• Ankan31

    Vansinnes kosningar (hund)

    Här diskuterar vi knäppa hundras korsningar och koncekvenserna som dom kan få i fel händer.

    Det kan vara hundar vi ägt, en annons man sett mm.

    länka inte till anonser utan skriv bara korsningen i text.

    Mina vansinnes korsningar jag vet av:
    *Border collie/Schäfer/Dalmatiner/Rottweiler/sibirian huskey
    *schäfer,labrador,husky och border collie
    *Schäfer, bordie collie, Terverens och newfounland.
    *labrador/bordecollie/amstaff
    *Västsibirisk Laika/Border collie
    *Border Collie /Tax

  • Svar på tråden Vansinnes kosningar (hund)
  • Saandrisen
    GrodanHopp skrev 2012-08-07 21:35:54 följande:

    På renrasiga har man koll på detta och jobbar stenhårt för att få bort det! Jätte bra att dom är röntgade, men för att vara på den säkra sidan, kolla efter ögonsjukdommar också. Inte jätte kul när hundens näthinna lossnar, tex... Jag har en Amstaff, jag vet alla hennes släktingars HD/AD, MH, ataxia status osv. (självklart inte alla, men de flesta) på så sätt har jag de bästa förutsättningarna för att få en frisk hund. Ju fler i ledet man har koll på, desto större är chansen för att man får en frisk hund. Även om föräldrarna har fina höfter kanske ingen annan ur deras kullar har det, ochdå finns risken för att din hund också har dåliga höfter/leder. Tyvärr kan man inte bara se på föräldrarna för att se om hunden är frisk, genetik är mer komplext än så. Därför måste alla SKK anslutna uppfödare gå en kurs i just genetik.
    men ska kolla sånt på henne och hade inte tänkt ta valpar henne men kan vara bra att veta iaf..
     
  • GrodanHopp
    Saandrisen skrev 2012-08-07 21:38:51 följande:
    men ska kolla sånt på henne och hade inte tänkt ta valpar henne men kan vara bra att veta iaf..

     



    Det är super bra! Tyvärr är det allt för få med blandraser som gör sånt. Och har man inte papper på att hunden är frisk, vet man inte om den är sjuk.

    Personligen tycker jag att alla hundar som inte ska gå i avel borde kastreras, främst hanar då op är mindre på dom, för att hindra tjyvparningar och slippa stressade hundar vid löp osv.
  • Saandrisen
    GrodanHopp skrev 2012-08-07 22:02:31 följande:


    Det är super bra! Tyvärr är det allt för få med blandraser som gör sånt. Och har man inte papper på att hunden är frisk, vet man inte om den är sjuk.
    Personligen tycker jag att alla hundar som inte ska gå i avel borde kastreras, främst hanar då op är mindre på dom, för att hindra tjyvparningar och slippa stressade hundar vid löp osv.
    men det tkr jag med, även om det är tikar eller hanar för ska dom inte användas inom avel eller inte kan användas så lika bra att ta bort möjligheten på dom. 
  • GrodanHopp
    Saandrisen skrev 2012-08-07 22:08:01 följande:
    men det tkr jag med, även om det är tikar eller hanar för ska dom inte användas inom avel eller inte kan användas så lika bra att ta bort möjligheten på dom. 

    Precis! Dessutom så är det många som verkligen mår dåligt, både hanar och tikar, under löp. Ang det du kallade råttor, chihuaua ser verkligen ut som råttor;), så är det en gammal ras som använts alarmhund i tempel, så det är ingen ny moderas. Däremot fattar jag inte vf dom ska bäras!! Vet en som springer en MIL med sin! Så, det kan dom! En tom spårar med sin;) Problemet med blandraser är: -dom hälsotestats inte som dom ska, och därför lever myten om att dom är friskare vidare - man vill ha en kopia av sin vovve, tyvärr fungerar det inte så. Grannens snygga hund och en egna snäll kommer inte få snygga, snälla valpar. - raserna krockar, både mentalt och fysiskt. Vet en hund, bl.a. Jakt, vakt och vall i den och den stackarn vet inte vad som är upp och ner... Läste om en hund där organen växte sig större än vad kroppen klarade. Att tex blanda Amstaff med rottis är vansinne! Kamp och vakt är en dålig kombo! - Bland Amstaff, eng staff osv, som är "min ras", så är det nästan alltid en blandras som står bakom "hund bet pojke i ansiktet", men det drabbar hela rasen. - De som "föder upp" blandraser bryr sig oftast inte om Vad dom blandar och Vem som köper. Jakt och vall till någon som vill ha en sällskapshund, jakt och vall till någon som träna lite agillity för skojs skull, vakt-kamp till någon som vill ha en tuff hund. Varje gång en valp säljs, så stödjer man uppfödaren, som då kan fortsätta ta kullar. Varje person som köper en blandras stödjer och uppmuntarar blandrasaveln. Marknaden är så oerhört mättad! Tom SKK anslutna har svårt att bli av med valpar, så för att bli av med alla valpar så säljs de till Kreti och Pleti, och så är blocket cirkusen igång.
  • Saandrisen
    GrodanHopp skrev 2012-08-07 22:40:11 följande:

