• Anonym (nyfiken)

    Tillförlitlighet

    Hej!
    På Familjeliv är det vanligt att läsa om de som tagit sönder sina (icke-digitala) graviditetstest för att "se bättre" och vara säker på att man inte missar ett eventuellt väldigt svagt plus...
    Innan jag blev gravid gjorde jag också det några gånger, och ofta framträdde efter en stund (möjligen inom 10 minuter, men kanske var det snarare 15 eller så..?) en svag extralinje som man kunde tolka som ett kanske....
    Det jag efter ett tag började tro var att testet mycket snabbare än inom 10 minuter blir obrukbart om man tar sönder det, och faktiskt kan visa ett falskt plus, så som det kan göra om det får ligga (omanipulerat) en hel dag. Kanske för att testremsan torkar snabbare när man tar isär testet? Finns det någon erfarenhet av detta hos er?
    /Nyfiken

  • Svar på tråden Tillförlitlighet
  • Clearblueexperten

    Hej Nyfiken,

    Tack för din fråga.

    Observera att du bara kan avläsa ditt Clearblue graviditetstest resultat inom de första 10 minuterna efter att ha utfört testet, eventuella förändringar i linjer efter 10 minuter måste ignoreras.

    Jag förstår att det är svårt att ignorera ett test om det inte har gett det resultat du var ute efter, men testet bör inte tas isär eftersom detta kan orsaka förvirring. Testet har utformats för att ge ett tydligt resultat inom 10 minuter efter utför testning och genom att plocka isär det påverkas testets flödesdynamik och resultat.

    Om du har haft ett negativt resultat och misstänker att du kan fortfarande kan vara gravid rekommenderar vi att du testar igen om 3 dagar eftersom nivån av graviditetshormon fördubblas varje dag under början av graviditeten.

    Med vänlig hälsning,
    Heli

Svar på tråden Tillförlitlighet