• Äldre 20 Aug 18:57
    32993 visningar
    34 svar
    34
    32993

    Vad krävs för att bli Polis?

    Jag vill verkligen bli Polis, det yrket hade passat mig utmärkt (e jag säker på iaf)

    Men finns det någon här som vet vad för betyg man ska ha för att söka in? Jag vill helst bara ha säkra svar, alltså inga gissningar.

    Några vänner till mig säger att det räcker med gymnasie kompetens, vilket jag har. '

    Några säger att man ska ha ha Godkänt i alla kärn ämnen, vilket jag inte har.

    God mentalitet har jag och god fysik, men jag har INGET läshuvud, tyvärr. Vet ni vad skolorna finns, jag bor i södra skåne? Såklart ska jag kolla upp detta själv med, men vill gärna höra vad folk har för erfarenhet.

    Någon som har en hög med goda råd får gärna del med er. Tack.


  • Svar på tråden Vad krävs för att bli Polis?
  • Äldre 20 Aug 19:08
    #3

    Ja, jag hitta det med, men finns det någon som kan förklara det där med Historia A?? jag har godkänt i ämnet men när kan klickar på det så står det en massa som jag inte fattar? om juridik och sånt... jag har läst Hist A på gymn, räcker det?


  • Äldre 20 Aug 19:15
    #5
    Vickan I skrev 2009-08-20 19:11:12 följande:
    Ja det räcker med godkänt i dessa ämnen från gymnasiet. Sedan behöver du även göra ett högskoleprov då du inte har pluggat på högskola och har poäng därifrån.
    jaha okey, men även om provet "går dåligt" så gälls det? eller måste man få ett visst antal poäng?
  • Äldre 20 Aug 20:13
    #8
    parvati skrev 2009-08-20 19:43:11 följande:
    Högskoleprovet gäller även om resultatet inte blir så bra. Men du kan göra om det och även gå kurser för att förbättra ditt resultat. Man söker in på olika kvoter så ju fler vägar du har att söka på desto bättre.
    Hur då kvoter??

    Men hur länge gäller högskole provet?? att använda alltså? om jag gör det provet til våren, men inte söker in förän om tre år? eller kan amn göra det provet hur många gånger som helst? (rimligt alltså) kan man då använda det med "bäst" resultat??
  • Äldre 20 Aug 21:13
    #13
    parvati skrev 2009-08-20 20:40:15 följande:
    Vickan I skrev 2009-08-20 20:26:58 följande: Jaha, tack då har jag lärt mig Jag har goooglat och hittat att Borås Högskola har en preparandutbildning för de som vill komma in på polisutbilning. Samt att det finns 1 folkhögskola spm har en speciell utbildning som ger behörigt till att söka(om du inte redan har det)
    Berätta! vilken folkhögskola är det?? läser man då in betyg och så med? tror inte jag har G i Hist A bla.

    Vad är preparandutbildning??? Tell me!
  • Äldre 21 Aug 20:55
    #30

    Vilken tur att jag inte ska söka riktigt Än, jag ska först bli färdig med vissa andra saker här i livet, sen ska jag satsa sten hårt på detta med polis yrket, jag har drömt om det sedan jag kan minnas, och jag har en del med mig i bagaget som gör att jag känner mig extra taggad.

    Jag måste fråga er en annan sak, en kollega till mig ska söka in, alltså hon e rätt ung och erefaren av livet över huvud taget, men annan sak jag har tänkt på och det är att hon har hjärtproblem, jag vet inte vad,, men förra sommaren var hon så dålig att läkarna funderade på att ställa henne i kö till nytt hjärta, jag har för mig att man måste vara så gott som kärnfrisk om man ska bli Polis.... eller???


  • Äldre 21 Aug 21:02
    #31

    Öhh ursäkta min dåliga stavning idag....trött i skallen.

    Det ska givetvis stå att min kollega e rätt Oerfaren (alltså hon e för ung än att söka)


  • Äldre 21 Aug 21:42
    #34
    NK80 skrev 2009-08-21 21:25:35 följande:
    Då det är en STOR hälsoundersökning vid det sista testet så kommer hon nog (tyvärr) aldrig komma in på PHS. Och du har rätt, har man kroniska sjukdommar som ställer till det i vardagen så är framtiden som polis rätt så liten. Luddigamaskrosen, all typ av föreningsaktivitet, volontär arbete etc är meriterande.
    nej jag förstod det med, men jag säger inget, hon lär märka det själv.
Svar på tråden Vad krävs för att bli Polis?