• Äldre 27 Aug 00:30
    11606 visningar
    76 svar
    76
    11606

    stilnoct

    Anonym (på gränsen) skrev 2009-08-26 21:47:41 följande:


    Är imovane beroendeframkallande? Har hört att de inte är det, men har slutat med dem iallafall. Är livrädd för att bli fast på något skit. Tar bara ibland nu, ifall kvällsångesten är för jävlig och jag bara måste somna ifrån det, så jag är mest bara nyfiken.
    Imovane är beroendeframkallande precis som stilnoct.

    Till TS:
    Visst kan du ta 3stilnoct om du känner för det men imorgon tycker jag att du ska sätta dig ner och fundera över vad det är som gör att du mår så dåligt och om det kanske finns en bättre lösning än att stoppa i dig stilnoct så snart du känner dig deppig.
    Dels är stilnoct bara en insomningstablett och dels är det endast en kortsiktig lösning att ta stilnoct i ångestdämpande syfte.
    Kontaka din läkare och förklarar hur du mår så kan ni tillsammans komma fram till en behandling som är mer lämplig för dig.
  • Äldre 27 Aug 01:57
    #12

    TS verkar ju ha en viss vana av liknande tabletter. Varför måste alla envisas med att använda sig av skrämselpropaganda? Man behöver inte SKRÄMMA människor för att få dom att inse något.
    Har man tagit liknande preparat tidigare så vet man hur man reagerar på det och hon har uppenbarligen inte sneat såsom många av er beskriver är den absolut vanligaste reaktionen på stilnoct.
    Dessutom säger hon att hon bara har 3st så hon verkar ju inte vara någon missbrukare av detta läkemedel.

  • Äldre 27 Aug 02:50
    #17
    Anova skrev 2009-08-27 02:04:12 följande:
    Stilnoct ger inget rus i sig.. Så det är ingen idé att proppa i sig 3 st. och tro att man ska uppleva någon slags eufori. Jag somnar ofta inte av Stilnoct, utan jag blir bara yr och illamånende (däremot har jag aldrig haft några hallucinationer eller gjort något konstigt då jag ätit dem). DreamBitch. Jag är frågande om TS vet något om Stilnoct eftersom hon frågar om ruskänsla. Givetvis är hon ingen missbrukare.. Att proppa i sig en överdos av Stilnoct för att "man vill bort ett tag" är väl snarare ett rop på hjälp?
    Stilnoct ger för det första ett rus i sig. Ovana människor uppnår ett rus på bara en tablett.
    Och jag har svarat på henne fråga. Stilnoct är snarlikt imovane och detta läkemedel har hon testat. Då uppnådde hon ett rus och kommer sannolikt att göra det även på stilnoct.
    Visst kan det vara ett rop på hjälp men det kan lika gärna bara vara en engångsföreteelse för att få fly undan något jobbigt en endaste gång.

    Det du skriver i ditt andra inlägg är ju i princip exakt samma saker som jag har skrivit tidigare i tråden.
  • Äldre 27 Aug 03:06
    #20
    Anova skrev 2009-08-27 02:59:13 följande:
    Det är väl ändå inte vanligt med ett Stilnoctrus? Jag har bred erfarenhet av sömnläkemedel och det finns definitivt sådana som ger rus, Stilnoct är inte ett sådant. Däremot kan man få rus genom blandbruk av Stilnoct och andra preparat eller annat (jag tänker inte gå in på hur man upplever rus..) Är inte en engångsföreteelse ett rop på hjälp? Ser du verklingen inte "ropet"... Skriver man in på ett forum som FL är anonym och vill ta sömntalbetter för att "försvinna ett tag" är man ju desperat.. Vill man uppnå rus är det väl ändå bara att googla på Stilnoct och rus så får man fram hur man ska uppnå detta på enklast möjliga sätt. Om du nu tog illa upp att jag skrev ett inlägg för att understryka att Stilnoct inte är en farlig tablett så får det stå för dig.. Jag hade för mig att detta var ett diskussionforum.. Men du kanske upplever FL på ett annat sätt?
    Du behöver inte gå in på något. Jag vet redan. Men jo, det är väldigt vanligt med stilnoctrus. Se dig bara omkring här inne så kommer du märka det.

    Nej, det behöver inte nödvändigtvis vara ett rop på hjälp. Det kan lika gärna bara vara ett sätt att ventilera sig på. Hon kanske bara ville försvinna en stund ikväll för att imorgon fortsätta kämpa med vad det nu är som är jobbigt.
    Varför ska hon googla på stilnoct och rus? Fullkomligt idiotiskt sagt. Varför lära någon, som du till synes är så oroad för, hur hon isf kan FÖRVÄRRA hela situationen?

