• Malinka1984

    Vårdnadsbidrag?

    Hur fungerar det?
    Måste man ha jobbat för att få det eller kan alla söka? hur mycket är det på? Hur länge kan man vara hemma med det?
    Kan man ha vårdnadsbidrag samtidigt som mannen är hemma på föräldrarpenning?
    Jag är student nu och vi funderar på barn. kommer i så fall vara hemma på 1 år med föräldrarpenning och sedan kommer gubben min va hemma ca 7 månader med föräldrarpenning men jag skulle såklart vilja vara hemma längre om det går.

  • Svar på tråden Vårdnadsbidrag?
  • Busbellan

    Alla kan få vårdnadsbidrag så länge man inte har kommunal barnomsorgsplats för barnet man har bidrag för.
    Det finns nån regel ang. vårdnadsbidrag direkt i anslutning till sjukskrivning, men kommer inte ihåg precis hur det var.
    Ingen i familjen får ta ut fp för något barn samtidigt som man har vårdnadsbidrag, så ni kan inte få bidraget samtidigt som din man tar ut fp.
    Bidraget är på 3000 kr/mån skattefritt och man kan ha det från att barnet fyller 1 år tills barnet fyller 3 år.
    Man måste tagit ut 250 föräldradagar på barnet innan man kan få bidraget


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Malinka1984

    Aha, tack för svaret. då går det kanske inte att göra som jag hade tänkt det. hade gärna varit hemma längre. Har en son sen ett tidigare förhållande och han började på dagis redan vid 1 år och 2 mån vilket jag tycker är alldeles för tidigt. Hade tänkt mig att nästa gång kanske barnet kunde börja runt 3-års åldern.
    Jag kan vara hemma i 1 år och sedan börja jobba. Och min man kan vara hemma i max ett år så det kanske blir bra ändå. Jag skulle ju eventuellt kunna ta ut vårdnadsbidrag efter han varit hemma? Dom 25o dagarna man måste ta ut, gäller det för båda föräldrarna eller måste jag som ska va hemma ta ut dom dagarna?

  • Malinka1984

    Kan man ta ledigt från jobbet och gå på vårdnadsbidrag?

  • näradig
    Malinka1984 skrev 2009-08-20 12:16:11 följande: