• Äldre 27 Aug 21:12
    58534 visningar
    16 svar
    16
    58534

    ska jag slänga kycklingen???

    har ett paket öppnat fryst kycklingfile i frysen
    kollade datumet (den har legat i frysen minst ett år eller mer)
    april 2009 stod de bästföre

    bara att slänga eller?????

    det är mkt kvar, och en sån stor kartong/påse kostar ju 200 men man vill inte riskera bli sjuk

  • Svar på tråden ska jag slänga kycklingen???
  • Äldre 27 Aug 21:15
    #1

    hur hade ni gjort??

  • Äldre 27 Aug 21:17
    #2
    hejentjej skrev 2009-08-27 21:12:13 följande:
    har ett paket öppnat fryst kycklingfile i frysenkollade datumet (den har legat i frysen minst ett år eller mer)april 2009 stod de bästförebara att slänga eller?????det är mkt kvar, och en sån stor kartong/påse kostar ju 200 men man vill inte riskera bli sjuk
    Själv har jag -23 i frysen så jag hade nog försökt använda den så snart som möjligt men hade inte varit rädd för att använda den. Dock har jag aldrig sakerna utanför frysen (typ för avfrostning eller liknande) och alltså har den aldrig varit en tillstymmelse till tinad under tiden..
  • Bridge­tt
    Äldre 27 Aug 21:17
    #3

    Tina den och se om den är OK. Det är knappast farligt att äta men den kanske smakar sämre.

  • blå fisk
    Äldre 27 Aug 21:18
    #4

    Jag vill inte råda någon annan att äta gammal mat egentligen, det beslutet får man ta själv. Men jag hade ätit den om den sett okej ut och luktat som den brukar göra. Mat har generellt en överdrivet kort hållbarhet utsatt. Om den varit i frysen hela tiden och frysen håller temperaturen bra, vill säga. Men jag skulle i så fall laga till allt mer eller mindre omgående och inte låta den ligga längre ä nödvändigt.

  • Äldre 27 Aug 21:21
    #5

    men är inte kyckling lite extra "farligt" att äta gammalt?? eller har jag fel?

    får man värsta magsjukan kan man ju inte direkt reklamera en ca 6 mån gammal påse?

  • Äldre 27 Aug 21:23
    #6
    hejentjej skrev 2009-08-27 21:21:09 följande:
    men är inte kyckling lite extra "farligt" att äta gammalt?? eller har jag fel?får man värsta magsjukan kan man ju inte direkt reklamera en ca 6 mån gammal påse?
    Kyckling är inte mer farligt än mycket annat. Beror på vad du menar med farligt. Dock är kyckling väldigt olämplig om den inte blivit ordentligt tillagad (72 grader) i hela köttet eftersom salmonella lätt sprider sig den vägen...
  • Äldre 27 Aug 21:26
    #7

    så salmonella kan inte spridas i frysen då?

  • blå fisk
    Äldre 27 Aug 21:31
    #8

    Beroende på var kycklineg kommer ifrån så är nog rsiekn för Salmonella inte så stro. Däremot Campylobacter är väl inte så ovanligt att det finns i kyckling. Jag är ingen expert, men risken att den har blivit dålig i frysen är nog inte så stor. Däremot är kyckling känsligt om den inte hettats upp tillräckligt och om den får ligga framme för länge i värme. Så grillad kyckling på pic-nic en varm sommardag kan vara lite så där.

  • Äldre 27 Aug 21:39
    #9

    hmmm, känner mej lite kluven
    men kanske lika bra å slänga
    ja lär ju inte vilja njuta av måltiden eller bjuda nån på det, kommer bara tänka på att ja kommer bli sjuk ju haha

  • Krista­ll V
    Äldre 27 Aug 21:41
    #10

    inga problem att äta den!!

  • Äldre 27 Aug 21:47
    #11

    gör iordning en god gryta o ät =)

  • Äldre 27 Aug 21:59
    #12

    ni kan få den ; )

  • och
    Äldre 27 Aug 22:10
    #13

    Du kan inte bli sjuk av att äta kycklingen. Om den ligger för länge i frysen kan köttet bli torrt och tappa i smak. Det är allt. Ta fram en bit och testa, smakar det inte gott så släng det.

  • Äldre 27 Aug 22:14
    #14
    +1

    Här har du ett enkelt tips

    1kg kyckling file (fryst går bra)
    9dl vatten
    6mks soja

    1pressad citron

    Låt småkoka i ca 40 min svalna framme låt stå i kylen o dra i 8timmar ca blir som fläskfile =) enkelt o gott

  • Äldre 29 Aug 08:02
    #15

    Jag hade tre år gammal kyckling i frysen och kom till denna tråden när jag googlade på om den gick att använda. Jag bestämde mig för att tina den och se "hur den mådde". När den var tinad var stora delar av den vit och intorkad. Jag skar bort dessa delar som utgjorde kanske en tredjedel. Köttet som fanns kvar såg fint ut. På detta lagade jag en kycklingsoppa som blev riktigt delikat om jag får säga det själv. Så var inte rädd för kycklingen du glömt i frysen!

  • Äldre 29 Aug 22:06
    #16
    tikktakk skrev 2018-08-29 08:02:15 följande:
    Jag hade tre år gammal kyckling i frysen och kom till denna tråden när jag googlade på om den gick att använda. Jag bestämde mig för att tina den och se "hur den mådde". När den var tinad var stora delar av den vit och intorkad. Jag skar bort dessa delar som utgjorde kanske en tredjedel. Köttet som fanns kvar såg fint ut. På detta lagade jag en kycklingsoppa som blev riktigt delikat om jag får säga det själv. Så var inte rädd för kycklingen du glömt i frysen!

    Sicket trådlyft.

    Men inte mycket kan hända mer än frystorkning och/eller smaka frys.
    Bara skära lite så är det bara köra som du sa.


    hur många meter var det?
Svar på tråden ska jag slänga kycklingen???