    vet ej, men det tror jag knappast... tillhör ju en sjukjournal....
  • Sara62

    Anhöriga kan få ta del av journal, obduktionsprotokoll mm om inte patienten motsatt sig det. Det kan dock vara svårt att förstå allt.

    Det bästa är att be om ett samtal med din farmors ansvarige läkare under vården på sjukhuset, gärna tillsammans med andra anöriga. Då kan man gå igenom journal etc och få förklaringar på obegripliga uttryck, i stället för att gissa eller be om tolkning på internetfoum.

Svar på tråden Hur får jag fram ett obduktionsprotokoll?