• Anonym (vad gäller?)

    Tvångsduscha boende?

    Behöver skirva av mig om en incident på jobbet idag.
    har gjort om vår brukare lite men endå så situationen blir densamma.

    Brukare: Anna 52 år,krockade med en bil när hon var i 40 årsåldern vilket gjorde djupa skador bla med minnet (ungefär som emd en dement,långstidsminnet är bättre än kortidsminnet)

    Anna har varit fullt frisk innan med man och barn och gjort allt en frisk kvinna i hennes ålder gjort, nu har Anna drabbats av en följdsjukdom så hon kommer att dö om några år då inget mer finns att göra.

    Anna är svår att förstå när hon pratar, kan inte gå bra och är väldigt själv destruktiv, så kommer hon upp själv försöker hon gärna ta livet av sig själv på allt hon hittar. Till Annas vardag hör även en frusktansvärd ångest när hon inser sina förluster, familjen, jobb, barnen som tycker hon är konstig (både psykiskt och fysiskt då hon har spasmer i kroppen).

    Långa stunder av hennes dagar går åt att få sina ångestattacker där anna bara vill dö, skrik,gråt och man kan få slag och sparkar, Anna har en stor integritet. men har även många ljusa stunder med den personal hon tycker om. Allt med Annas situation är väldigt tragisk.

    Nåväl, idag ville inte Anna duscha, satte sig på golvet och fick en ångestattack, jag och tjejen som var med tyckte att vi kunde hoppa det och bara tvätta av henne så detta gjorde vi,under mycket ilska av Anna. Vi tänkte att vi kunde vara flexibla och peta in duschen under dagen.

    Anna har sondmat och sitter med det nästan hela dagarna så vi ville komma igång i tid med det också. Kort och gott vi tvättade Anna som var ledsen och arg och grät, var vänliga och lugna med henne och hon lugnade sig efter en stund.

    Anna har som sagt väldigt mycket vilja och jag ses av många som en favorit av Anna. När Anna vill något skriker hon mycket kontrat med att hon vill bli skjuten för att slippa...idag ville hon ha nya byxor på sig och då passade jag på att säga till henne att "Visst Anna, men då måste vi väl ta en dusch om vi skall ha rena byxor"...."javisst säger Anna" då anser ena perosnlen att Anna faktiskt måste sitta klart med droppet och att de hellre kan ta duschen på kvällen och då vara 3 personer som håller fast henne.

    Jag bara häpnade och sa att vi gör endå såpass många "övergrepp" på Anna endå, tvångsmatning i sond, kort och goptt det är mycket Anna vill och hennes integritet är på topp...jag tycker det låter väldigt oetuskt att hålla fast Anna och tvångsduscha henne.

    Dock säger andra personalen att "vi gör ju så mycket såmnt endå så vad spelar det för roll, vi får sätta fast henne bara och vara 2 som håller och en som duschar"

    Min fråga är

    har man rätt att duscha någon med tvång?

    har jobbat med demnta innan i många år och inte fan tvångsduschade vi dem även om det verkligen behövts, man fick lirka tills det gick även om det tog 4 veckor.

    Vad säger lagen?

    Vad är mest rätt mot Anna? Att ta en dusch när hon vill och är med på det eller tvinga henne?

    Överlag tycker jag väldigt synd om anna och hela situationen är tragisk, all ångest, sitta fastbunden hela dagarna och sedan medcineras ner hela tiden för att det skall gå att hantera henne.

    Kollegan menade att vi endå tvingar henne till så mycket medan jag tycker att allt tvång även om det måste göras bör göras i så minimal grad som möjligt?

    har jag fel? Andra kollegan höll med henne

  • Svar på tråden Tvångsduscha boende?
  • Mopsan

    Har ingen aning men min instinktiva tanke är hoppas det inte är lagligt. Vill bara ge dig en klapp på axeln då du verkar vara precis en sån person som jag hoppas tar hand om mig på ålderns höst. omtänksam och med insikten om att herregud det är människor som ni jobbar med. stor eloge till dig

  • Anonym

    Tycker inte alls att det borde vara tillåtet att tvångsduscha henne, speciellt inte då hon faktiskt gick med på att duscha när hon ville det. Speciell människosyn dina kollegor har.

