• Anonym (Kaffedraken)

    Biverkningar SSRI-preparat

    Jag har både provat ett antal sorter själv och haft vänner som provat diverse. Det mest genomgående som går att säga är att olika människor reagerar väldigt olika.... Så både löften och goda råd är svårt att ge....

    Men om jag ska säga något.. Det finns många som haft jobbigt i början men fått bra effekt eftersom. Så jag skulle rekomendera att uthärda även jobbiga biverkningar i två veckor för att se om de ger med sig.
    OM man får effekt så brukar det vara fett värt det. Då kan en del biverkningar kännas uthärdliga också. Men det ska man avgöra själv! Och man ska inte uthärda biverkningar och halvdan effekt för länge. Är det bra så ska det kännas bra, så bra att man inte tvekar att fortsätta, och det ska det göra inom den första månaden. Har man inte fått effekt då (tydlig effekt så man märker det själv, inte halvdant "kanske, men dom säger att jag ser piggare ut") så är det okej att ge upp den här medicinen och prova en annan eller någon annan behandlingsmetod. Har man fortfarande jobbiga biverkningar efter en månad, men fått effekt, kan det vara lämpligt att byta till ett annat SSRI. Olika SSRI har ofta samma effekt på depressionen, men kan ha väldigt olika biverkningar (personlig erfarenhet, jag har fått helt olika biverkningar av olika mediciner, tyvärr dock inte fått bra effekt av någon av dom). Men uthärda inte biverkningar för länge. Första veckorna kan vara jobbiga, men sen ska det ge sig. Det är förvisso inte många som har kvar biverkningar efter avslutad medicinering, men enstaka får det och då har de ofta ätit medicinen längre än en månad.

    Men prova. Det kan bli en verklig förändring, och då är det ett lätt sätt att må bättre. Blir det inte bättre, sluta igen, alla mår inte bättre av medicin. Sätt dock gärna ett eller två utvärderingsdatum innan du börjar, så du har bestämt när du ska känna efter om det hjälpt eller inte. Jag skulle sätta att efter två veckor ska jag känna efter att de värsta biverkningarna lagt sig och efter en månad ska jag utvärdera om jag mår bättre och annars sluta och kräva nån annan hjälp istället.

    Lycka till, hoppas du hör till dom som mår bättre av medicin. Depression är inte kul.

Svar på tråden Biverkningar SSRI-preparat