    Precis! Dessutom så är det många som verkligen mår dåligt, både hanar och tikar, under löp. Ang det du kallade råttor, chihuaua ser verkligen ut som råttor;), så är det en gammal ras som använts alarmhund i tempel, så det är ingen ny moderas. Däremot fattar jag inte vf dom ska bäras!! Vet en som springer en MIL med sin! Så, det kan dom! En tom spårar med sin;) Problemet med blandraser är: -dom hälsotestats inte som dom ska, och därför lever myten om att dom är friskare vidare - man vill ha en kopia av sin vovve, tyvärr fungerar det inte så. Grannens snygga hund och en egna snäll kommer inte få snygga, snälla valpar. - raserna krockar, både mentalt och fysiskt. Vet en hund, bl.a. Jakt, vakt och vall i den och den stackarn vet inte vad som är upp och ner... Läste om en hund där organen växte sig större än vad kroppen klarade. Att tex blanda Amstaff med rottis är vansinne! Kamp och vakt är en dålig kombo! - Bland Amstaff, eng staff osv, som är "min ras", så är det nästan alltid en blandras som står bakom "hund bet pojke i ansiktet", men det drabbar hela rasen. - De som "föder upp" blandraser bryr sig oftast inte om Vad dom blandar och Vem som köper. Jakt och vall till någon som vill ha en sällskapshund, jakt och vall till någon som träna lite agillity för skojs skull, vakt-kamp till någon som vill ha en tuff hund. Varje gång en valp säljs, så stödjer man uppfödaren, som då kan fortsätta ta kullar. Varje person som köper en blandras stödjer och uppmuntarar blandrasaveln. Marknaden är så oerhört mättad! Tom SKK anslutna har svårt att bli av med valpar, så för att bli av med alla valpar så säljs de till Kreti och Pleti, och så är blocket cirkusen igång.
    Det med att döma att amstaff och dom är "kamp" hundar tkr jag är fel. Oftast beror det på ägaren till hunden. 
    Sen ska man ju tänka lite på vilka man blandar som du säger som också kan kan bli "fel". Så egentligen borde alla som har hundar som tänker "göra" blandras läs på och helst inte alls blanda. för vill man så gärna ha valpar kanske det är bättre att leta upp en hanhund med fina linjer som passar in på den hunden man har.
  • GrodanHopp
    Saandrisen skrev 2012-08-07 23:29:34 följande:
    Det med att döma att amstaff och dom är "kamp" hundar tkr jag är fel. Oftast beror det på ägaren till hunden.  Sen ska man ju tänka lite på vilka man blandar som du säger som också kan kan bli "fel". Så egentligen borde alla som har hundar som tänker "göra" blandras läs på och helst inte alls blanda. för vill man så gärna ha valpar kanske det är bättre att leta upp en hanhund med fina linjer som passar in på den hunden man har.

    Precis. Enda anledningen till att köpa blandras är: Det är billigare i inköp (men inköpet är alltid det billigaste) ,ingen seriös vill sälja till en, och då ska man avstå! Ber om usrsäkt för bristen på radbyte, länge leve iPad!:-/
  • Saandrisen
    GrodanHopp skrev 2012-08-07 23:32:38 följande:

    Precis. Enda anledningen till att köpa blandras är: Det är billigare i inköp (men inköpet är alltid det billigaste) ,ingen seriös vill sälja till en, och då ska man avstå! Ber om usrsäkt för bristen på radbyte, länge leve iPad!:-/
    Det är lugnt, jag ber om ursäkt för den dåliga meningsbyggnaden för är så trött så jag kan somna när som xD

    Jag hade, som nämnde tidigare, planerat en renras som första hund för att gå på utställningar och ha skoj men blev som sagt den lilla jag ha idag, (4 månader 2 veckor och hälften så hög som den rottisen sambon har)  
  • Saandrisen

    Rätt kul och se när hon har hicka för hela hunden hoppar.

  • GrodanHopp
    Saandrisen skrev 2012-08-07 23:40:36 följande:
    Det är lugnt, jag ber om ursäkt för den dåliga meningsbyggnaden för är så trött så jag kan somna när som xD Jag hade, som nämnde tidigare, planerat en renras som första hund för att gå på utställningar och ha skoj men blev som sagt den lilla jag ha idag, (4 månader 2 veckor och hälften så hög som den rottisen sambon har)  

    En som inte kan bygga upp meningar, och en som inte kan radbryta, min SV lärare skulle få en hjärtinfarkt!;) Du verkar ju vara "emot" blandraser, hur kommer det sig att det blev en ändå? Sj höll jag på att ta över en treårig hane, men blev tack o lov avrådd! Idag har jag en uppfödare som när jag ber om råd vilka kurser jag ska gå på brukshund klubben, skickar en lista på 6 olika ställen som hon kritiskt granskat och "godkänt", när mitt lilla monster bara är för jobbig, peppar hon och skriver om sina egna monster;) hade jag tagit hanen hade jag suttit där själv... En bra uppfödare är värd mer än allt guld i världen! Hennes kunskap är otrolig! Är ärad över att få vara fodervärd åt henne.
  • Wendela72
    Saandrisen skrev 2012-08-07 21:12:53 följande:
    gå och tryck på ngn annan...
    Stå på dig! Har själv en blandis som är Papillon och King Charles Spaniel, super mysig!
    Har dessutom sett "Grodanhopp" i andra diskussioner och hon/han verkar vara expert på hundar, iallafall enligt sig själv.
Svar på tråden Vansinnes kosningar (hund)