    VAR har jag sagt att jag har tagit illa upp för att du påstår att stilnoct INTE är en farlig tablett. Jag vill minnas att jag i mitt förra inlägg HÖLL MED dig angående det.
    Läs vad jag skriver så slipper jag upprepa mig hela tiden.
  • Äldre 27 Aug 03:27
    #22
    Anova skrev 2009-08-27 03:18:33 följande:
    Tror du inte att en normal person vet hur man ska få fram saker genom att googla. Det var inte ett tips utan ett konsaterade.. Du får tro om du vill om TSs situation så får jag tro vad jag vill, så slipper vi diskutera detta. Jag vet att Stilnoct kan ge biverkningar.. jag vill dock inte kalla det rus.. Du får göra det om du vill.. Detta är inget vi behöver diskutera heller. Jag genom mitt inlägg hoppats få lite feedback från den som skrev inlägget som jag citerade. Sen att du svarar på mina inlägg har väl inget med saken att göra, vi är väl ändå på samma nivå då det gäller just biverkningar och "farligheten"? Varför ens bry sig om att kommentera mitt första inlägg?
    Men det var ju du som svarade mig först. Hur ska jag kunna veta vem av alla fega anonyma som skriver här du är? I ditt första icke anonyma inlägg skrev du till mig och således svarade jag även på det.
    Det inlägg där du citerade någon svarade jag bara och höll med.
  • Äldre 27 Aug 03:33
    #24
    Anova skrev 2009-08-27 03:30:06 följande:
    Okej, skit samma vi har kommit långt från topic nu. Eftersom vi inte alls verkar ha samma syn på "rop på hjälp" så kan vi lägga ner den diskussionen.
    Det enda jag har sagt är att det lika gärna kan vara ett rop på hjälp likväl som det är en engångsföreteelse. Sedan får väl TS svara på vilket av det som är rätt.
  • Äldre 27 Aug 09:31
    #27

    Anonym (fd fast) skrev 2009-08-27 07:54:07 följande:


    i flera månader? man får bara stilnoct utskrivet i 4 veckor åt gången just för att de är så beroende framkallande.
    om du säger emot det här så måste du nog ta ett snack med din läkare för i så fall så bryter han/hon mot reglerna och främjar ett beroende hos dig..
    Där tänker iaf jag säga emot för det stämmer inte. En läkare bryter inte mot några som helst regler om denne skriver ut stilnoct i en längre period än 4 veckor.

    Att detta kan vara en engångsföreteelse tyder ju en sådan sak som att hon frågar om det ger något rus på. Någon som gör detta på daglig basis lär veta om vilket rus det ger.
    Ibland kan det faktiskt vara som så att man behöver ett break en kväll där man kan få glömma allt för att ORKA fortsätta kämpa dagen efter.
    Således tycker jag inte att vi ska sitta här och bestämma att "det är ett rop på hjälp" eller "det kanske bara är en engångsföreteelse".
    Att jag nämnde det var bara för att påskina att båda alternativen är lika aktuella i dagsläget.
    Jag hoppas att TS kan svara på denna fråga.
  • Äldre 27 Aug 16:22
    #37
    Anova skrev 2009-08-27 16:06:59 följande:
    Anonym (fd fast) skrev 2009-08-27 07:54:07 följande: Narkotikaklassning är inte det samma som att det ger rus eller används för berusning. Ta t.ex. en opioid som Tradolan, den är inte narkotikaklassad, ger rus och är beroendeframkallande.
    Tramadol är visst narkotikaklassat och har varit det sedan den 1:a december 2007.
  • Äldre 27 Aug 16:25
    #38
    Sara62 skrev 2009-08-27 16:18:11 följande:
    Om man tar Stilnoct men inte går och lägger sig så mår man illa och kräks. "Sara" läkare
    Haha...är det något som står i era böcker?
    Jag kan säga att den risken inte är särskilt stor. När jag åt stilnoct tog jag 8st åt gången och var inte ens i närheten av att må illa.
  • Äldre 27 Aug 16:31
    #43
    Sara62 skrev 2009-08-27 16:29:07 följande:
    Det är min erfarenhet från många patienter. Tar man åttadubbel dos är man så tillvand att man säkert klarar sig undan illamåendet.
    Nej, jag hade ingen tolerans och jag tycks ju inte vara ensam om att anse samma sak.
  • Äldre 27 Aug 16:34
    #48
    Anova skrev 2009-08-27 16:33:34 följande:
    Tramadol ja, Tradolan nej. Jag vet att de i princip är samma tablett (samma aktiva substans i alla fall och utbytbara på apotek), men Tradolan är inte narkotikaklassat av läkemedelsverket.
    Jo, det är det.
  • Äldre 27 Aug 17:02
    #56

    1 av 100 kan uppleva illamående och kräkningar.


