• Äldre 15 Aug 16:44
    38601 visningar
    11 svar
    11
    38601

    Firmabil utan att betala förmånsskatt!

    Lägger detta här i förhoppning om att få fler svar än om man inte kan vara anonym.

    Varför kör man firmabil utan att betala den förmånsskatt som det är lag på? Varför fuskar man medvetet? För att det är så hiiiiimla roligt att ha så hög skatt i Sverige pga alla fuskar (jaja, kanske inte bara pga fuskare, men delvis)?

    Själv känner jag flera stycken som kör firmabil utan att betala förmånsskatt och visst, det är väl jättebra så länge man inte åker fast. Sen är det vi andra som får betala mer skatt för att de ska kunna köra gratis!

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2009-08-15 23:57
    Sorry, jag var otydlig. Jag menar förstås att man använder sin firmabil privat och inte bara i jobbet. Då ska man betala förmånsskatt, men väldigt många verkar fuska med det och dessutom skryta med att de kör gratis och jag undrar varför. Själv tycker jag det är falskt!

  • Svar på tråden Firmabil utan att betala förmånsskatt!
  • Äldre 15 Aug 16:48
    #1

    Varför ska man betala för att köra bil i tjänsten?

  • Anonym
    Äldre 15 Aug 17:34
    #2

    Man betalar väl skatt på förmånen om man har rätt att utnyttja bilen på fritiden. Därav namnet förmånsbil. Använder man den bara jobbet så uppstår ingen förmån.

    Det kommer tyvärr alltid att vara människor som fuskar och andra som får betala pga deras fusk.

  • Äldre 15 Aug 18:17
    #3

    Ok och vad är din fråga?

  • Anonym
    Äldre 16 Aug 11:29
    #4

    Jag tror att det många gånger kan vara så på mindre företag att chefen till och med uppmuntrar till att ta bilen hem, utan att betala förmånsvärde/undanhåller vad som gäller för förmånsvärde.
    Där jag jobbat(och flera firmor vi hade kontakt med) såg chefen det som en löneförmån att få ha bilen hem och kunde därför hålla ner lönerna för oss andra. Det tog dock ett tag innan någon kollade upp om det över huvudtaget var tillåtet :3 Det var det ju naturligtvis inte och vi hade rullat runt under ganska många år.. Det kunde blitt dyrt om skattmasen kom.
    Och jag tror heller inte att företaget berörs alls av det, utan det är endast du själv som får stå för hela kalaset. Det är nog därför så många företagare är beredda att vifta med fri bil dygnet runt och använda det som en löneförmån.

  • Äldre 7 Jan 22:12
    #5

    Trodde gratis bil var en av anledningarna att man blir hantverkare. Nu ska vi få gps i bilarna. Känns inte lönt att fortsätta. Blir nog till att söka sig vidare. .

  • Äldre 1 Sep 11:36
    #6

    Notera att det kan kosta mycket stora belopp för både företaget och den anställde som kör använder firmabilen privat utan att betala förmånsvärde.

    det hjälper inte att det skrivs "kontrakt" mellan anställd och firma om att bilen inte får användas privat utanför arbetstid.

    tyvärr hjälper det inte heller att inte använda bilen privat utanför arbetstid om bilen åker med hem till bostaden, då uppstår förmån (resor mellan arbete och bostad).

    om du kör en firmabil som kostar 300.000 och blir förmånsbeskattad kan det kosta dig en privat upptaxering med 125.000kr och företaget ca 80.000kr (skatteverket kan kika 3år tillbaka)

    Här kan du själv kolla räkna ut skattesmäll för firmabil (om du inte har godkänd körjournal)

    Så var jag anställd och hade firmabil skulle jag nog se till att det fanns en godkänd körjournal, vem har pengar till att bli upptaxerad med 120.000kr ,-)

    /peter

  • Äldre 1 Sep 12:58
    #7

    Att ta firmabilen privat utan att förmånsskatta och skryta om det låter inte så smart. Däremot förstår jag inte vilken direkt kostnad som uppstår för andra skattebetalare när någon gör så.

