• Malinka1984

    Vårdnadsbidrag?

    Hur fungerar det?
    Måste man ha jobbat för att få det eller kan alla söka? hur mycket är det på? Hur länge kan man vara hemma med det?
    Kan man ha vårdnadsbidrag samtidigt som mannen är hemma på föräldrarpenning?
    Jag är student nu och vi funderar på barn. kommer i så fall vara hemma på 1 år med föräldrarpenning och sedan kommer gubben min va hemma ca 7 månader med föräldrarpenning men jag skulle såklart vilja vara hemma längre om det går.

  • Svar på tråden Vårdnadsbidrag?
  • Busbellan

    Alla kan få vårdnadsbidrag så länge man inte har kommunal barnomsorgsplats för barnet man har bidrag för.
    Det finns nån regel ang. vårdnadsbidrag direkt i anslutning till sjukskrivning, men kommer inte ihåg precis hur det var.
    Ingen i familjen får ta ut fp för något barn samtidigt som man har vårdnadsbidrag, så ni kan inte få bidraget samtidigt som din man tar ut fp.
    Bidraget är på 3000 kr/mån skattefritt och man kan ha det från att barnet fyller 1 år tills barnet fyller 3 år.
    Man måste tagit ut 250 föräldradagar på barnet innan man kan få bidraget


    Mamma till Nora, August och Ella
  • Malinka1984

    Aha, tack för svaret. då går det kanske inte att göra som jag hade tänkt det. hade gärna varit hemma längre. Har en son sen ett tidigare förhållande och han började på dagis redan vid 1 år och 2 mån vilket jag tycker är alldeles för tidigt. Hade tänkt mig att nästa gång kanske barnet kunde börja runt 3-års åldern.
    Jag kan vara hemma i 1 år och sedan börja jobba. Och min man kan vara hemma i max ett år så det kanske blir bra ändå. Jag skulle ju eventuellt kunna ta ut vårdnadsbidrag efter han varit hemma? Dom 25o dagarna man måste ta ut, gäller det för båda föräldrarna eller måste jag som ska va hemma ta ut dom dagarna?

  • Malinka1984

    Kan man ta ledigt från jobbet och gå på vårdnadsbidrag?

  • näradig
    Malinka1984 skrev 2009-08-20 12:16:11 följande:
    Kan man ta ledigt från jobbet och gå på vårdnadsbidrag?
    ja, om du tar tjänstledigt.
  • Malinka1984

    ah super :) Kanske går ändå då. Skulle så gärna vilja ha barnet hemma i 3 år eller nästan i alla fall :) 2,5 år går bra det också :)
    Är det lätt att få tjänstledigt tror du? Jag är färdig sjuksköterska till sommaren och har inte arbetat tidigare så är svårt att veta sådant.

  • Busbellan
    Malinka1984 skrev 2009-08-20 12:15:19 följande:
    Aha, tack för svaret. då går det kanske inte att göra som jag hade tänkt det. hade gärna varit hemma längre. Har en son sen ett tidigare förhållande och han började på dagis redan vid 1 år och 2 mån vilket jag tycker är alldeles för tidigt. Hade tänkt mig att nästa gång kanske barnet kunde börja runt 3-års åldern. Jag kan vara hemma i 1 år och sedan börja jobba. Och min man kan vara hemma i max ett år så det kanske blir bra ändå. Jag skulle ju eventuellt kunna ta ut vårdnadsbidrag efter han varit hemma? Dom 25o dagarna man måste ta ut, gäller det för båda föräldrarna eller måste jag som ska va hemma ta ut dom dagarna?
    De 250 dagarna räknas ihop för båda föräldrarna så du behöver inta tagit alla
    Men det måste vara sgi-dagar
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    Malinka1984 skrev 2009-08-20 12:24:14 följande:
    ah super :) Kanske går ändå då. Skulle så gärna vilja ha barnet hemma i 3 år eller nästan i alla fall :) 2,5 år går bra det också :)Är det lätt att få tjänstledigt tror du? Jag är färdig sjuksköterska till sommaren och har inte arbetat tidigare så är svårt att veta sådant.
    De kan inte neka dig att vara hemma med vårdnadsbidrag
    Mamma till Nora, August och Ella
  • näradig
    Busbellan skrev 2009-08-20 12:24:42 följande:
    De kan inte neka dig att vara hemma med vårdnadsbidrag
    inte? är du säker?
  • Malinka1984

    Får väl se hur det blir då. Eftersom jag inte jobbat sen tidigare så tar jag ju inte ut SGI dagar. Typiskt då

  • Malinka1984

    För SGI är väl inkomstgrundande dagar eller minns jag helt fel?

  • Busbellan
    Malinka1984 skrev 2009-08-20 12:35:36 följande:
    Får väl se hur det blir då. Eftersom jag inte jobbat sen tidigare så tar jag ju inte ut SGI dagar. Typiskt då
    Fast så många sgi-dagar som man har i vanliga fall, så många räknas som sgi-dagar för dig också ovsett om de ger samma summa som lägst nivå dagar
    näradig skrev 2009-08-20 12:32:37 följande:
    inte? är du säker?
    Japp, helt säker. tar man ut vårdnadsbidrag så har man rätt att vara hemma tills barnet är 3 år
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Malinka1984

    Gör dom? oj super :) Hur många dagar av dom 240dagar/förälder är det som är SGI dagar?

  • Malinka1984

    en till fråga bara.... :) Är det hos försäkringskassan som man söker vårdnadsbidrag?

  • JBack

    Hur är det med VB, kan någon annan än föräldrarna få det för att vara hemma med barnet? Tex far- eller morföräldrar.

  • Busbellan
    Malinka1984 skrev 2009-08-20 12:44:42 följande:
    Gör dom? oj super :) Hur många dagar av dom 240dagar/förälder är det som är SGI dagar?
    hmm, man har ju 480 dagar totalt på barnet, av de är 90 LN dagar så 390 dagar är sgi-dagar. Då borde det ju vara 195 dagar av dina som är sgi-dagar.
    Mamma till Nora, August och Ella
  • Busbellan
    Malinka1984 skrev 2009-08-20 12:46:54 följande:
    en till fråga bara.... :) Är det hos försäkringskassan som man söker vårdnadsbidrag?
    Nej, hos din kommun
    JBack skrev 2009-08-20 12:49:42 följande:
    Hur är det med VB, kan någon annan än föräldrarna få det för att vara hemma med barnet? Tex far- eller morföräldrar.
    Nej, jag tror inte de kan få det utbetalt. Däremot kan du ju jobba och använda de 3000 kr/mån att betala mor eller farföräldrar för att passa ditt barn
    Mamma till Nora, August och Ella
  • beverbaver

    Jag har två barn skulle jag kunna ta ut vårnads bidrag på den förs födde där alla fpdagar är slut?
    Eller måste jag ta ut på det yngsta barnet?? (har ju dagar kvar där
    NÅGON SOM VET???

  • sussiq2

    om du har tagit minst 250 dagar på den minsta och båda är i åldern 1-3 utan barnomsorg så kan du ta vårdnads bidrag för båda dvs 3000:- per barn känner ett par med tvillingar som gör så. men har du inte tagit 250 på den minsta får du bara ta vb för den äldsta där dagarna är slut.


    beverbaver skrev 2009-10-24 00:59:02 följande:
    Jag har två barn skulle jag kunna ta ut vårnads bidrag på den förs födde där alla fpdagar är slut? Eller måste jag ta ut på det yngsta barnet?? (har ju dagar kvar där NÅGON SOM VET???
Svar på tråden Vårdnadsbidrag?