• Runhagen

    Ryckningar i arm o ben??

    Min dotter som är 2 år och 3 månader har såna himla ryckningar i armen och benet när hon sover, hon kan vakna fler ggr på nätterna och gråta, förmodligen för att det kanske är jobbigt för henne med ryckningarna... ??

    Jag har märkt dessa ryckingar i ca 6 månader nu, men tänkt hela tiden på att det är väl vanligt på små barn, att det är musklerna eller nåt..
    Men nu börjar jag bli lite orolig faktiskt.

    Någon som vet något om det här med ryckingar?
    Oftast är det bara på vänstra benet och armen.
    Det är varje natt, men varje gång när hon sover på dan.
    Oftast kommer ryckningarna när hon precis somnat och tidigt på morgonen.
    Men har inträffat mitt på natten också,

    Snälla,svara mig någon!
    En orolig mamma.

  • Svar på tråden Ryckningar i arm o ben??
  • Maggiepuh

    Min son rycker när han drömmer, dock inte lika ofta som det verkar vara med din dotter och inte häller varje natt.

    Jag tycker att du ska kontakta en barnläkare och berätta vad du känner så kan de säkert berätta vad det kan vara för något.

  • Babybalo

    Min son är 16 månader och han har väldigt mycket ryckningar för sig när han sover. Han har haft det ända sedan han föddes och han har blivit utredd med bla EEG flera gånger pga detta. I min sons fall rör det sig om "godartade sömnryckningar" som är helt ofarliga och kan växa bort när han blir äldre. Min sons ryckningar sker på båda sidor av kroppen.
    Jag tycker absolut att du skall kontakta barnläkare så att de får kolla upp din dotter. Om inte annat så att du skall bli lugnare. Det är sååå jobbigt att gå omkring och vara orolig!

  • DetVarEnGång

    Kolla upp det! Jag vill inte göra dig orolig, men när min son var 2 månader fick han ryckningar i ena armen och benet, bara på ena sidan av kroppen. De höll i sig ca 30 sek i taget. Vi fick veta att det var kramper som var orsakade av en anläggningsrubbning (missbildning) i hjärnan. Barn brukar bli ledsna efter att ha haft kramper. Kramper får man oftast när man sover, håller på att somna eller vakna, när man är sjuk eller trött.
    Hoppas att det bara är ryckningar!

  • Runhagen

    Tack snälla ni för er svar och er omtanke!
    Jag ska ringa min dotters läkare på måndag, så får dom kolla upp det här.
    Vi har epilepsi i släkten.. Men får hoppas på att det bara är "varnliga ryckningar"

    Tack!
    Kramis!!!

Svar på tråden Ryckningar i arm o ben??