• Äldre 17 Aug 16:56
    23973 visningar
    61 svar
    61
    23973

    Vill köpa hus men får inte låna pengar till kontantinsats, pantbrev och lagfart :( Hur gör vi då?

    Som frågan, vi har inga andra pengar att ta av, huset vi säljer är + - 0 för det andra huset. . .

  • Svar på tråden Vill köpa hus men får inte låna pengar till kontantinsats, pantbrev och lagfart :( Hur gör vi då?
  • Äldre 17 Aug 17:10
    #3

    lilla plankton skrev 2009-08-17 17:07:00 följande:


    i lågkonjuktur(kan antagligen inte stava till det) får man nog snällt vänta i sånna fall.Med sbab fick vi låna upp till 95%.. Men, lite pengar vill dom allt ha. Som säkerhet..
    Hur är den banken annars att ha och göra med då?
  • Äldre 17 Aug 20:13
    #13
    Heidi1 skrev 2009-08-17 20:11:41 följande:
    nä d behöver man inte alltid
    det hjälpte inte de ville inte låna ut för kontantinsatsen i alla fall
  • Äldre 17 Aug 20:28
    #24
    Marengen skrev 2009-08-17 20:23:35 följande:
    men om ni har ett hus som ni ska sälja och köpa ett annat..måste då alla pengar gå till det nya huset då?
    Vi har en värdering på vårt hus på 860 000 tkr och har lån idag på 875 000 tkr, huset vi vill köpa kostar 850 000 tkr men vi ska försöka pruta lite :)
  • Äldre 17 Aug 20:36
    #25
    Argo skrev 2009-08-17 20:26:31 följande:
    Köp ett billigare hus och ta från det ni får ut av det ni äger nu.
    Fast vi har redan hitta huset med H :) Och det är ju inte dyrt egentligen bara det att vi inte har 100 000 tkr att lägga på avgifterna
  • Äldre 18 Aug 10:44
    #33
    Parenthood skrev 2009-08-18 00:42:51 följande:
    Vad ni ska göra beror på hur er ekonomi ser ut.Vad har ni för inkomster, några andra lån, tidigare bet.anmärkningar, hur mycket på sparkontot?Hur ser er plan för ekonomin ut för det nya huset, med insatser, lån och avbetalningsplaner och vilka räntor har ni räknat på?Ge oss denna info så kan ni få lite bättre råd.Med den info vi fått hittills låter det bara som ni inte har råd, men det behöver ju inte vara så.
    Vi har inga betalningsanmärkningar osv, vi har räknat på en ränta på 5,33 % och då skulle vi få samma lånekostnad som vi har idag, men ett större hus som inte behöver byggas ut, om och till.
  • Äldre 20 Aug 19:11
    #34

    Seb ville ha 10 % handelsbanken lika så. Jag ska prata med sbab i morgon där man tydligen ska få låna till 95% men hur fasiken bär folk sig åt. Tar huslån på ett ställe och lån för kontantinsatsen på ett annat ställe?

  • Äldre 20 Aug 23:18
    #39

    Sparar och sparar visst ja när man studerar. . . Men vi bor billigare i hus än i lägenhet och vi betalar ju till oss själva om vi bor i hus. Det är ingen flådig flera miljonerskåk så det är inte något lyxigt jag vill ha bara för att. Vi kommer att ha en kostnad på ca 6600 kr i månaden, precis som vi har nu och då har jag räknat på 5,6% ränta. Ja ja vi ska ev titta på det i nästa vecka och om vi vill ha det så flyttar vi nog och fixar lån på något sätt

  • Äldre 21 Aug 12:59
    #41

    Ari Gold skrev 2009-08-21 07:22:37 följande:


    Men om ni betalar till er själva när ni bor i hus, hur kommer det sig då att ni har mer lån än huset är värt?Antingen måste ni ha gjort en väldigt dålig affär från början, eller också har ni strölånat på huset till annat?Normalt sett tjänar man ju annars på att äga en fastighet, och jag kan tänka miog att det bidrar till bankens skeptiska inställning att ni gått back på tidigare husägande. Den bank ni har jut nu har ju tex. mindre í säkerhet än vad de lånat ut vilket innebär en risk för dem.
    Nej vi köpte huset väldigt billigt men vi har renoverat en hel del. Men som sagt detta hus vi har nu kommer vi behöva låna upp till ca 1,8 miljoner för att renovera tak, byta panel på huset bygga ut, nödvändigt och bygga om därför tog vi beslutet att köpa ett annat hus där vi är nöjd med planlösning, panelen är bra osv det blir billigare för oss i längden. Vi kommer behöva låna till 1.1 miljon om vi köper det andra huset. Vi ser det långsiktigt!
  • Äldre 21 Aug 23:39
    #46

    Ari Gold skrev 2009-08-21 20:07:33 följande:


    Det låter så himla präktigt att säga det. Men ni bor för dyrt.Om man varken har råd att spara, amortera eller renovera utan lån så bor man för dyrt. Vad skulle hända om plötsligt er värmepanna gick sönder eller något annat akut? Hur ska ni kunna betala det när ni varken har sparade medel eller ett övervärde i huset att låna på?Man måste ha marginaler om man har hus, det behövs en buffert antingen genom ett rejält sparkapital eller ett upparbetat övervärde i fastigheten att låna på (vilket man skapar genom att amortera eller genom att renovera utan lån).
    Vi har det inte toppen i ekonomin nej men vi klarar oss. inte så att vi kan spara massa pengar men jag har pluggat färdigt om 1,5 år och är i princip garanterad jobb, vi tänker inte låta detta hindra oss nu. Visst vi kommer ha det sparsamt just nu men om 1,5 år har vi det väldigt bra. Men jag har fått de svar i denna tråd som jag har efterfrågat. Vi kommer ta Swedbank med 90 % av husets värde ooch låna till kontantinsats osv på en annan bank med borgensman/borgenär om det behövs. Men vi har inte bestämt oss än, vi ska titta på huset nästa vecka. Men det var ju inte råd om vår ekonomi jag undrade, det kan jag starta en annan tråd för om jag anser att det behövs, vi klarar oss så som vi har det nu och skulle aldrig sätta oss i en lägenhet.
  • Äldre 22 Aug 11:58
    #48
    zophija skrev 2009-08-22 09:11:25 följande:
    kolla först bara att ni fortfarande får lånet om ni har lån hos en annan bank..Så att det inte krockar mitt på vägen..
    Ja jag ska kolla upp detta ordentligt så klart. Men det får bli efter fredag när vi har tittat på huset. Då har vi tid att åka till swedbank och prata med democh om vi blir beviljade lånet där frågar vi om vi kan ta ett blanco lån någon annan stans hos en annan bank, vad de tycker om det
  • Äldre 22 Aug 21:45
    #52
    linhen skrev 2009-08-22 21:20:30 följande:
    Nu såg jag vilken utbildning det rör sig om.... Ja, jag säger som övriga. Vänta och spara!
    Ja ni säger vänta, jag vill bara ha det och säger banken ja så flyttar vi efter jul :)
  • Äldre 22 Aug 21:51
    #54
    Hannah76 skrev 2009-08-22 21:47:59 följande:
    Det är modigt (eller dumdristigt.. ; ) )Vad gör ni ifall er ekonomi blir sämre (tex sjukdom, arbetslöshet osv osv)?Eller ifall något genast måste repareras på huset?
    Vi har ju försäkringar på lånen så att banken hjälper till att betala om sambon blir arbetslös.

    Jag fattar faktiskt inte vad ni ser som så stort problem. Vi bor i hus i dag med samma lån som vi kommer ha sen. Kanske 20000 kr mer i lån blir det men inte mer och detta klarar vi av.
  • Äldre 22 Aug 21:56
    #56
    Hannah76 skrev 2009-08-22 21:54:21 följande:
    Jag ser det som ett stort problem om man bor i ett hus man inte har råd att ha, jag skulle definitivt ligga sömnlös om nätterna.
    Grejen är ju att vi har råd att ha det, vi har bara inte haft råd att spara undan 100000 kr
  • Äldre 23 Aug 14:05
    #61
    linhen skrev 2009-08-23 08:14:27 följande:
    Vi har heller inga stora medel men endast en inkomsttagare i familjen. Däremot har vi lån som motsvarar 46% av husets värde vilket gör att vi kan låna om det skulle skita sig fram till dess jag börjar jobba. Ni belånar huset till 110 %. Vad gör ni om ni får en vattenläcka? Behöver ny tvättmaskin? Ny varmvattenberedare? Bilen går söner?
    Fast som jag skrev tidigare kommer huset att taxeras om och värderas om när vi har gjort om det till privatbostad och då kommer husets värde öka till ca 1,5 miljoner efter samtal med mälkaren vet jag det. Men jag ska försöka att stänga denna tråd nu, jag har fått de svar jag önskar och känner väl att tråden spårar ur en hel del, visst är det bra med olika synvinklar men jag vägrar verkligen att tro att ni alla har 100 000 kr undansparat när en studerar och den andra jobbar med en inkomst på ca 21 000 kr i månaden. Och speciellt att ni har hunnit spara 100 000 kr på två år eftersom att det är så länge ni haft det hus ni bor i i dag och har renoverat en hel del! Vad duktiga ni är, forttsätt så :)
Svar på tråden Vill köpa hus men får inte låna pengar till kontantinsats, pantbrev och lagfart :( Hur gör vi då?