• ccamilla

    Lurad-bluff faktura?!

    Hej

    Jag är ledsen och förtvivlad, jag har gjort bort mig.
    Det ringde en kille från företaget 121.nu, till mitt arbete och frågade om vi ville fortsätta ha vårt avtal med dom som vi hade förra året. Gällandes att vi skulle synas på eniro och hitta.se
    Jag råkade säga ja, DUMFÖRKLARA MIG INTE. Jag känner mig redan som en idiot.

    Vi fick då en räkning i mitt namn till mitt företag på 2500:-

    Jag ringde och sa att den ska vi inte betala, då sa han att han skulle lyssna på inspelningen. Jag har överhuvudtaget inte godkänt någon inspelning!! Är inte det förbjudet att spela in?

    Han sa då att vi kunde avboka den fakturan men skulle då betala 37% i avbokningsavgift.

    Hur går jag tillväga nu? Polisanmälan? Chefen är tillbaka på måndag och han ville då ringa till företaget. Men jag vill undersöka möjligheterna innan.

    Camilla

  • Svar på tråden Lurad-bluff faktura?!
  • anirahtak
    TanjaO skrev 2009-09-04 10:58:33 följande:
    Andra lagar som gäller företag emellan tror jag ....
    Ah okej..så är det säkert. Jag jobbade en gång i tiden motvilligt som tfnförsäljare så det var därifrån jag mindes det.
  • smarties

    Gäller distansavtalstalslagen även för företag? Tror inte det?

  • bustjejen

    Polisanmäl och skicka tillbaka fakturan. Skriv på fakturan att denna bestrides och kommer ej att betalas, och även att företaget är polisanmält.

    Skulle gissa att detta är ett företag som redan finns med på Svensk Handels svarta lista.
    Jag har blivit lurad av liknande företag innan, man får lite tips om du kollar på Svensk handels sida.

  • TamaraM

    Hej hej.

    Jag har råkat ut för samma grej på jobbet och vi löste det så här:

    Först tar du fakturan och skriver detta på : JAG GODKÄNNER EJ!
    PS: Skriv INTE på ditt namn, absolut inte.

    Sedan tar du en kopia som du skickar till det företaget där det kom ifrån.

    Sedan tar du originalet och går till polisen och gör en anmälan. Ta kopia på anmälan och skicka till företaget.

    De kommer säkert att hota med Kronofogden men finns det polisanmälan kommer Kronofogden ALDRIG att pricka dig eller kräva pengar från dig.

    Detta är så himla typiskt att de hotar med att anmäla en eller att man får anmärkning. Dessutom erbjuder de dig att betala bara 37% eftersom de vet att gör du anmälan får de 0%. Låt inte de skrämma dig. Gör polisanmälan och skicka kopia på fakturan där du vägrar godkänna.

    Jag gjorde så och vi hörde aldrig från det företaget igen. Nu fick vi även reda på att de är svartlistade.

    Lycka till

  • ccamilla
    TamaraM skrev 2009-09-04 11:09:41 följande:
    Hej hej. Jag har råkat ut för samma grej på jobbet och vi löste det så här: Först tar du fakturan och skriver detta på : JAG GODKÄNNER EJ!PS: Skriv INTE på ditt namn, absolut inte. Sedan tar du en kopia som du skickar till det företaget där det kom ifrån. Sedan tar du originalet och går till polisen och gör en anmälan. Ta kopia på anmälan och skicka till företaget. De kommer säkert att hota med Kronofogden men finns det polisanmälan kommer Kronofogden ALDRIG att pricka dig eller kräva pengar från dig. Detta är så himla typiskt att de hotar med att anmäla en eller att man får anmärkning. Dessutom erbjuder de dig att betala bara 37% eftersom de vet att gör du anmälan får de 0%. Låt inte de skrämma dig. Gör polisanmälan och skicka kopia på fakturan där du vägrar godkänna. Jag gjorde så och vi hörde aldrig från det företaget igen. Nu fick vi även reda på att de är svartlistade. Lycka till
    Åhh tack för din info!!! Fy vad skönt att höra att det inte är omöjligt i alla fall. Min chef är dansk så jag får försöka förklara detta för honom på bästa sätt.
    Jag försöker nu febrilt få tag i vår ekonomiansvarige i Danmark för att få henne att hjälpa mig.

