• Anonym (Kaffedraken)

    Smalt mellan ögonen

    Jag har väldigt smalt ansikte och smalt mellan ögonen. Vet inte om det beror på det eller om jag är allmänt mörk runt ögonen, men jag skulle vilja ha lite råd hur man "breddar" mellan ögonen om det nu går samt hur jag på ett bra sätt får bort mina mörka "ringar" runt ögonen.

    Vet inte om du kan svara på min andra fråga, men jag har väldigt smalt och avlångt ansikte och skulle vilja ha en kort "cool" frisyr, gärna någon spretig, men jag är rädd att ansiktet blir ÄNNU längre om jag har en frisyr på höjden! ÄR det så eller kan jag ha en sån frisyr?

  • Svar på tråden Smalt mellan ögonen
  • Anonym (Kaffedraken)

    Hej!

    Du kan enklet skapa en illusion av att ögonen är mer brett isär m.h.a ögonpenna och ögonskugga. På 2/3 av ögonlocket inne ifrån och ut applicerar du en ljus skugga, applicera även lite i inre ögonvrån med en ljus tex skimmrande skugga för större effekt. Med en mörkare skugga markerar du kvarstående del av ögonlocket och suddar lite utåt och uppåt, lite även utanför din naturliga ögonform (yttre ögonvrån). Men applicera lite i taget så inte skuggan hamnar för långt ut mot tinningarna.
    Använd en kajalpenna och markera utifrån och in, men gå inte ända in med pennan i inre ögonvrån. Markera bara halva högst och sudda sedan mjukt i skarven inåt så det inte blir ett abrupt slut.
    Du kan också plocka dina ögonbryn ett par millimeter mer mellan ögonen. Även detta ger illussion av att ögonen är mer brett isär. Men var försiktig så du inte noppar för mycket! Ta lite i taget.


    Se till att använd en flytande ljusreflekterande concealer i inre ögonvrån samt under ögonen för att "lyfta" och öppna upp innan du applicerar ögon makeupen. En primer eller matt concealer alt. puder under skuggan innan du börjar gör också att allt sitter bätter.

    Om du ska ha en kort frisyr så se till att den inte blir för "hög", och jag skulle rekommendera att du isåfall klippte en lugg som du kan styla åt sidan för att dölja lite panna och på så sätt blir ansiktet mindre avlångt.

    Lycka till!
    Mvh Åsa

Svar på tråden Smalt mellan ögonen