• karan67

    Vuxna "barn" som bor hemma

    Jag har två "vuxna" barn, på 18 och 20 år som bor hemma fortfarande.
    18 åringen, jobbar helger och kvällar, men inget heltidsjobb. 20 åringen har stöd från arbetsförmedlingen/försäkringskassar, och får ut runt ca 3000 i månaden.
    Båda två är inga latmaskar, utan de söker massor av jobb, och ät inte rädda att hoppa på nått som dyker upp.
    Men nu har jag och min man försökt att diskutera med dem, om kostnader att bo hemma osv.
    Jag har sökt på nätet, gällande vad ungdomar betalar hemma.. men jag hittar bara uppgifter på ungdomar MED inkomst.. där ligger summorna runt 3500:-

    Det är ett jätte jobbigt ämne... Min man och jag har inte riktigt samma åsikter om just detta. Jag är lite av en hönsmamma och låter barnen bo hemma med värsta hotell standarden.. och får allt serverat, och behöver inte hjälpa till. Vilket min man tycker är helt uppåt väggarna.
    Så nu tänkte vi ta tag i detta... sätta upp villkor för att få bo hemma.
    Dags att ungarna får veta vad saker kostar, vad det innebär att stå och tvätta alla deras träningskläder, städa osv osv.

    Är det nån som har något tips på hur vi ska kunna lösa detta på bästa sätt för alla inblandade.
    Detta har inget med pengar att göra egentligen, utan.. de måste förstå vad det innbär att gå från barn till "vuxen" och kostnaden för att "leva".
    Jag kan ibland bli jätte irriterad när de väl får sitt bidrag el lön... Så är det bara att slarva bort pengarna.. ingen tanke på att de måste räcka en månad osv.
    För i min värld så funkar det ju inte så. När jag får lön, är det först räkningar, bensin, mat och har man då lite tur... så får man även någon krona kvar till nöjen.

    Vi har under många år, försökt att förklara ekonomi med barnen, vikten att spara, vara försiktig osv. Men det verkar som om det inte fastnat nått alls, av vad vi pratat om.

    Help ?!

  • Svar på tråden Vuxna "barn" som bor hemma
  • Toppen9

    Låt dem betala en viss hyra och sen ta hand om sin egen tvätt/städning. Sen kan ni ju dela på matlagningen. Låt dem laga mat 1 gång i veckan vardera och då också ta hand om disken de dagarna.

    Då blir du avbelastad och de betalar samt får reda på hur det är att vara vuxen, men får ändå det rätt bra.

  • Bubblan83

    Tycker kanske att så länge de inte fått tag på ett jobb som är varakigt så tycker jag inte att de ska behöva betala hemma. Men de behöver få veta att i en familj hjälps man åt, dvs man hjälper till med tvätt, städning, matlagning mm och sen så kanske de i den mån de kan hjälper till med inhandling av mat t.ex. Och sen ska de inte få pengar av er till nöjen eller äta ute.
    Men det kanske som sagt är lite overkill att ta 3500 i hyra av dem när den ena bara får in 3000 i månaden.


    BF 17 november 2009
  • nano

    Min lillebror har samma "bidrag" som din äldre kille och betalar 700kr hemma hos sin mamma (vi har skilda föräldrar så han bor hos pappa också). Han är 21 och gör mycket hemma, ända han inte gör är att laga mat med det beror delvis på att låtsaspappan är diabetiker samt att mamma och låtsaspappa går på vv

    Jag skulle sluta tvätta, städa och i viss mån laga mat åt dem. Bestäm tvättdagar då dom kan tvätta sitt eller möjligen få slänga med det i dina maskiner om de kommer med dem i tid. De borde också få stå för middagen nån kväll i veckan samt hjälpa till med allt annat som ska göras: klippa gräsmattan (om ni bor i villa), städa kök/toa/vardagsrum, handla osv. Som du säger så måste de ju lära sig vad det innebör att att vara vuxen. Det låter ju vansinnigt att du ska städa och serva dem när du jobbar och dom är hemma större tiden! Hoppas det går bra för dig

  • karan67

    Vad skönt att läsa era svar... Precis så känner jag oxå, men skönt att se att det inte bara är jag som tänker så.
    Hjälpa till hemma, tvätta och klippa gräset.. då de inte har pengarna att kunna hjälpa till ekonomiskt... låter utmärkt.
    Jag ska rycka upp mig.. inte curla så mkt för dem längre, de är ju inte små längre.
    Tack så mkt.. stärkte mig lite...