  • Anonym (vad gäller?)

    Tack

    jag känner också att det är fel.

    Hon likväl dementa går att "trixa" lite med, prata, få på gott humör och förr eller senare så funkar det.

    Undrar om det inte är samma sak med hennes hår tex, Anna vill ha det långt med rullar (hon gillar balfrisyrer)
    Andra personalen vill klippa henne riktigt KORT, för att det är lättare för oss att sköta. Tycker det görs väldigt mycket fel med denna kvinna.

    Sedan känner jag att med tanke på att hon har väldigt mycket integritet så kan en tvångsdusch där hon sitter fastspänd och 3 pers är med och håller fast ses som ett övergrepp

  • Anonym (vad gäller?)
    Anonym skrev 2009-08-29 02:11:15 följande:
    Tycker inte alls att det borde vara tillåtet att tvångsduscha henne, speciellt inte då hon faktiskt gick med på att duscha när hon ville det. Speciell människosyn dina kollegor har.
    ja jag tyckte det var ett utmärkt tillfälle då Anna har en del "fixeringar" speciellt med kläder och logiken gick ju ihop för henne att rena kläder-dusch så hon var väldigt på...men icke sa nicke
  • Anonym (#2)

    Vägrade dom duscha henne när hon ville? Tvingade dom henne senare? isf tycker jag nog att du ska anmäla det till någon, kan ju inte vara tillåtet.

  • Shadilly

    Nej man får verkligen inte hålla fast personer och duscha dem mot deras vilja.

    Har inte Anna någon God Man som kan företräda hennes intressen? Har du talat med enhetschefen, är h*n medveten om hur omvårdnaden kring Anna ser ut?

    Jag skulle inte ställa upp på något dylikt.

  • Tonic

    Det är inte etiskt riktigt, har inte dessa människor gått undersköterskeutbildning?

    Och det är ju ett boende, det är hon som bor där, hennes hem då ska hon inte tvingas till något!

    Skriv en avvikelserapport, bara du gör det rätta.

    jag vet att det kan vara svårt för det finns många "gamla" kvar i vården som gör på sitt sätt...så som de alltid gjort.

  • Natosh

    Stå upp för Anna Ts, vårdarna ska finnas där för vårdtagaren inte tvärtom.

    FLEXIBILITET är ett nyckelord inom vården, speciellt när det handlar om demens och liknande. Har man inte den egenskapen kanske man ska bli brevbärare eller något istället

  • Gladabarnensmamma

    urs vilken gräslig histora, jag ryser... detta öde kan ju drabba vem som helst, vad ruskigt att vara i händerna på vårdare med sådan hemsk människosyn. Hoppas att du TS kan föra Annas talan, det är ni båda värda.

  • Lillgull

    Jag jobbar iofs i hemtjänsten och där är det väl lite annorlunda eftersom man arbetar i vårdtagarnas egna hem, men vi har vårdtagare som inte duschat på flera år, man har ingen rätt att tvinga någon, även om de verkligen skulle behöva den där duschen aldrig så...
    Svaret är ju rätt givet, man passar på när människan vill, alltså hade du rätt och de fel..

    Jag har själv jobbat många år inom den slutna vården och vet att det förekommer mer eller mindre tvångshandlingar, vi låser ju även in dementa, vilket vi inte egentligen har någon som helst laglig rätt till. Men då får man ju väga det mot att de kan skada sig själva.
    Även en del "tvångsåtgärder förekommer i hemvården. Vi har ju ofta larmmattor på vårdtagare, som i praktiken hindrar de från att lämna sina egna hem..utan vår vetskap, men än en gång så är det ju för att de inte ska komma till skada. Som att tex gå ut mitt i natten och frysa ihjäl

    Det är svåra frågor, ibland måste man ju skydda människor från att komma till skada, speciellt när det gäller dementa och psykiskt sjuka, som inte förstår konsekvenserna av sitt handlande. Då kommer det ju an på oss som vårdpersonal att göra det så skonsamt som bara möjligt och undvika tvång så långt det går.

Svar på tråden Tvångsduscha boende?