• Hildis
    Äldre 31 Aug 18:19
    9928 visningar
    10 svar
    10
    9928

    Finaste psalmerna till dopet?

    Vi kommer nog att ha psalm 248 Tryggare kan ingen vara, men sen ska det ju vara en eller två till.

    Vilka är era favoriter?

    Psalm 723 När du ser en droppe glittra har så fin text, men jag vet inte om man kan välja bland de där nya "tilläggspsalmerna". Vad tror ni?

  • Svar på tråden Finaste psalmerna till dopet?
  • a mor
    Äldre 31 Aug 18:24
    #1

    791 Du vet väl om att du är värdefull

  • Äldre 31 Aug 18:58
    #2

    Man behöver inte ens ha psalm. Vi hade dop i maj o de var en solig dag, så vi sjöng idas sommarvisa, de var t om prästens förslag, han fixa så alla fick ett löst blad med texten i sin psalmbok..

  • Äldre 31 Aug 19:07
    #3

    Barn o stjärnor tror jag den heter. Minns ej nummer. Jättefin.

    Om ni ska ha nån sång så ta himlen måste sakna en ängel. Dör varje gång jag hör den.

  • Kajsas matte
    Äldre 1 Sep 23:18
    #4

    Finns jättefina dopsånger i "psalmer i 2000-talet". Det är en "extra edition" till vanliga psalmboken, en tunn grön (?) bok som brukar finnas i församlingarna. Fråga kantorn! Jag gillar "sov du lilla, sov så gott, du är döpt ditt hår är vått..." etc. Eller "det gungar så fint när han bär dej, mitt barn. Han bär på så mjuka sandaler..."

  • nindan­90
    Äldre 1 Sep 23:39
    #5

    Nr 774, "som när ett barn kommer hem" är vacker, och enkel att sjunga för de som inte har så stor vana.

  • Äldre 1 Sep 23:44
    #6
    Hildis skrev 2009-08-31 18:19:59 följande:
    Vi kommer nog att ha psalm 248 Tryggare kan ingen vara, men sen ska det ju vara en eller två till.Vilka är era favoriter?Psalm 723 När du ser en droppe glittra har så fin text, men jag vet inte om man kan välja bland de där nya "tilläggspsalmerna". Vad tror ni?
    De allra flesta (om inte alla) kyrkor använder sig av tillägget idag, så ni borde absolut kunna välja därfirån också. Finns mycket fint där. Själv tycker jag väldigt mycket om psalm 386, vilket är en doppsalm. Det blir nog en av psalmerna på bebis dop i november.
  • zazzi
    Äldre 3 Sep 09:08
    #7

    Sitter själv här och leter psalmer och har hitta mig en ny favorit.
    Det är: Jag tänder ett ljus som är psalm från den Nya barnpsalmboken nr: 212

    Ni kan lyssna på den här:

    www.dopguiden.se/musik/jag_tander_ett_ljus.html

    Visst var den fin. Den skall vi nog ha på vår dotters dop. Men annars är ju tryggare en gammal klassicer som nästan måste vara med

  • Äldre 3 Sep 09:21
    #8

    Vi hade följande på våra söners dop:
    381 Gud har en famn
    606 Det gungar så fint
    822 Sov du lilla
    21 Måne och sol
    248 Tryggare kan ingen vara

    "Måne och sol" och "Gud har en famn" gillar jag mycket, fina psalmer.

  • Äldre 7 Sep 22:14
    #9

    899 Innan (ur psalmer från 2000-talet) sjöng vi på dopet jag var på igår och den tyckte jag var fin.


    ? Do what you like. Like what you do. ? Världen fick 6/8 -09 sitt åttonde underverk.
  • simone
    Äldre 11 Sep 18:15
    #10

    Tryggare kan ingen vara tycker jag är fin. Den hade vi på dotterns dop.

Svar på tråden Finaste psalmerna till dopet?