    Ännu en gång supertack! DU gjorde så att jag kan slappna av i helgen!!

    Kram!!
  • TamaraM

    Förresten du fick faktura på 2500, jag fick på 64000 :)
    Som tur är så har jag en superchef som bara skrattade åt det då han visste att vi aldrig skulle betala en krona till dem.

    Slappna av så löser det sig :) Gör bara som jag skrev och ni kommer inte betala något.
    Men återigen SKRIV INGA namn på fakturan, det är det viktigaste.

    Trevlig helg.
    Kram

  • A Andersson
    anirahtak skrev 2009-09-04 10:57:41 följande:
    Oberoende så har man ju ALLTID 14 dagars ångerrätt enligt distansavtalslagen, d.v.s när man går med på något över telefon. De får inte bara påstå att "köpt är köpt". Det säger de bara för att de hoppas att du ska gå på det. Hur länge sedan är det samtalet ägde rum? Även att inte säga att samtalet spelas borde vara olagligt vid tfnförsäljning och då ska köpet också kunna ogiltigförklaras eftersom han inte följt den regeln.
    det gäller bara mellan privatpersoner. mellan företag finns det ingen ångerrätt.
  • L i n n
    ccamilla skrev 2009-09-04 11:16:36 följande:
    Åhh tack för din info!!! Fy vad skönt att höra att det inte är omöjligt i alla fall. Min chef är dansk så jag får försöka förklara detta för honom på bästa sätt. Jag försöker nu febrilt få tag i vår ekonomiansvarige i Danmark för att få henne att hjälpa mig. Ännu en gång supertack! DU gjorde så att jag kan slappna av i helgen!!Kram!!
    Hoppas ni får ordning på det, vilket jag tror ni får!
    Lycka till.

    viktigalinn.blogg.se
  • MickeN1973

    Det är ok att spela in samtal.

    Det räcker att en part vet om det.

    Och det är vanligt att man gör detta vid telefonförsäljningen.

    Och låt din chef hantera detta.

    Det kommer inte att hända dig något då det är företaget som står för fakturan.

  • LyckligtSlut

    Spelar väl ingen roll om de får spela in eller inte. (Får de förresten) Problemet är väl att de tar betalt för något som inget kostar? För det gör det väl inte? Eller är det någon slags annonsplats vi talar om?

  • A Andersson
    MickeN1973 skrev 2009-09-04 16:31:01 följande:
    Det är ok att spela in samtal. Det räcker att en part vet om det. Och det är vanligt att man gör detta vid telefonförsäljningen. Och låt din chef hantera detta. Det kommer inte att hända dig något då det är företaget som står för fakturan.
    Det är inte ok att spela in saamtal om bara en av partnerna vet om det. man ska informera innan man spelar in, så att det kommer med på bandet.
  • linjes

    Nu var det så länge sen jag jobbade som bluff-försäljare men inspelning måste godkännas av köparen innan den påbörjas
    Företaget ska vara godkänt av finansinspektionen och lyda under distanslagen

  • A Andersson
    linjes skrev 2009-09-04 16:50:22 följande:
    Nu var det så länge sen jag jobbade som bluff-försäljare men inspelning måste godkännas av köparen innan den påbörjas Företaget ska vara godkänt av finansinspektionen och lyda under distanslagen
    så är det fortfarande att den måste godkännas/löparen måste veta om att det blir inspelat innan det kan påbörjas.
  • linjes
    MickeN1973 skrev 2009-09-04 16:31:01 följande:
    Det är ok att spela in samtal. Det räcker att en part vet om det. Och det är vanligt att man gör detta vid telefonförsäljningen. Och låt din chef hantera detta. Det kommer inte att hända dig något då det är företaget som står för fakturan.
    nej det är inte ok,köparen måste godkänna detta
  • snuttP

    Har för mig att det endast är firmatecknaren som kan godkänna sånt också. Alltså har du inte befogenheten att göra det. Men gör så som en här berättade för dig!! Betala absolut inte!!

  • myway

    En fråga.. har du rätt att teckna avtal för förtaget? Alltså är du firmateckanare? Annars så kan du ju hävda detta.. =)


    jag säger bara vad jag tycker
Svar på tråden Lurad-bluff faktura?!