• Anonym

    Trött på grannar. Grannfejden nästa!!!!!

    Idag är jag så jävla trött och arg.

    Började skriva hela jävla vändan, men gav upp. Jag blir bara argare =)

    En granne är arg över vår altantillbyggnad på vårt 70 talsradhus. Var rent oförskämd och vägrade (efter ett missförstånd ang bygglov och uppfattning i samtal) att godkänna vårt skärmtak som byggts. (plan och bygg önskade att vi själva bifogade grannarnas godkännande)

    Vi ringde naturligtvis till plan och bygg så fort vi insett vårt misstag och la alla kort på bordet, och nu ville hon inte skriva på något granngodkännande.

    I vår kommun blir alt diariefört och läggs ut så man har tillgång via web att följa ens fall.

    Då upptäcker vi att för 2 veckor sedan har någon anonymt ringt in och skvallrat att vi byggt taket innan bygglovet lämnades in.

    Fyfan för fega kräk som gör såhär. Jag är 99% säker på att det är grannen som gör såhär för att jävlas. Jag kan ta kritik för att att vi gjort fel, men hatar fulespel.

    Någon mer som har puckogrannar som gör sånt här???

    Nu ska ärendet först behandlas av plan och bygg, efter förhoppningsvis godkännande har grannen 2 veckor på sig att överklaga. Suck suck suck!!!

    Vill bara tillägga att den inte stör grannen på NÅGOT sätt förutom att grannen tycker att den är ful. (den är fackmannamässigt byggd och helt ok) Men glo inte in hos oss då för fan!!!!

  • Svar på tråden Trött på grannar. Grannfejden nästa!!!!!
  • FlamingRed

    Men om man nu chansar och bygger utan bygglov, så kanske man skall vara ödmjuk och inte skrika "fega kräk" när saker inte löser sig?

  • Micke54

    Förstår att du är arg men bor man i tätort så är det ju en risk med grannar och bygglov tyvärr.

  • Anonym

    Jag är ju arg för att grannen inte kör med raka rör och står för sitt missnöje. Att göra anonyma utfall är fegspel.

    Grannen fick ju möjlighet att skriva ner sina åsikter i ett utlåtande som jag skulle lämna till plan och bygg. Men grannen är slug och väntar in plan och byggs beslut.

  • FlamingRed

    Fast jag förstår inte riktigt vad som hänt här.

    Ni söker bygglov, men bygger ändå innan bygglovet är klart?

    Varför söker ni bygglov alls?

  • gormisen

    Men du kan ju inte bli arg för att någon reagerade på att ni bröt mot lagen, eller? Grannosämja är jättejobbigt, men det blir ju knappast bättre av att du blir arg för att du inte får skita i de lagar du inte gillar...
    Pbl finns för att dels förhindra sånt här och dels för att man inte ska kunna förändra karaktären på ett bostadshus, eller ett område utan att experter får uttala sig om planerna.
    Jag fattar att du är arg, men jag tycker nog att du får bita ihop lite. Lycka till med allt i fortsättningen!

  • Anonym
    FlamingRed skrev 2009-08-29 20:21:52 följande:
    Fast jag förstår inte riktigt vad som hänt här. Ni söker bygglov, men bygger ändå innan bygglovet är klart? Varför söker ni bygglov alls?
    Det handlar om ett skärmtak. Inte många m2 för stort. Taket byggdes innan bygglovet lämnades in som vi gjorde så fort vi blev medvetna om misstaget vi gjort. I ett sånt här gammal område har ju var och varannan granne gjort utbyggnader så vi var lite förhastade kan man konstatera.

    Vi vill ju göra rätt för oss. Samt ha bygglov klart om vi väljer att sälja framöver.
  • Anonym (hoho)

    Jag fattar att du är arg. Om man som granne inte har bättre saker att störa sig på än det du beskriver så är man A) en väldigt bitter människa eller B) saknar verkliga problem i livet. Hoppas för grannens skull att det är det sistnämnda.

    Jag hade verkligen önskat att mina problem nu var av den karaktären att grannen byggde något "fult" på tomten.

    Ja givetvis gjorde ni el, inte bra, ajabaja etc. Men herregud liksom...orka....

  • FlamingRed
    Anonym skrev 2009-08-29 20:25:36 följande:
    Det handlar om ett skärmtak. Inte många m2 för stort. Taket byggdes innan bygglovet lämnades in som vi gjorde så fort vi blev medvetna om misstaget vi gjort. I ett sånt här gammal område har ju var och varannan granne gjort utbyggnader så vi var lite förhastade kan man konstatera. Vi vill ju göra rätt för oss. Samt ha bygglov klart om vi väljer att sälja framöver.
    Men grannen har alltid varit missnöjd med ert skärmtak?
  • Anonym
    gormisen skrev 2009-08-29 20:22:44 följande:
    Men du kan ju inte bli arg för att någon reagerade på att ni bröt mot lagen, eller? Grannosämja är jättejobbigt, men det blir ju knappast bättre av att du blir arg för att du inte får skita i de lagar du inte gillar... Pbl finns för att dels förhindra sånt här och dels för att man inte ska kunna förändra karaktären på ett bostadshus, eller ett område utan att experter får uttala sig om planerna. Jag fattar att du är arg, men jag tycker nog att du får bita ihop lite. Lycka till med allt i fortsättningen!
    =/... jag skiter i inte i lagar. Vi blev ju helt bestörta när vi insåg misstaget. Men tycker inte du att det hade vart shyrrigare av grannen att stå för sitt tyckande och skriva ner på pappet som jag hade med mig när vi pratade än att ringa anonymt?

