• Tuvessonskan

    Fertilitetsmonitorn

    Hejsan.
    Har försökt bli gravid i 5månader nu och nu när vi gick in i månad 6 köpte jag mig en fertilitetsmonitor.
    När jag fick hem den var jag på dag 5.
    Var ju tvungen att starta upp den samma kväll eller vänta till nästa menscykel.
    Men ivrig som man är så startade jag den och fick då ett provspann mellan 16-22.
    Blev lite konfunderad hur jag då skulle göra eftersom man skall testa med morgonruin.
    Det jag gjort nu är att kissa på morgonen och sedan förvara det kallt i kylen tills det är dags att testa.
    Är inne på dag 10 och har bara fått lågfertilitetsnivå.
    Vilket inte är så konstig iof.
    Men jag har börjat bli orolig att jag kanske "förstör" urinet när det står i kylen hela dagen?

    I nästa menscykel skall jag ändra mitt provspann så jag kan testa direkt med morgonurin.

  • Svar på tråden Fertilitetsmonitorn
  • Clearblueexperten

    Hej Tuvessonskan!

    Tack för din fråga.

    Observera att det inte är nödvändigt att hålla urinprovet i kylskåp. Men att förvara urinprovet i kylen hela dagen kommer inte på något sätt förstöra det, men det är viktigt att du låter urinprovet återgå till rumstemperatur innan det används för att göra ett test (detta tar ca 30 minuter).

    Jag är rädd att utan att veta hur lång din cykel är, är det inte möjligt för mig att kommentera om din monitor ska visa hög eller låg fertilitet för tillfället.

    Om du har några frågor kan du alltid ringa mig på 0771-79 00 00, Jag finns tillgänglig måndag till fredag mellan 9 och 12.

    Vänliga hälsningar,
    Heli

Svar på tråden Fertilitetsmonitorn