• Anonym (Undra­r)
    Äldre 25 Aug 12:53
    30590 visningar
    603 svar
    603
    30590

    Hon tänker göra abort för att det är en flicka!

    Hur vet hon att det är en flicka redan?

  • Anonym (Undra­r)
    Äldre 25 Aug 12:54
    #11
    Anonym (Undrar) skrev 2009-08-25 12:53:09 följande:
    Hur vet hon att det är en flicka redan?
    Ooops, sorry, såg hur i Ts
  • Anonym (Undra­r)
    Äldre 25 Aug 12:59
    #15

    Min tanke blir ju så här nu, att tar man ett fp tidigt, som inte visar på något som helst fel på barnet, så ska man inte få reda på ev kön. För när ska könet blir en rättighet till abort isf? Ja, vi har fri abort i detta landet fram till v 18, men då vet man oftast inte vad det är för kön (syftar nu på abortering av fullt friska foster/barn) och då ligger andra grunder till för det beslutet. Men att med vetskap om kön ta bort ett fullt friskt barn, nej tack, då har fanimig den fria aborten gått för långt!

  • Anonym (Undra­r)
    Äldre 25 Aug 13:21
    #23
    jayne doe skrev 2009-08-25 13:08:45 följande:
    Grejjen är att man kan inte göra ett fvp så tidigt. För att väninnan ska ha svar i vecka13 så måste testet utförts i vecka 12 och det görs bara inte.Man gör mkp i vecka 13-14 och fvp i vecka 15-18.
    Ok, tack för informationen

    Mao ljuger Ts väninna, men det tar inte bort problemet med könsrelaterade aborter på friska barn
  • Anonym (Undra­r)
    Äldre 25 Aug 13:27
    #25
    Anonym skrev 2009-08-25 13:11:16 följande:
    Jag tycker man borde kolla över abortlagen! När utveckling inom forskning går frammåt. Att vi idag kan rädda barn i samma vecka som de får aborteras med tillstånd och att vi följer lagar från 1975 tycker jag är fruktansvärt. Förstår din reaktion. Vad håller vi på med! Men det är väll ingen som vågar ta i den frågan för vi vill ha det så lätt för oss, slippa ta ansvar, vaddå det är ju bara att göra abort!
    Okunskap är även en faktor.

    Jag är ingen fanatisk abortmotståndare, men det är för enkelt idag med aborter, det verkar inte krävas nån eftertanke, oavsett vecka. Abort iställer för preventivmedel.

    Sänk tiderna för abortvecka, upplys tidigt i skolan hur barn blir till, hur de växer i magen samt låt ungdomar både se hur en abort går till och höra av de som genomgått det, hur det påverkar, både bra och dåliga erfarenheter. Och det ska inte bara gälla tidiga aborter, utan även de senare.
  • Anonym (undra­r)
    Äldre 25 Aug 19:32
    #59

    Hur kommer det sig att hon gjorde fostervattenprov? Det gör man väl inte i första taget och när hon dessutom är så ung om det inte finns misstanke om att något är fel. Men att ljuga och säga att hon vill göra abort pga könet verkar konstigt. Hemskt är det i alla fall. Jag är för fri abort men tycker sånthär är hemskt att höra. Tidigare tyckt att man borde får veta könet på sitt barn om man vill men när jag hör sånthär är det kanske lika bra att den möjligheten försvinner helt tills gränsen för att göra abort är passerad.

  • Anonym (undra­r)
    Äldre 25 Aug 19:57
    #74

    Är visserligen för fri abort men tycker att gränsen för när det får göras är alldeles för sen. Vill man inte ha barn, har haft oskyddat samlag och har misstankar om att man kan vara gravid ska det inte behöva gå mer än några veckor innan man har tagit ett test, fattat ett beslut och genomfört aborten. Skillnaden mellan gränsen för fri abort och när ett barn är levnadsdugligt är bara några ynkliga veckor... Men det är väl en annan diskussion.