  • Maarit

    Min son 13år får jobba ihop pengar om han vill ha lite extra. I sommar skall han klippa gräset varje vecka, vill han ha mer pengar får han utföra andra hushållssyslor. Han har i två års tid plockat i och ur diskmaskinen. Jag vill att han skall kunna ta hand om alla syslor i ett hem när han flyttar. Det har dubbla syften han lär sig alla syslor och han lär sig att pengar får man arbeta ihop.

  • youthmom

    Jag e 18 år och tar helt hand om mig själv hemma. Jag tar hand om min egen tvätt, diskar, lagar mat och städar.
    Hjälper även till och tvättar min mammas kläder när hon jobbar. Har precis fyllt 18 så ska börja betala hemma nu, hon är inte försörjningsskyldig åt mig eftersom jag kommer vara mammledig de närmsta året och inte gå i skola.
    Jag tycker gott att du kan kräva utav dina ungar att ta hand om sig själva lite, du gör de för deras skull. Snart kanske dom vill flytta hemifrån och då e de ganska bra att man vet hur saker går till och fungerar. Lycka till! :)

  • jaghopparhögt

    De har ju på sätt och vis redan betalat.
    Hade inte du och din mans generation röstat fram det politiska system vi har idag så hade de ju kanske kunnat ha både bostad och säkert arbete idag.

  • TwistedSister

    bra tänkt ts. Har en 24-åring på mitt jobb som väl tjänar lika mycket som jag men då jag har en hel familj att försörja på den lönen så bor han hemma hos föräldrarna gratis, får maten gratis, tvätten tvättad och lägger alla sina pengar på att festa, resa å köpa bilar. Han har inga som helst planer på att flytta hemifrån och tycker han har det bra som han har det, och det kan jag förstå  

  • furillen

    Hej!
    Spånnande läsning du ger oss!
    Jag tycker du skall ta fram "Råd och Röns" eller konsumentverkets sida om vad det kostar för olika familjemedlemmar att leva och bo i månaden,
    Sätt er med pojkarna när ni är på bra humör och gå igenom vad ni förväntar er att deras intjänade pengar skall räcka till. Stora pojken får ju så mycket att han får klara kläder och fritid men hur är det med 18:åringen.
    Beskriv också vad ni förväntar er av pojkarna. Om dom är hemma hela/halva dagar så kan man förvänta sig att de städat,tvättar,handlar och lagar mat. Inte för att det är en slags betalning utan för att ni är familj ochman hjälps åt i en familj. Att bedriva hotellverksamhet för  ungdomar i den ålder som du har blir ett hinder för dom att bli vuxna och ta eget ansvar. Det är ockå viktigt tycker jag att de känner att de behövs.
    Lycka tillKyss

  • stockholmare

    låt dem betala en 1000lapp var för mat iallafall, och låt dem för guds skull hjälpa till. annars kanske de räknar med att tjejen de flyttar ihop med senare i livet ska passa upp på dem som mamma har gjort

  • Miss Cee

    Vad sägs om att sonen behåller en tusenlapp till nöjen och kläder, ni tar en tusenlapp för mat+hyra osv och så sätter ni/han undan den sista tusenlappen på ett konto så att han har en buffert att ta av när han ska flytta hemifrån?!

    Har sett allt för många unga grabbar bo kvar hemma trots att de tjänat pengar, bo för en billig penning eller ingen alls och ha ibland upp till en nettolön på 10:000kr som de bara kan bränna på skit varje månad...

    Tvätta egna kläder, städa sitt eget rum, hjälpa till med städningen och matlagningen bör de väl också göra!

Svar på tråden Vuxna "barn" som bor hemma