    Anova skrev 2009-08-27 16:39:15 följande:
    då vet du mer än läkemedelsverkets sökfunktion.. www.lakemedelsverket.se/Sok-efter-lakemedel-o... Varken Tradolan eller Tradolan Retard är narkotikaklassat enligt Läkemedelsverkets hemsida.
    Och om du kollar dina källor lite bättre så ser du även i denna lista att inte heller tramadol är narkotikaklassat. Den listan du kollar i är antagligen inte uppdaterad. Substansen tramadol är narkotikaklassat.
  • Äldre 27 Aug 18:10
    #58
    Anova skrev 2009-08-27 17:23:52 följande:
    Nu fungerar inte sökmotorn på sidan så jag kan varken bekräfta eller dementera dina uppgifter. Jag förnekar inte att tramadol är narkotikaklassat. Det enda jag just nu har att tillgå är de bipackssedlar som finns i de askar som jag har hemma av både Tramadol och Tradolan + den erfarenhet jag har av dessa två läkemedel utifrån diskussion med läkare och farmaceuter.
    Faktum kvarstår att substansen tramadol är narkotikaklassad.
    Om du tänker efter lite så kommer du snart fram till själv att det vore fruktansvärt ologiskt om tex tiparol inte var narkotikaklassat men tramadol är det.
    Varför narkotikaklassa ETT NAMN? Det är aldrig ett namn som narkotikaklassas utan en substans.
  • Äldre 27 Aug 18:22
    #60
    Anova skrev 2009-08-27 18:12:24 följande:
    Narkotikaklassning har väl ändå huvudsaklingen med t.ex. distrubition och tillverkning att göra? Än en gång har vi kommit rejält off topic.
    När man väljer att narkotikaklassa något så är det den verksamma substansen man narkotikaklassar.
    Distribution och tillverkning kan vara anledningar till varför en substans klassas men det är fortfarande substansen som klassas och inte specifika namn under vilka substansen säljs.
  • Äldre 27 Aug 18:32
    #62
    Anova skrev 2009-08-27 18:25:05 följande:
    Det är ingen idé att tjaffsa om detta. Du anser att du har rätt och du får väl tycka det då..
    Jag anser inte att jag har rätt, jag VET.
  • Äldre 27 Aug 18:40
    #63

    Kan även tillägga att en läkare precis bekräftade vad jag har sagt HELA tiden.

  • Äldre 27 Aug 18:47
    #65
    Anova skrev 2009-08-27 18:46:54 följande:
    Skit samma.. Det har inget med diskussionen om Stilnoct att göra och jag bryr mig helt enkelt inte.. Nu lägger jag ner diskussionen med dig och skiter i vad du tycker.
    Hahaha
  • Äldre 27 Aug 19:01
    #67
    Anova skrev 2009-08-27 18:53:12 följande:
    Är detta din diskussionsnivå så kommer jag aldrig mer att diskutera med dig. Var lite vuxen!!
    Jag har lagt fram fakta på fakta men du vägrar inse att du har fel. Varför inte ta till dig av det jag skriver istället och se det som en ny lärdom. Det är ju ofta så här man lär sig nya saker.
    Jag tyckte ditt sätt att lämna diskussionen låg på samma nivå som mitt "hahaha".
    Ibland måste man faktiskt kunna inse att man har fel.
  • Äldre 27 Aug 19:14
    #69
    Anova skrev 2009-08-27 19:08:28 följande:
    Tyvärr är mitt apotek just nu stängt. Men jag ska väl ta reda på mer nästa gång jag hämtar ut Tradolan/Tramadol. Jag har fakta som säger annat i mina händer, ska jag tro dig som privatperson och dessutom via internet, eller ska jag tro de bipacksedlar jag har i min hand + att jag har erfarenheten själv från läkare och apotekare som bekräftat motsatsen vad du säger. Tramadol/Tradolan är så långt från Stilnoct man kan komma.
    Det var du som tog upp tramadol från första början.
    Ja, fråga ditt apotek nästa gång, ring läkemedelsupplysning eller vad som nu får dig att känna dig bäst till mods och skriv sedan här vad dom svarade dig och var då ärlig även om det framkommer att du har fel.
    Du behöver inte lyssna på mig som privatperson men en läkare borde kunna sina saker då det trots allt är dom som skriver ut medicinen.
  • Äldre 27 Aug 20:11
    #71
    Anova skrev 2009-08-27 19:18:36 följande:
    tyvärr har jag väldigt dålig erfarenhet då det gäller farmaci och läkare. De blandar hej vilt och har varit med om läkare som förfarats över andras utskrifter. Stilnoct i regelbundet bruk kan vara en sådan sak som vissa läkare kan motsäga sig. Jag har fått mina "idéer" ifrån läkare (Överläkare i neurologi).. Fast, jag skriver ju att man inte ska lita på läkare precis.. Har du ett extremt behov att ha rätt eller vad är det frågan om? Om jag ger dig rätt, slutar du att kommentera mig då?
    Har är allergisk när man argumenterar en sak man inte kan. Inte svårare än så. Och du verkar ha lite svårt för att erkänna fel men DET om något är väl off topic. Du kan ju alltid ta det privat med mig då jag inte sitter som anonym. :)
    För övrigt så sa jag att du skulle vända till något/någon som får dig att känna dig bäst till mods och mest tillfredsställd med svaret. Var det är bryr jag mig inte så mycket om.
Svar på tråden stilnoct