  • Anonym (undra­r)
    Äldre 25 Aug 20:36
    #80
    Miss Maya skrev 2009-08-25 20:06:08 följande:
    Och ändå är jag oändligt glad att vi idag har fri abort i Sverige. Jag är nämligen oändligt glad att det slipper födas massa oönskade barn, som föräldrarna inte vill ha.
    Ja visst har du rätt i det... men tyvärr börjar fler och fler använda abort istället för preventivmedel, det är alldeles för lätt. Kanske skulle folk skärpa sig och vara lite mer nogranna med preventivmedel om det inte bara var att ta ett piller så var det klart sen.
  • Anonym (Undra­r)
    Äldre 25 Aug 21:16
    #87

    Okunskap. För enkelt med att göra aborter och stora luckor i lagstiftningen.

    Sänk gränsen.
    Lär ut i tidig ålder om hur barn blir till.
    Visa hur ett foster växer vecka för vecka, inte bara i bilder, men små modeller skulle nog inte skada. Få verkar veta hur stort ett foster/barn är i t ex v 16.
    Upplys, traggla, tjata om preventivmedel.
    Lär tjejer lära känna sin kropp och dess signaler (nej, jag kommer inte heller i fortsättning köpa alla dessa historier av tjejer på fl som inte märker sin grav förrens det är försent)
    Och till sist, kön är ingen beställningsvara, man kan önska eller hoppas, men i slutändan är väl ändå ett så friskt barn som möjligt det man vill ha? Inte en snopp eller snippa.

  • Anonym (Undra­r)
    Äldre 25 Aug 21:25
    #90
    HäxanSurtant3 skrev 2009-08-25 21:18:12 följande:
    Anonym (Undrar) skrev 2009-08-25 21:16:03 följande: ja bra skrivet!Det är trams "åhh det är kvinnans kropp och oavsett orsak så ska man ha fri abort upp till v 18".Nej på dem bara! Är trött på att höra sådana här bedrövliga storys.Ansvar och kunskap.
    Lite OT, men just okunskapen har jag fått lära mig vad den innebär bland dagens unga tjejer, har ett par tjejer som brukar vända sig till mig ang problem med killar, sex osv. Sist pratade vi lite om preventivmedel och jag frågade vad de använde, inget blev svaret. Men sjukdomar och graviditet då? Jo, det finns ju dagen efter piller, men de blir man steril av efter 3 ggr så efter det så blir det abort om de "råkar" bli gravida! Och ja, jag bleb ganska upprörd över dels den okunskapen som finns samt den lätthet det tas på aborter. Och nej, det är inte enbart de som tror detta om dagen efter piller, det sprids som en löpeld bland unga tjejer. Inte undra på att aborter och könssjukdomar ökar i landet
  • Anonym (Undra­r)
    Äldre 25 Aug 21:49
    #99
    Jaramla skrev 2009-08-25 21:29:53 följande:
    det är vidrigt och fruktansvärt att göra abort för att man tycker det är "fel" könMEN jag är oerhört tacksam över att vi lever i ett land med fri abort - precis så länge som man får lov idag. varje inskränkning i den rätten ser jag som ett hot och jag kommer kämpa med näbbar och klor mot den. för det är inte långt till länder där barn som blivit våldtagna av sina egna pappor och sedan gravida inte får göra abort. börja göra inskränkningar i den rätten, börja ge andra rätten att besluta och snart är vi där. jag hoppas dock att det finns nån sorts kosmiskt straff för de som gör aborter av så sjuka anledningar som TS vän! typ att hon aldrig får fler barn alls, varken pojkar eller flickor....
    Varför ska alltid barn och våldtäkter dras in i abort frågor som rör vuxna kvinnor som gjort valet att bli gravida men där inte könet är välkommet? Och även om gränsen för abort sänks, så ska våldtäktsoffer och barn undantas den regeln, men vuxna jäkla kvinnor och män som vet att sex kan innebära en graviditet, måste börja ta ansvar och inte förlita sig på att det är bara att ta bort fram till v 18. Och för tydlighetens skull här på fl, så pratar vi alltså om fullt friska barn i magen. Som det är nu, kan du trava iväg och beställa en abort i v 16-17 och genomgå den utan så mycket som ett samtal hos kurator eller annat innan i v 18. Och jag säger igen, sen när ska ett kön bli en rättighet till abort? Sneglar vi inte lite väl mycket åt kina i den tanken om man utgår från Ts historia? Lika illa om det varit en pojke.
  • Anonym (Undra­r)
    Äldre 25 Aug 23:38
    mikipiki skrev 2009-08-25 23:29:36 följande:
    Detta är ju rent igenom bedrövligt, har människan inget vett i skallen? Sök upp någon abortsida på internet och visa henne en abortfilm så hon får se vad det är hon tänker göra med sitt fullt friska lilla flickebarn!
    Känner till en alldeles utmärkt film som visar detta, som inte är utlagt av vare sig för eller emot organisationer. Tyvärr vågar jag inte länka den hit, folk ser rött ang sånt, tyvärr.
  • Anonym (Undra­r)
    Äldre 26 Aug 09:53
    Anonym skrev 2009-08-26 09:15:23 följande:
    jag har anmält detta inlägg. fruktansvärt att lägga ut detta fruktansvärd åsikt som ej hör hemma här.
    Om det är ok med abort så är det ok med att visa hur det går till med.
  • Anonym (Undra­r)
    Äldre 26 Aug 10:04
    Anonym skrev 2009-08-26 09:56:56 följande:
    Men varken TS eller diskussionen i tråden handlar ju om huruvida det är mord eller inte med abort. Då håller man sig ju inte till ämnet om man lägger in ett klipp och säger att abort är mord. Visst det handlar om abort men inte huruvida det är mord elller inte utan att TS är upprörd över att vänninan vill göra abort pga fel kön.
    Jag håller inte med om mord frågan, men en abort är och kommer alltid vara en abort, oavsett skäl och om nu någon slänger in en länk så kan ju Ts ta del av den och ev visa sin väninna, som verkar ta väldigt lätt på en sådan sak. Om hon får veta eller se, så kanske hon rannsakar sig själv och ser det bisarra med könsabort. Sen tror jag det är nyttigt överlag att se hur det går till, för det verkar folk i allmänhet ha noll koll på. Att upprepa den fria aborten i detta landet innebär ju inte att man vet vad som händer under ingreppen. Nu visade denna videon ett kirurgiskt ingrepp, men vid äldre foster får man föda ut dom, med värkar. No easy way under t ex narkos, som så många väljer.