    Jag är mycket medveten att det här kan resultera i att vi får tänka om och ta bort någon liten del av taket.
  • Anonym

    Eftersom anmälan är anonym så kan du inte med säkerhet veta att just den grannen gjort anmälan. Det kan lika gärna vara någon annan person, t ex en annan granne. Så försök att inte reta upp dig på grannen eftersom du kan ha fel i att det är din granne som anmält er.

    Ska du reta upp dig så bli uppretad på er själva istället som inte i förväg tog reda på vad som gällde och följde de bestämmelserna för då hade ni sluppit detta.

  • Anonym

    Anonym (hoho) skrev 2009-08-29 20:26:43 följande:


    Jag fattar att du är arg. Om man som granne inte har bättre saker att störa sig på än det du beskriver så är man A) en väldigt bitter människa eller B) saknar verkliga problem i livet. Hoppas för grannens skull att det är det sistnämnda. Jag hade verkligen önskat att mina problem nu var av den karaktären att grannen byggde något "fult" på tomten. Ja givetvis gjorde ni el, inte bra, ajabaja etc. Men herregud liksom...orka....
    Ja, hur orkar man!!! Det här är nackdelen med radhusområden. Funderar lite över den här lagen och grannarnas inflytande. Nu har plan och bygg sagt att de inte tror att det ska vara några problem och att de kan godkänna även om grannarna inte diggar bygget. (med reservation för att grannen då kan överklaga)

    Men hur kul är det rent generellt om en granne vill bygga ut och alla nekar. Personen får avslag men inom kort flyttar de grannar som stört sig....
  • gormisen
    Anonym skrev 2009-08-29 20:29:12 följande:
    =/... jag skiter i inte i lagar. Vi blev ju helt bestörta när vi insåg misstaget. Men tycker inte du att det hade vart shyrrigare av grannen att stå för sitt tyckande och skriva ner på pappet som jag hade med mig när vi pratade än att ringa anonymt? Jag är mycket medveten att det här kan resultera i att vi får tänka om och ta bort någon liten del av taket.
    Absolut! Men efter ett par år som handläggare i bygglovsärenden (kulturmiljö) vet jag att det kan vara svårt för grannar att framföra sina åsikter. Det är mycket känslor inblandade, inte minst för de som söker, och ibland är grannarna inte som vi, som står för det vi tycker. Lika mycket som ni vill ha erat tak kan de tex oroa sig för att deras hus minskar i värde pga påverkan, avsaknad av liknade utbyggnad osv. Det är skitsvårt,men såklart att det hade varit bättre om folk stod för vad de tyckte!!
  • FlamingRed
    Anonym skrev 2009-08-29 20:33:28 följande:
    Men hur kul är det rent generellt om en granne vill bygga ut och alla nekar. Personen får avslag men inom kort flyttar de grannar som stört sig....
    Det är ju det som är en del av själva poängen med bygglov, att grannar inte skall kunna "förstöra" miljön och riskera sänka värdet på kringliggande fastigheter.

    Så det är ju än mer aktuellt om man planerar att flytta.
  • Anonym
    Anonym skrev 2009-08-29 20:31:39 följande:
    Eftersom anmälan är anonym så kan du inte med säkerhet veta att just den grannen gjort anmälan. Det kan lika gärna vara någon annan person, t ex en annan granne. Så försök att inte reta upp dig på grannen eftersom du kan ha fel i att det är din granne som anmält er. Ska du reta upp dig så bli uppretad på er själva istället som inte i förväg tog reda på vad som gällde och följde de bestämmelserna för då hade ni sluppit detta.
    Som sagt 99% säker pga att vi inte är snackisar och inga andra grannar vet om problematiken samt att de sagt att det är snyggt. (det kanske är de som är fega kräk och ljuger mig rätt upp i ansiktet??? hehe)

    Okej, jag inser att det egentligen bara är att släppa detta och vänta in plan och byggs beslut.
  • Anonym
    gormisen skrev 2009-08-29 20:35:17 följande:
    Absolut! Men efter ett par år som handläggare i bygglovsärenden (kulturmiljö) vet jag att det kan vara svårt för grannar att framföra sina åsikter. Det är mycket känslor inblandade, inte minst för de som söker, och ibland är grannarna inte som vi, som står för det vi tycker. Lika mycket som ni vill ha erat tak kan de tex oroa sig för att deras hus minskar i värde pga påverkan, avsaknad av liknade utbyggnad osv. Det är skitsvårt,men såklart att det hade varit bättre om folk stod för vad de tyckte!!
    Jag är inte emot bygglovsprincipen.

    Uppenbarligen har olika svårt att framföra sina tankar och åsikter, kanske är det som ett par av er skrivit så att grannar rent generellt tänker på sitt eget husvärde i förhållande till hur fint/fult grannens är. Köper det resonemanget helt.

    Är nog så inne i hur fint vi gjort vårat hus som va områdes skamfläck när vi köpte det så jag tänker att det ökar grannarnas värde me =/
  • Anonym (Grannfejden)

    Åh vad jag önskar att det programmet kom tillbaka...

  • Anonym (eget ansvar)

    Ni bryter alltså mot reglerna och blir upprörda när ni avslöjas och får stå till svars för era handlingar?

    men det är alltså enligt dig era grannars fel och absolut inte erat eget fel, jaha

    Ja se människor..

  • Moraltantersuger

    Du är väldigt rabiat och aggresiv, tror det är därför grannen anmäler anonymt.Du har ett aggresivt otrevligt språkbruk du struntar fullständigt i lagar osv osv osv konstigt att din granne är livrädd för dig hörru 

Svar på tråden Trött på grannar. Grannfejden nästa!!!!!