  • Anonym (Tjäns­tebil)
    Äldre 1 Sep 13:06
    #8

    Jag har tjänstebil och förmånsbeskattas ca 3500 kr varje månad (dvs 3500 kr läggs ovanpå min lön och jag beskattas utifrån det högre beloppet). Så naturligtvis kör jag bilen privat, det är ju det jag skattar för. Men, mitt företag betalar all bensin, även den privata om det inte är långa semesterresor. Det förmånsbeskattas inte eftersom det skulle innebära massa krångel med körjournal och kvitton och ta massa tid. Som jag ser det beskattas jag nog som det är, om jobbet tycker det är ok att de står för min bensin på kortare resor så tänker inte jag klaga.

  • Äldre 9 Sep 08:24
    #9
    Tjänstebil med fritt bränsle

    Om du har tjänstebil/förmånsbil med fri bensin/diesel bör du även skaffa en körjournal (elektronisk om du inte vill lägga en massa tid på att skriva)

    I dag kollar  nästan alltid skatteverket förmånsbilar/servicebilar vid en kontroll/revision. De kollar även om företaget betalar bränslekostnad och ser om den som har förmånsvärde även tar upp bränsleförmånen.

    Så här är reglerna (från skatteverket):
    "Om arbetsgivaren bekostar drivmedlet för privatkörningen uppkommer en skattepliktig förmån utöver själva bilförmånsvärdet"

    "Om den anställde använt bilen för tjänsteresor och på ett godtagbart sätt kan dokumentera dessa ska endast förbrukningen för resterande körning (privatkörningen) beskattas. En noggrant förd körjournal är det bästa sättet att visa omfattningen av tjänsteresorna"

    "Det är för dina privata resor som du blir beskattad för drivmedelsförmån under förutsättning att du kan visa hur mycket som du har kört i tjänsten.

    "Kan du inte visa hur mycket du har kört i tjänsten blir du förmånsbeskattad för allt drivmedel.", dvs. även för den körning du gjort i tjänsten!

    Konsekvens
    Om du kör 4000mil/år med din tjänstebil (privat och tjänst) utan körjournal blir du upptaxerad med 4000x15x1,2=72.000kr (som läggs på toppen av din inkomst)
    Du får också troligtvis ett skattetillägg på 40% (böter)

    Skatteverket drivmedelsförmån (hur räknas jag ut förmånen)

    Körjournal bedömningar (hur bedömmer skatteverket)

    Mer om skattefrågor firmabil

    Mvh
    Peter
  • OkejOk­ej
    Äldre 9 Sep 08:46
    #10
    ptiabax skrev 2014-09-09 08:24:07 följande:
    Konsekvens
    Om du kör 4000mil/år med din tjänstebil (privat och tjänst) utan körjournal blir du upptaxerad med 4000x15x1,2=72.000kr (som läggs på toppen av din inkomst)
    Du får också troligtvis ett skattetillägg på 40% (böter
    Nästan rätt iaf, blir:

    Antag 4000mil/år privat/utan journal.
    Antag att bilen drar 0,6 liter/mil (i verkligheten)
    Förmån fri bensin, 1.0 + upphöjt värde 0,2 = 1,2 (korrekt)
    Bruttopris drivmedel 10,85kr/liter

    Vad skall beskattas?

    4000mil * 0,6 = 2400 liter

    Blir: 2400*10,85*1,2 = 31 248kr + ev. skattetillägg.

    Under normala omständigheter kollar man inte hur många mil man kört (eftersom ingen journal finns) utan vad som har fakturerats via drivmedelsbolaget, och så beskattas allt inköpt drivmedel istället (förutsätter att man har ett eget kortnr. man tanker på).
  • Anonym
    Äldre 9 Sep 11:45
    #11
    OkejOkej skrev 2014-09-09 08:46:31 följande:
    Nästan rätt iaf, blir:

    Antag 4000mil/år privat/utan journal.
    Antag att bilen drar 0,6 liter/mil (i verkligheten)
    Förmån fri bensin, 1.0 + upphöjt värde 0,2 = 1,2 (korrekt)
    Bruttopris drivmedel 10,85kr/liter

    Vad skall beskattas?

    4000mil * 0,6 = 2400 liter

    Blir: 2400*10,85*1,2 = 31 248kr + ev. skattetillägg.

    Under normala omständigheter kollar man inte hur många mil man kört (eftersom ingen journal finns) utan vad som har fakturerats via drivmedelsbolaget, och så beskattas allt inköpt drivmedel istället (förutsätter att man har ett eget kortnr. man tanker på).
    helt rätt , glömde mumsen, min bil drar 1l/mil ,-)
Svar på tråden Firmabil utan att betala förmånsskatt!