    Upplysning. Det skadar aldrig.
  • Anonym (Undra­r)
    Äldre 26 Aug 10:08
    Nettan 80 skrev 2009-08-26 10:01:09 följande:
    Men nu är det ju så att denna tråden har utvecklats till en tråd om för och emot abort (precis som alla andra trådar som innefattar aborter) tror aldrig jag läst en tråd som endast hållt sig till vad TS handlat om. Jag tycker man ska ha rätt till att lägga upp en länk angående mot abort om det innebär att man med hjälp av den kan förklara varför man själv är emot abort, men eftersom denna länk känns som ren propaganda så får jag nog hålla med om att länken var lite makaber. Det finns säkert bättre länkar isf, som visar av rent utbildningssyfte. jag är för fri abort, känns som det är upp till var och en att kunna ta ett sådant beslut. Men att anmäla inlägget känns som lite överdrivet (enligt mig), tycker inte man ska utnyttja en sådan funktion.
    För att vara en sådan tråd så har den hållt sig väldigt lugn gällande påhopp och andra otrevligheter. Japp, det finns bättre länkar, har själv tillgång till en, men just på grund av att det är fl och många tittar på det fastän man varnar och sen inte gillar det dom ser, så blir man anmäld mm och det tänker jag inte riskera. Lite synd, då den länken inte är bunden till nån för eller emot abort organisation.
  • Anonym (Undra­r)
    Äldre 26 Aug 21:42

    Nu aborteras en del barn på grund av "fel" kön. Vad blir nästa grej? Fel ögonfärg, hårfärg, hur näsan ser ut? Varför ens medvetet gå in för att bli gravid om man inte vill ha en flicka/pojke? Barn är ingen beställningsvara, då kan man likväl beställa en docka som matchar ens önskemål.

  • Anonym (Undra­r)
    Äldre 26 Aug 21:56

    Och sjukvårdspersonal ska ha friheten och rätten att neka att att utföra eller närvara vid fall där könet är orsaken till en abort efter v 12 isf. Utan att bli anmälda eller få sparken.

Svar på tråden Hon tänker göra abort för att det är en flicka!